گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیل گل ؛ اکران آنلاین که با شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را ابتدای امسال با فیلم سینمایی "خروج" راه خود را آغاز کرده بود تا قبل از بازگشایی نصف و نیمه سینماها با رونق اقتصادی و استقبال مناسبی از سوی اهالی سینما روبرو شده بود اما با بازگشایی سینماها، دوباره این سیستم نوپای اکران به دست فراموشی سپرده شد و بسیاری از اهالی سینما قید اکران آثارشان در این چرخه را زدند و تصمیم گرفتند منتظر نوبتشان برای اکران در سینماها بمانند، حال که به خاطرشیوه مجدد کرونا میطلبد اهالی سینما نگاه جدیدی برای رونق مجدد اکران آنلاین داشته باشند.
همیشه یکی از بحثهای اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار باقیمانده از جشنواره سال گذشته و سنگینتر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگینتر میشود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه میشود. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیتهای ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینههای سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راهحلهای جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سالهاست در سینمای جهان هم در حال انجام است.
اکران آنلاین اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آنها از نسخههای قاچاق همراه شود، میتواند مسیری تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این مسیر نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه حتی پس از باز شدن سینماها نیز میتواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی کمک کند..
اما همه این موارد درباره اهمیت "اکران آنلاین" که گفته شد دلیلی نمیشد به انتقاد کیفی از فیلم ها نپردازیم، که در این قسمت نیم نگاهی به فیلم «زیرنظر» ساخته مجید صالحی در اکران آنلاین داشته ایم.
اما رامبد جوان که پیش از این به عنوان تهیه کننده فیلم «طلا» را راهی اکران آنلاین کرده بود این بار فیلم کمدی «زیرنظر» به کارگردانی مجید صالحی را از روانه اکران آنلاین کرده است با این تفاوت که فیلم «طلا» تا قبل از اکران آنلاین رنگ پرده سینماها را به خود ندید اما فیلم «زیرنظر» از اواسط دی ماه سال گذشته در سینماهای سراسر کشور اکران شد که اوایل اسفندماه به خاطر تعطیلی سینماها اکرانش نیمه کاره ماند. این فیلم سینمایی در همان روزهای اول اکران به واسطه حضور بازیگران مطرح حوزه طنز به فروش قابل توجهی در اکران دست یافته بود که با ادامه اکران از استقبال مخاطبان کاسته شد و حضور رضا عطاران به عنوان نقش نخست این فیلم آنطور که باید انتظارات سازندگان را بابت فروش نجومی براورده نکرد.
فیلم کمدی «زیرنظر» که اواسط سال 97 به تولید رسید، نخستین تجربه مجید صالحی در مقام کارگردانی سینما است. فیلمی پر بازیگر با حضور رضا عطاران، امیر جعفری، آزاده صمدی، مهران احمدی و سروش جمشیدی که از روزهای آغازین ساخت به فتح گیشه ها می اندیشید که در این خصوص آنطور که پیش بینی میشد به موفقیت نرسید که باید مهم ترین علت آن را در ضعف های نویسندگی و کارگردانی جستجو کرد، نویسندگی کار بر عهده ابوالفضل کاهانی برادرکوچکتر عبدالرضا کاهانی از فیلمسازان جنجالی سالهای اخیر است، ابوالفضل کاهانی که در ابتدا به عنوان فیلمبردار پشت صحنه در سریال "چک برگشتی" فعالیت خود رآ آغاز کرد و در ادامه توانست علاوه بر فیلمبردار پشت صحنه بهعنوان نویسنده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهمترین اثر ابوالفضل کاهانی در حرفه نویسنده همین فیلم زیرنظر است و بالطبع با توجه بی تجربگی این نویسنده انتظار فیلمنامه درخشانی از این فیلم نباید داشت و نداشتن قصه قرص و محکم در تمام لحظات این فیلم مخاطب را آزار میدهد بطوری که نویسنده بجای ایجاد گره های داستانی، مدام یک اتفاق بی اهمیت را کش میدهد و با اتفاقات اغراق آمیز و غیرواقعی تصویری مصنوعی برای مخاطبان روایت میکند که همین مسئله مخاطب را به سختی مجاب به تماشای فیلم تا انتها میکند.
اما مجید صالحی که پیش از این در فیلم و سریال های مختلفی در کنار رضا عطاران به ایفای نقش پرداخته اکنون برای اولین اثرش رضا عطاران را به عنوان بازیگر نقش اول در نظر گرفته و تمام تلاش خود را کرده است برای نجات فیلمنامه ضعیف و بی رمق کاهانی از طنزهای موقعیت رضا عطاران بهره ببرد که این موضوع نهایتا تا نیم ساعت اول مخاطب را اقناع میکند اما بازی تکراری و یکنواخت عطاران هم کمکی به این ماجرا نمیکند و قاب بندی هایی که با حضور دو شخصیت اصلی فیلم (رضا عطاران و امیر جعفری) بر مبنای شوخی های جنسی فراتز از مبتذل از سوی کارگردان بی تجربه انجام میشود هم نمیتواند حتی مخاطب شیفته سینمای کمدی عطاران هم راضی کند .
در انتها باید گفت، اینکه همچنان نقش نظارتی سازمان سینمایی ارشاد در خصوص آثار اینچنینی بسیار کمرنگ است، دیگر تبدیل موضوعی کلیشه ای وتکراری شده است که صرفا باید به اصلاح امور امیدوار بود .
اما در پایان برای آنکه یادآور شویم که فیلم «زیرنظر» به هیچ عنوان از قصه ای برخورداری نیست به معرفی رسمی این فیلم اشاره شده است: «این کمدی از آنجا شروع می شود که محسن(عطاران) پس از خرید به خانه برمیگردد و متوجه می شود مبلی که امید(امیر جعفری) بر روی آن نشسته سوراخ شده، محسن مقصر این اتفاق را امید می داند. مهشید، همسر محسن که به این مبل علاقه خاصی دارد، در حال برگشتن از سفر است و...
الکی وقتتون رو هدر ندید