یک فعال سواد رسانهای گفت: مدیریت جریان حجاب آزاد [از آنسوی مرزها]و تبلیغات آن در رسانههای ضد ایرانی قصد دارد قانون حجاب اجباری را به چالش بکشد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدسارا میرقاسمی، با اشاره به مقوله عفت ورزی رسانهای اشاره کرد و گفت: یکی از مصایق، پوشش و انتخاب نوع پوشش بوده که با چند سوال واضح و مشهود در این حوزه مطرح است.
وی چیستی و چگونگی پوشش و چرایی تغییر سبک پوشش و عوامل تأثیرگذار بر آن را پرسشهای نهادی و ابتدایی در بعد رسانهای دانست و افزود: در حال حاضر با تغییر سبک پوشش، تغییر سبک زندگی اتفاق افتاده که ناشی از تغییر الگوهای فرهنگی غالب در جامعه بوده است.
یک فعال سواد رسانهای با تأکید بر اینکه نمیتوان در تغییر این الگوی رفتاری، نقش رسانه را کتمان کرد، افزود: رسانه در عصر فرا ارتباطات، خود فرهنگ است، اما اینکه کدام رسانه با چه هدفی و چه کاری انجام داده است، از منظر سواد رسانهای رخدادی یک روزه و دو روزه نبوده و بصورت قطره چکانی در حافظه دیداری مخاطب نقش بسته است.
دبیر کارگروه پایش محتوایی رسانهها و فضای مجازی انجمن سواد رسانهای افزود: رهبری در بیانیه گام دوم به رسانهها و محاصره تبلیغاتی آنها اشاره داشتند و معتقد هستند جوانان باید بصورت پدافندی مقابل این محاصره عمل کنند.
میرقاسمی خاطرنشان کرد: زمانی که رسانهها وارد زندگی ما شده و تمام مرزهای زمانی و مکانی را از بین برده اند و در ادامه الگوهای زیستی را برای ما مشخص و در ناخودآگاه مخاطب ورود یافته اند، مردم به صورت طبیعی دنبال این نوع پوشش نهادینه شده حرکت خواهند کرد.
این کارشناس حوزه رسانه این نوع پوشش را غیر عفیفانه برشمرد و افزود: معتقدم نوع پوشش با جنس پوشش متفاوت است؛ به عنوان مثال شخصی در نقطهای دیگر از دنیا به جزئیاتی که ما در حوزه پوشش بدانها معتقدیم، اعتقادی نداشته باشد، اما با این حال پوشش عفیفانه داشته باشد.
وی تأکید کرد: مسئله عفاف ورای قومیت و جنسیت است، اما گاه با تبلیغات، مخاطب را هدف قرار میدهیم که سبک زندگی او را تغییر دهیم.
دبیر کارگروه پایش محتوایی رسانهها و فضای مجازی انجمن سواد رسانهای با اعلام اینکه قانون حجاب اجباری بحثی دیگر است، خاطرنشان کرد: مدیریت جریان حجاب آزاد و تبلیغات آن در رسانههای ضد ایرانی، قصد دارد قانون حجاب اجباری را به چالش بکشد.