سرپرست وزارت صمت گفت: سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین میتواند اهداف توسعه صنعتی کشور در بخشهای مختلفی از جمله نوسازی ناوگان تجاری، کشندهها، موتور برقی، گیربکس اتوماتیک را محقق کند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی در بازدید از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اولویتهای کنونی کشور و نقش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این وضعیت، گفت: امروز کشور در شرایط جدیدی قرار دارد که اقتصاد ایران از نفت و درآمدهای نفتی جدا شده و به سمت تأمین مالی ارزی از محل صادرات غیرنفتی حرکت کرده؛ به نحوی که باید برخی از روشهای مدیریتی و واگذاریهایی که در دولت رخ میدهد نسبت به گذشته تغییر کرده و با روشهای کارآمد مدیریت شود.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نقشآفرینی ایدرو در اقتصاد ایران نیز باید به تناسب همین وضعیت باشد افزود: اتمام پروژههای نیمهتمام و واگذاری آنها به بخشخصوصی یکی از راهکارهایی است که در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تأمین منابع مالی و ورود آن به حوزه سرمایهگذاریهای جدید است؛ چراکه محدودیتهای منابع مالی دولت، اجازه سرمایهگذاری در اجرای پروژههای نو را به دستگاههای دولتی نخواهد داد.
وی با تاکید بر ضرورت خروج از وابستگیهای ارزی به منابع دولت و استقلال ارزی بخشهای مختلف صنعتی و معدنی کشور، تصریح کرد: اولویت تأمین ارزی از محل منابع ارز دولتی با کالاهای اساسی، نهادههای دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است؛ به همین دلیل قطع وابستگی ارزی تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید در دستور کار قرار گرفته و تلاش داریم تا با پیشبرد اهداف مرتبط با ساخت داخلی، زمینه را برای رونق تولید با اتکای به منابع و مواد اولیه و تجهیزات داخلی فراهم نمائیم.
به گفته مدرس خیابانی، یکی از برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که با تغییر در یکی از معاونتهای خود، ساختاری برای توسعه ساخت داخلی فراهم کرده و به موازات آن، یکی از سازمانهای توسعهای این وزارتخانه نیز بر روی ساخت داخلی متمرکز خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ایدرو باید ساختارهای متناسب با ساخت داخل را ایجاد نماید، خاطرنشان کرد: این سازمان به عنوان یکی از معاونتهای غیرستادی وزارت صنعت، معدن و تجارت پشتیبان ساخت داخلی و تعمیق آن باشد.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پروژههای اولویتدار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیتهایی که پیش روی اقتصاد ایران به لحاظ تحریمهای بینالمللی قرار گرفته، تولید نباید صرفاً با تکیه بر وجود یا عدم وجود مزیتهای نسبی برنامهریزی شود؛ بلکه باید سراغ کارهای نشدنی رفت و در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی با دنیا قرار دارد، سازمانهایی همچون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید با برند ارزشمند خود وارد عرصه شده و یک کار جهادی را در جهش تولید و افزایش عمق ساخت داخل رقم زند.
وی اظهار داشت: امسال بعد از دو سال رشد منفی در عرصه تولید خودرو، ۲۴۶ هزار دستگاه خودرو در سه ماهه ابتدای سال جاری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با ۱۸ درصد رشد مواجه بوده است.
مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه امروز کشور به مدیر نیاز ندارد، بلکه فرمانده میخواهد، خاطرنشان کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید در نقش یک فرمانده در عرصه صنعت کشور وارد شده و اتمام پروژههای نیمه تمام را در دستورکار قرار دهد؛ ضمن اینکه به موازات آن بر روی پروژه توسعه محور شرق و غرب متمرکز شده و پروژهها را در این حوزه با تمرکز بر همکاری با بخش خصوصی پیش برد.
وی اظهار داشت: نوسازی ناوگان تجاری، چادر مشکی، تولید تایر سنگین و موتورسیکلت برقی از جمله اولویتهای تعیین شده برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است؛ ضمن اینکه در مناطق ویژه سرمایهگذاری که در حوزه ایدرو تعریف شده نیز باید از محل جذب سرمایهگذار، توسعه صورت گیرد و زیرساختها تکمیل گردند.
مدرس خیابانی تاکید کرد: امروز باید پروژه بازآفرینی نقش ایدرو در صنعت کشور را کلید زد و مأموریتهای مهم این حوزه را با تمرکز بر داخلی سازی پیش برد؛ چرا که دیگر کشور نمیتواند منتظر حضور خارجیها بوده و باید خود به فناوری دست یابد؛ این در حالی است که سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که دارای مزیتهای بسیار مهمی است در بخشهای مختلفی از جمله نوسازی ناوگان تجاری، کشندهها، موتور برقی، گیربکس اتوماتیک، تایر سنگین و کشتی سازی میتواند اهداف توسعه صنعتی کشور را محقق نماید.
وی افزود: نگاه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یک سازمان توسعهای باید یک نگاه رو به آینده باشد که هم اکنون این اتفاق رخ داده و ساختمانی نیز در محل این سازمان به شرکتهای دانش بنیان اختصاص داده شده تا این نگاه در بخشهای مختلف ایدرو ساری و جاری شود.