در جلسه مشترک وزارت آموزش و پرورش با وزارت کشور این موضوع مطرح شد که ضدعفونی مدارس به کمک نیاز دارد و استانداران در این زمینه به ما کمک کنند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی در سومین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و وزارت کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، برگزار شد، اظهار کرد: وزارت کشور از کانونیترین و راهبردیترین وزارتخانهها است که بیشترین پیوند، ارتباط و همبستگی را با همه نظام اجرایی و دستگاههای دولتی برعهده دارد و مهمترین نقش آن مسئولیت در برابر سیاستهای داخلی، خارجی و اجرایی کشور، ساماندهی گروههای اجتماعی، مدیریت بحرانهای کشور، مدیریت منطقهای و هماهنگی همه دستگاههای اجرایی، ساماندهی مشارکت اجتماعی و برگزاری انتخابات، مدیریت و نظارت بر سازمانهای مردم نهاد و تشکلها و احزاب است که این وزارتخانه را نسبت به سایر دستگاهها برجسته و متمایز میکند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هسته مرکزی تحول است، تصریح کرد: بنیادیترین و ریشهایترین نقطه آغاز تحول از آموزش و پرورش شروع میشود و دستگاه عظیم تعلیم وتربیت است که مدیران آینده کشور را تربیت میکند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه یادگیری مهمترین جریان تاثیرگذار در تحولات اجتماعی است، گفت: پذیرش این نگاه که جریان یادگیری مهمترین و حیاتیترین تاثیر را در آینده کشور دارد، برای افرادی که سطحینگر هستند دشوار است، ولی برای افرادی که عمیقتر فکر میکنند و به راه حلهای پایدارتر میاندیشند، ساده و قابل درک است. اگر خوب عمل کنیم بدین معنی است که خوب آموختیم و اگر خوب عمل نمیکنیم لازم است جریان یادگیری خود را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به اینکه اندیشمندان معتقدند تصویر آینده جامعه را میتوان در امروز مدارس دید، اذعان کرد: آموزش و پرورش بیشترین و حیاتیترین تاثیر را در بهترین دوران زندگی دانش آموزان دارد و به شخصیت آنها شکل میدهد.
حاجی میرزایی گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه بینظیر از منظر پیوستگی ارتباط از صف تا ستاد و از وزارتخانه تا سطح خانوادهها است. ریشه هر تحولی نظیر صلح، امنیت، آرامش، مسئولیت، مقاومت، خلاقیت، نوآوری، اعتماد به نفس و استقلال که از ذهن افراد آغاز میشود در یادگیری و آموزش است و برای همافزایی در جامعه باید از همان دوره ابتدایی شروع کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان باید از همان سالهای اول آموزش و در دوران ابتدایی برقراری ارتباط درست، خوب شنیدن، تابآوری در مقابل بحران، مدارا کردن، روحیه پرسشگری و اعتقاد به باورهای دینی را به خوبی یاد بگیرند.
وی حضور استانداران و فرمانداران را در شورای آموزش و پرورش استان و مناطق ضروری دانست و گفت: همکاری استانداران و فرمانداران با شورای آموزش و پرورش به این معنا است که نبض آموزش و پرورش در درون وزارت کشور در حال تپش است و ما را به یک شریک راهبردی برای شما و وزارت کشور را به شریک راهبردی برای آموزش و پرورش تبدیل میکند.
حاجی میرزایی در پایان گفت: آموزش و پرورش نیازمند همراهی و کمک وزارت کشور است و میتواند به وزارت کشور در شناسایی آسیبهای اجتماعی، شکل گیری هویت افراد، تربیت دانش آموزان برای زندگی بهتر و قبول بیشتر مسئولیت اجتماعی کمک کند و برگزاری این جلسات مجالی است برای همکاری بیشتر و بهتر دو دستگاه برای رسیدن به موفقیتهایی که پیش روی ما قرار دارد.
در ادامه این نشست معاونان وزارت آموزش و پرورش نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند که بدین شرح است:
مهرزادحمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی نزدیک است و مدارس در مناطق مختلف با توجه به شرایط قرمز، زرد و سفید برگزار خواهد شد، گفت: ضد عفونی مدارس نیاز به کمک سایر دستگاهها دارد، لذا از استانداران و فرمانداران میخواهیم که در این موضوع به مدارس کمک کنند.
وی ادامه داد: وضعیت ۱۰ هزار سرویسهای بهداشتی و آبخوری مدارس باید ارتقا یابد و سرویسهای بهداشتی از آبخوریها جدا شود که این کار با هزینه کمی قابل حل است و میتواند با کمک استانداریها این کار انجام شود.
حمیدی با اشاره به اینکه ۹ درصد بودجه سلامت برخی کشورها صرف کنترل چاقی میشود و ۸۰ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماریهای غیر واگیر است، گفت: آموزش و پرورش طرح پیشگیری از چاقی را آماده کرده است و در این سند ائتلاف ملی وزارت کشور میتواند همیار و کمک خوبی برای آموزش و پرورش باشد.
مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با بیان اینکه از زمانی که قانون شوراها تصویب شد ایجاد وحدت رویه در پروانههای ساختمانی باعث افزایش درآمد شوراهای آموزش و پرورش شد، اظهار کرد: این درآمدها در سال ۹۷ با ۸۴ درصد و در سال ۹۸ با ۹۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد مواجه بود.
وی ادامه داد: شورای مناطق مرزی برای تقویت هویت فردی و اجتماعی دانشآموزان تعریف شده است لذا باید این جلسات به طور منظم تشکیل شود و بخشی از اعتبارات شوراهای استانی به این شوراها تعلق گیرد بنابراین انتظار داریم تا استانداران در حوزه بودجه و تشکیل جلسات این شوراها توجه جدی داشته باشند.
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به نقش وزارت کشور در کنترل آسیبهای اجتماعی گفت: نهادینه سازی در حوزه توسعه مشارکتها، در غالب شوراهای دانش آموزی با شرکت ۱۰ میلیون دانش آموز رقم میخورد. شوراهای دانش آموزی استانی نیز از امسال تشکیل میشود که انتظار داریم وزارت کشور از نمایندگان مجلس دانشآموزی به عنوان مشاوران فرمانداران، بخشداران و استانداران استفاده کند و همچنین نماینده شورای دانش آموزی در جلسات مهم استانی شرکت کنند که این فعالیتها به هویت بخشی، تثبیت و انسجام فعالیتهای شوراهای دانش آموزی کمک میکند.
وی گفت: اطلس آسیبهای اجتماعی کل کشور قابل ترسیم است، اما در درمان نیاز به حمایت شوراهای استانی داریم.
علی الهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به دلیل تنوع خدماتی که ارائه میکند نمیتواند به صورت متمرکز اداره شود، گفت: وزارت آموزش و پرورش به دنبال تفویض اختیارات استانی است و در مواردی این تفویض اختیار با مقاومت شوراهای برنامهریزی استانی مواجه شده است در حالیکه برای توسعه آموزش و پرورش نیازمند الگوهای محلی توسعه هستیم.
قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس با اشاره به اینکه مهمترین رکن برای ارتقای جایگاه و منزلت معلمان، وزارت کشور و استانداران هستند، اظهار کرد: اینکه در شورای برنامهریزی استان آموزش و پرورش چه جایگاهی داشته باشد مهم است و میتواند در مراودات استانی و ارتقا نگاه مدیران استانی به آموزش و پرورش کمک کند.