نماینده مردم تهران گفت: باید مجلس به سطحی برسد که عقل و خرد جمعی حاکم باشد. دوستان پیگیر هستند فراکسیون اکثریت که همان فراکسیون انقلاب اسلامی است شکل بگیرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به خاص بودن مجلس فعلی و شرایط حاکم بر روزهای آغازین گام دوم انقلاب گفت: مجلس یازدهم با ترکیبی از عناصر انقلابی جوان و متخصص در حوزههای مختلف شکل گرفته است.
وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره انقلابی بودن مجلس تاکید کرد: بافت مجلس یک مجلس انقلابی است و این را بنده، چون در مجلس هشتم هم حضور داشتم میگویم و وقتی مقایسه هم میکنم خیلی امیدوارتر هستم. بنده این مجلس را نسبت به مجلس هشتم خیلی مجلس فرهیخته تری میدانم.
الهیان ادامه داد: چه از نظر ابعاد علمی، تخصصی و رویکرد انقلابی، این مجلس در ابتدای گام دوم انقلاب میتواند، یک روند تحولی را در کشور داشته باشد، که انشالله اگر به درستی این مجلس راه خودش را انتخاب کند و هدایت بشود منشاء تحولات جدی برای آینده کشور خواهد بود. این نیاز دارد که در ارتباط با تصمیماتی که در مجلس گرفته میشود یک شبکه همکار اندیشگاهی همراه ما باشد.
این نماینده مجلس با اشاره به نیاز نمایندگان به همکاری نخبگان اضافه کرد: اگر در ارتباط با مسائل کلان و چالشهای فعلی کشور شبکه نخبگانی، پژوهشگاهی و اندیشگاهی به کمک مجلس نیایند اتفاق خیلی مهمی نمیافتد.
الهیان با بیان اینکه حل علل اصلی بر حل معلولهای آن ارجحیت دارد، گفت: فعلا وضعیت مجلس حرکتهای جزیرهای است هر نماینده با تشخیص خودش یک مسئله را مهم یا اهم میداند و در رابطه با آن کار میکند. حالا یک طرحی پیشنهاد میدهد یک سوالی امضا میکند یا یک استیضاحی امضا میکند. اینها تشخیصهای فردی است و بعضا در عقل جمعی این اقدامات الان به صلاح نیست.
وی افزود: باید مجلس به سطحی برسد که یک عقل و خرد جمعی حاکم باشد که دوستان پیگیر هستند فراکسیون اکثریت که همان فراکسیون انقلاب اسلامی است شکل بگیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر قرار است طرحهای کلان کشور در مجلس مطرح شود ابتدا باید در آنجا همفکری شود و اگر نمایندگان به جمع بندی رسیدند در صحن علنی مطرح شود.
الهیان در ادامه عقل وخرد جمعی را عامل موفقیت مجلس دانست با اشاره به طرح بسته اقتصادی مجلس، گفت: این طرح مبنای عملکرد مجلس است و امیدواریم که از حرکتهای پراکنده و گاها موازی جلوگیری شود.
وی رویکرد و کلید واژه اصلی گام دوم و بیانیه گام دوم را جوانگرایی دانست و اظهار داشت: اگر جوانگرایی محقق شود خیلی از مشکلات کشور حل میشو.
این نماینده مجلس افزود: الان یک جمعیت ۳۶ میلیونی از جوانان داریم، یعنی معادل جمعیت ایران در اوایل انقلاب الان جوان داریم، این ۳۶ میلیون ثروت عظیمی است و اصلیترین ثروت کشور همین پتانسیل است.
الهیان به موضوع بلا استفاده بودن منابع طبیعی ایران در کنار منابع انسانی ایران اشاره کرد و کلید پیشرفت کشور را در مدیریت این دو منبع دانست. گفت: سوءمدیریت بیشتر از تحریمها به کشور لطمه زده است و لازمه عبور از مشکلات و استفاده از نعمات الهی یک روحیه جهادی و انقلابی است.
وی درباره وظیفه مجلس درباره جوانگرایی در گام دوم گفت: سوق دادن ۱۴ میلیون جوان به سمت کارهای تخصصی یک اصل مهم است. ما الان ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که طبق مطالبه رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان شرکتهای دانش بنیان باید این شرکتها از ۵۰۰۰ به ۱۴۰۰۰ برسد که این هم امکان دارد، چون هم نیروی متخصص و هم منابع داریم فقط یک حمایتهایی باید شکل بگیرد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم در گام دوم میتواند همین موضوع و تعامل مجلس و دولت برای تصویب قوانین در این حوزه باشد. در زمینه علوم اسلامی نیز ظرفیتهای خوبی در مراکز اندیشگاهی به وجود آمده که مطالعات مبنایی در این اندیشکدهها انجام میشود.
الهیان در ادامه درباره نظام آموزشی کشور گفت: نظام آموزشی نظامی تاریخ مصرف گذشته و پوسیده است. چرا سند تحول بعد از این همه کاری که شده خاک میخورد وبه جای آن سند ۲۰۳۰ اجرا میشود؟
وی گفت: سند تحول در این دولت مورد بی مهری قرار گرفته و به این دولت امیدی نداریم که انشالله دولت جوان و انقلابی بعدی با رغبت خود این سند را اجرا کند.
حسین اسدالهی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران هم در ادامه با اشاره به اهمیت امر تعلیم و تربیت به بیان دغدغهها و مطالبات فعلی دانشجویان فنی پرداخت و افزود: همانطور که مستحضرید با امر تعلیم و تربیت که مهمترین موضوع تمدنی کشور است روبرو هستیم.
وی افزود: در بحث تعلیم و تربیت، مهمترین مطالبه مقام معظم رهبری اجرای سند تحول بنیادین است. در بحث سند تحول بنیادین امر مهم پیگیری و مطالبه زیر نظامهای این سند در مرحلهی اجراست.
اسداللهی گفت: بطور مثال یکی از مهمترین زیر نظامهای این سند، زیرنظام تربیت دبیر کشور است؛ که اجرایی شدن آن موجب اتفاقات خوبی در امر تعلیم و تربیت خواهد شد. یکی از مراحلی که سند تحول به آن اشاره دارد مرحله جذب و گزینش معلمان است که متاسفانه در اجرای آن شاهد کوتاهیهای زیادی هستیم.
وی افزود: امروز کشور با مشکل بیکاری و در کنار آن مدرک گرایی رو به رو است. حل این مسئله تا حد زیادی در گرو تقویت مراکز فنی حرفهای و هنر آموزان این مراکز است.
این فعال دانشجویی تاکید کرد: یکی از مسائلی که از مجلس انتظار ورود داریم بحث قانون متعهدین خدمت است که متاسفانه ابهامات زیادی دارد و باید مجلس در تفسیر این قانون به ویژه برای متعهدین خدمت آموزش و پرورش ورود کند. به عنوان مثال دانشجویان متعهد خدمت به دلیل محل خدمت در امر ازدواج با مشکلات زیادی رو به رو هستند!