کد خبر:۸۶۵۰۲۲
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌:

راه‌آهن زاهدان- خاش امسال افتتاح می‌شود / کاهش بدهی دولت به قرارگاه در خط آهن چابهار- زاهدان

سعید محمد با بیان اینکه بخش ریلی زاهدان- خاش امسال افتتاح می‌شود، گفت: طلب ۳۰۰ میلیارد تومانی قرارگاه از دولت در خط آهن چابهار- زاهدان به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان اظهار داشت: خط ریلی چابهار- زاهدان مسیر استراتژیک است و تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند و جزئی از طرح بزرگ یک کمربند- جاده کشور چین است.

وی ادامه داد: قرارگاه از سال‌های گذشته بندر شهید بهشتی را در چابهار تکمیل کرد و فاز یک که ظرفیت خوبی برای کشور ایجاد کرد را احداث کرد، اما راه‌های دسترسی به بندر چابهار ضعیف است و از ظرفیت بندر استفاده مناسبی نمی‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت:‌این خط آهن در واقع جزئی از کل شبکه خط آهن چابهار- زاهدان- یونسی- مشهد- سرخس است و کشور‌های آسیای میانه از تکمیل این خط ریلی استقبال می‌کنند، زیرا کوتاه‌ترین مسیر ایجاد می‌شود.

سعید محمد افزود: مقام معظم رهبری از سال‌های گذشته بر تکمیل این خط آهن تاکید داشتند ضمن اینکه ۳۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به راه‌آهن چابهار- زاهدان اختصاص دادند.

وی گفت:‌ خط آهن چابهار- زاهدان ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریلی است که در مناطق صعب‌العبور و برخی مناطق ناامن اجرا می‌شود؛ کارگاه‌های قرارگاه خاتم شامل ۸ کارگاه در این پروژه فعال است. ۱۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی در این پروژه داریم و کار به خوبی پیش می‌رود.

* افتتاح مسیر ریلی زاهدان- خاش در سال جاری

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت: بخش ریلی زاهدان- خاش امسال افتتاح می‌شود. همچنین بخش چابهار تا ایرانشهر سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد و پس از آن اتصال ایرانشهر به خاش تکمیل می‌شود.

محمد ادامه داد: بخش زاهدان تا سرخس باید از همین امروز برنامه‌ریزی شود. زاهدان به شبکه ریلی متصل است و، اما ضرورت دارد در این کریدور زاهدان به سه راه یونسی متصل شود.

* کاهش بدهی دولت در خط آهن چابهار- زاهدان به قرارگاه

وی در باره طلب قرارگاه از دولت در پروژه خط آهن چابهار- زاهدان بیان کرد: طلب ۳۰۰ میلیارد دلاری مالی دولت به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. البته این پروژه سنگین و پرهزینه است و در واقع باید ماهی ۳۰۰ میلیارد تومان وارد پروژه شود.

* تامین ۱۰۰ هزار تن ریل تولید داخل برای پروژه در گام اول

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت: برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان ریل ملی را از ذوب‌آهن تامین کردیم؛ یعنی ۱۰۰ هزار تن ریل ملی تولید داخل تامین شده است ضمن آنکه تراورس‌ها را هم در کارگاه خودمان تولید می‌کنیم و پروژه کاملا ایرانی است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار