برنامه «بیقاب، بینقاب» با حضور کارشناسان به بررسی دلایل آشفتگی قیمت در بازار خودرو پرداخت.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، علی جدی با حضور در برنامه «بیقاب، بی نقاب» رادیو گفتگو، به موضوع آشفتگی قیمت در بازار خودرو پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه هر زمان که قیمت خودرو دچار تنش میشود به آن میپردازیم، اما هیچگاه در پی اصلاح ریشهای ساختار صنعت خودرو نیستیم. وی از نبود متولی سیاستگذاری در بخش خودروسازی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر همه به دنبال فرار از مسئولیت این حوزه هستند. سازمان حمایت، شورای رقابت و وزارت صمت هریک به نوعی از پاسخگویی گریزان هستند. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که خودروسازان از شکستن انحصار نگران هستند، عنوان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور حاضرند خودرو را با قیمتی پایینتر از قیمت تمام شده به فروش برسانند و راضی به تحمل زیان و منفی شدن تراز مالی هستند، اما نمیخواهند با ورود خودرو خارجی، در بازار رقابتی بازنده باشند. جدی، دلیل رشد منفی و ریزش شاخص بورس را در گسیل شدن بخشی از نقدینگی و سرمایه به سمت بازار خودرو دانست و اظهار کرد: میتوان گفت یکی از دلایل اصلی افزایش مجدد قیمت خودرو در روزهای اخیر تغییر جریان سرمایه گذاری به سمت خودرو است. وی به مشکلات عرضه خودرو اشاره کرد و گفت: خودروساز داخلی برای آن که قدرت چانهزنی داشته باشد و بتواند قیمت کالای تولیدی خود را افزایش دهد عرضه را کاهش میدهد تا عطش تقاضا در جامعه ایجاد شود و از این هجوم نقدینگی به نفع خود بهره ببرد. عضو کارگروه خودرو تاکید کرد: باید برای عرضه خودرو برنامه تعیین و تعریف شود تا خودروسازان در زمان افزایش تقاضا دست به احتکار نزنند. به گفته جدی کارگروه خودرو در مجلس شورای اسلامی میزان و چگونگی عرضه را تعریف کرده است. بر این اساس خودروسازان داخلی یا واردکنندگان باید یک حد مشخصی از خودرو را در بورس عرضه کنند تا عرضه برای مردم شفاف باشد، همچنین برای آن که خودروسازان به سمت عرضه بیشتر هدایت شوند، مشوق در نظر گرفته شده است. وی راهکار آزادسازی صنعت خودرو را تشریح کرد و گفت: باید یک محدوده زمانی برای آزادسازی این صنعت تعیین شود تا اگر حمایت صورت میگیرد برای تسهیل و ایجاد زیرساختهای این کار هم اقداماتی صورت بگیرد. نماینده مردم شیروان در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: آزادسازی خودرو زمانی معنا پیدا میکند که تولیدکنندگان دیگر در کنار سایپا و ایران خودرو رقابت کنند به معنای دیگر تا زمانی که تولید و عرضه خودرو انحصارا در اختیار دو شرکت قرار دارد، ممکن است آزاد سازی وضعیت این صنعت را از امروز هم بدتر کند. جدی معتقد است: این ادعا که با آزادشدن واردات خودرو، این صنعت رو به نابودی خواهد رفت، احساسی کردن موضوع است. هیچ تضمینی وجود ندارد که خودروسازان با ایجاد انحصار بتوانند خود را با بازار جهانی منطبق کنند. وی با بیان اینکه موضوع سهامداران خودرو در این صنعت بسیار تاثیرگذار و مهم است، اظهار کرد: در صنعت خودروسازی که هنوز دولت در تصمیم گیریهای آن نقش دارد، قطعه سازان سهام داران مهمی هستند که در هیچ جای دنیا این گونه نیست. جدی با اشاره به موضوع تحریمها و ناتوانی در واردات قطعات خودرو گفت: بسیاری از قطعه سازان موفق ما، به کشورهای دنیا صادرات دارند، اما چگونه بپذیریم که نمیتوانند نیاز داخل را تامین کنند و خودرو همچنان به ارز و نوسانات آن وابسته باشد.
امیرحسن کاکایی نیز با تاکید بر این که عرضه خودرو در شفافترین حالت خود قرار دارد، اظهار کرد: بیش از یک سال و نیم است چندین سازمان نظارتی در خودروسازیهای کشور حضور دارند و یک به یک خودروها را کنترل و رصد میکنند پس نمیتوان ادعا کرد که خودروسازان دروغ میگویند یا خودرو را احتکار میکنند. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: مشکل فعلی عدم نظارت بر خودروسازی نیست، بلکه چالش اصلی موانع بالایی است که بر سر راه تولید وجود دارد. کمبود ارز، عدم وجود سرمایه گذاری در تولید داخل، مشکلات گمرکی و دور زدن تحریمها مشکلات عدیدهای است که تمام صنایع را تهدید میکند. کاکایی با هشدار درباره وضعیت وخیم صنعت خودرو اظهار کرد: ما همواره از دو خودروساز سخن میگوییم در حالی که ۳۰ خودروساز در کشور وجود دارد ومشخص نیست چه بلایی بر سر ۲۸ کارخانه دیگر آمده است. وی با اشاره به زیان ۴۰ هزار میلیاردی خودروسازان در دوسال اخیر، گفت: بسیاری بر این باورند که این اعداد و ارقام سندسازی شده است، اما با وجود این تعداد سازمان نظارتی نمیتوان این ادعا را پذیرفت مگر این که قبول کنیم سازمانهای نظارتی هم دروغ میگویند! این استاد دانشکده خودرو تاکید کرد: دو سال تحریمها بیش از هر زمان دیگری صنعت خودروی کشور را به مرز نابودی کشانده است، پس بهتر است به جای متهم کردن یکدیگر موانع و مشکلات را برطرف کنیم. وی در واکنش به این گفته مجری که قیمت پراید در هفته اخیر به دلیل نامعلوم بیش از ۱۰ میلیون رشد داشته است، عنوان کرد: حتی اگر قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون هم برسد خودروساز نفعی نمیبرد. سود اصلی به جیب کسانی میرود که بازار را ملتهب کردهاند. به عقیده کاکایی افزایش قیمت در یک هفته هیچ ارتباطی به خودروسازان ندارد، بلکه سیاستمداران بازار دوسر سوختی ایجاد کردهاند که هم مردم و هم خودروسازان در آن دچار خسارت و زیان شدهاند. این کارشناس صنعت خودرو با این ادعا که به دنبال دستور توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ توسط دولت، افزایش قیمت خودرو را پیش بینی کرده بودم، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی امروز مردم، پراید یک وسیله نقلیه کاربردی و مورد توجه است و زمانی که حذف میشود قیمت خودروهای موجود افزایش مییابد. کاکایی علت هجوم نقدینگی به بازار خودرو را ثبات شاخص بورس دانست و عنوان کرد: این موضوع قابل پیش بینی بود که با ثبات و ریزش بازار سرمایه، مردم نقدینگی خود را به بازار خودرو وارد کنند. وی در ادامه گفت: دلار در بازار به صورت اسمی ۲۵ هزار تومان است، اما هنوز واقعا با این نرخ خرید و فروش نمیشود. اگر روزی نرخ واقعی دلار به ۲۵ هزار تومان برسد، قطعا قیمت پرایدی که دیگر تولید نمیشود به ۱۲۰ میلیون هم خواهد رسید. کاکایی در پایان امریکا را دشمن خونی ایران خواند و اظهار کرد: امریکا مانعی برای واردات خودرو به کشور ایجاد نکرده است، اما برای ورود قطعات مورد نیاز خودروسازی به کشور تحریم وضع کرده است تا صنعت خودروی داخل را به نابودی بکشاند.