به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد باقر نوبخت در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت خط 10 مترو و توسعه شمالی خط 7 مترو تهران با بیان اینکه باید از سمت دولت برای قدردانی در زمینه خدمتی که به مردم بزرگ تهران ارائه میشود، فردی در این جلسه حاضر میشد، گفت: حضور من از طرف دولت در این مراسم به عنوان عامل مشارکت در فعالیت قطار شهری تهران است. دولت خود را موظف میداند برای رفاه حال شهروندان از طریق ریل و مترو مشارکت داشته باشد. سال گذشته درخواست هزار و 400 تا هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات از طریق اوراق مشارکت وجود داشت که با وجود مشکلات مالی دولت به تعهد خود عمل کرد.
وی در ادامه افزود: دولت براساس تبصره 18 به سهم خود عمل کرده و باز هم برای کمک رسانی آمادگی دارد. کمک رسانی به توسعه مترو وظیفه دولت در شهر تهران است اما در کلانشهرهای دیگر مثل تبریز، شیراز، مشهد و حتی کرج هم مشارکت دارد و به تعهدات خود برای سال 1399 عمل میکند. دولت 8 هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه مترو در شهرهای کشور در نظر گرفته و با توجه به برنامه ارائه شده از سمت شهردار تهران سهم پایتخت مورد توجه قرار میگیرد.
نوبخت با اشاره به توسعه بیش از 10 هزار کیلومتری خطوط ریلی در کشور، گفت: این آمار مربوط به سال1392 بوده و پس از آن دولت توانست مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و رشت هم به شبکه سراسری ریلی وصل کند. امسال استان کردستان هم به شبکه سراسری وصل میشود و دولت در حال اتصال مثلث گردشگری کشور است.
رئیس سازمان برنامه بودجه، یادآور شد: با توسعه 700 کیلومتری ریلی تا پیش از پایان دولت، چابهار به عنوان بندر اقیانوسی غیر تحریمی از طریق زاهدان به شبکه ریلی وصل میشود، که این اقدامات، گوشههایی از اقدامات دولت در حوزه ریلی است و حداقل هزار و 900 کیلومتر یعنی نزدیک 20 درصد آن امسال تحویل ملت ایران داده خواهد شد.
وی ضمن اعلام آمادگی برای توسعه خط 7 و آغاز عملیات خط 10 مترو، افزود: در ارتباط با واگن سازی هفته آینده آمادگی بازدید وجود دارد چرا که تمامی این زیرساخت، نیاز به واگن دارد و ریل به تنهایی مشکل ما را حل نمیکند.
نوبخت گفت: با توجه به روابط خوب دولت و شهرداری تهران، منابع لازم برای توسعه خطوط مترو تأمین میشود. دولت هر سال از منابع عمومی، منابعی را صرف عمران و نوعی اجرای طرحهای تملک دارایی میکند. برای سال جاری حدود 70 هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی در بودجه ما کنار گذاشته شده که از این رقم 40 هزار میلیارد تومان به تهران تخصیص داده شده است. علاوه بر این 8 هزار و 500 میلیارد تومان برای کمک به قطار شهری و متروی کلان شهرها اختصاص داده شده که سهم تهران از این رقم بر اساس برنامه ای که ارائه دهد، مشخص خواهد شد.
نوبخت در ادامه درباره چگونگی تأمین واگنهای مورد نیاز کشور، گفت: سیاست دولت فعال کردن واحدهای داخلی در این زمینه است. در شهر تهران یک واحد تولیدی کلان قرار دارد و هفته آینده از آن واحد بازدید خواهد شد. در شهرهای دیگر نیز کارخانجاتی وجود دارد که میتوان با استفاده از تسهیلات تبصره 18 آنها را فعال کرد. به تناسب خطوط ریلی جدید نیاز به واگن نیز وجود دارد که می وان با استفاده از فرزندان ملت در این کارخانجات این مشکل را حل کرد. هفته آینده به واگن سازی میروم تا قراردادی در این زمینه امضاء شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بازسازی اتوبوسهای شهری، تأکید کرد: با شهرداری تهران تفاهم نامه مکتوبی امضاء شده تا براساس آن بتوان اتوبوسهای تهران را تعمیرات اساسی یا بازسازی کرد.