نام نیروگاه |
تعداد واحد |
قدرت تولید |
پیمانکار خارجی |
وضعیت |
فرجام |
نیروگاه اتمی بوشهر |
2 |
1300 مگاوات |
شرکت آلمانی KWU |
از زمان انعقاد تا سال 1358 کارهای ساختمانی 80 درصد پیشرفت و کارهای برقی و مکانیکی 60 درصد پیشرفت داشتند. |
تعلیق توسط آلمانیها |
نیروگاه اتمی کارون |
2 |
950 مگاوات |
شرکت فرانسوی فراماتوم Framatome |
امضای توافق نامهها |
به سر انجام نرسید. |
نیروگاه اتمی اصفهان |
2 |
1290 مگاوات |
شرکت آلمانی KWU |
امضای توافق نامهها |
به سر انجام نرسید. |
نیروگاه اتمی ساوه |
2 |
1290 مگاوات |
شرکت آلمانی KWU |
امضای توافق نامهها |
به سر انجام نرسید. |
نام موافقتنامه |
تاریخ امضا |
محل امضا |
تعهدات طرفین |
نمایندگان طرف ایران |
نمایندگان طرف غربی |
بیانیه سعد آباد |
1382/ 2003 |
تهران/ ایران |
اعلام همکاری ایران در راستای بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هستهای؛ تعلیق گازدهی به سانتریفیوژهای نطنز به صورت داوطلبانه؛ در مقابل انگلیس و فرانسه متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خودداری نمایند.
|
حسن روحانی و کمال خرازی |
دومینیک دو ویلپن، جک استراو و یوشکا فیشر وزرای امور خارجه خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان |
توافقنامه بروکسل |
1382/ 2004 |
بروکسل/ بلژیک |
توقف ساخت و آزمایش سانتریفیوژهای مورد نیاز برای غنیسازی از جانب ایران؛ عدم تولید و آزمایش سانتریفیوژهای مورد نیاز برای غنیسازی |
حسن روحانی |
خاویر سولانا |
توافقنامه پاریس |
1383/ 2004 |
پاریس/ فرانسه |
تعلیق داوطلبانه کلیه فعالیتهای مربوط به غنیسازی و بازفرآوری مانند ساخت، تولید، نصب، آزمایش، سرهمبندی و راهاندازی سانتریفیوژهای گازی، و فعالیتهای مربوط به جداسازی پلوتونیم از جانب ایران؛ تلاش اتحادیه اروپا برای تسریع روند پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) |
سیروس ناصری |
- |
نام قطعنامه |
تاریخ تصویب |
میزان مشارکت اعضا |
خواستههای شورا از ایران |
مفاد قطعنامه |
1696 |
1385/2006 |
14 عضو رای مثبت دادند و قطر رای منفی داد (ذیل فصل هفت منشور) |
تعلیق برنامههای هستهای؛ پاسخگویی به خواستههای آژانس بین المللی انرژی اتمی |
عدم انتقال هر گونه اقلام، مواد، كالا و فناوري كه ميتواند به فعاليتهاي مربوط به غنيسازي و بازفرآوري و برنامههاي موشكي بالستيك به ایران از جانب سایر کشورها |
1737 |
1385/2006 |
15 رای مثبت اعضا (ذیل فصل هفت منشور) |
به دلیل عدم پاسخگویی ایران به قطعنامه قبلی صادر شده و مفاد قطعنامه قبلی را مورد تاکید قرار داد؛ فرصت 60 روزه ایران برای تعلیق برنامههای هستهای خود |
تحريم تاسيسات حساس هستهاي و توقيف داراييها و شركتهاي ايراني مرتبط با برنامه هستهاي ايران |
1747 |
1386/2007 |
15 عضو به اتفاق آرا (ذیل فصل هفت منشور) |
همکاری ایران با آژانس؛ فرصت 60 روزه برای ارائه گزارش به آژانس اثبات صلحآمیز بودن فعالیتهای هستهای ایران |
حفظ تحریمهای قطعنامه پیشین، تحریم 28 فرد و شرکت جدید؛ |
1803 |
1386/2008 |
14 رای مثبت 1 رای ممتنع از جانب اندونزی (ذیل فصل هفتم) |
تاکید بر همکاری ایران و آژانس و تلاش برای اعتمادسازی؛
|
افزوده شدن لیست تحریمها؛ درخواست از کشورها برای ممانعت از ورود افرادی که در پرونده هستهای ایران نقش داشتند به خاک خود؛
|
1835 |
1387/2008 |
اکثریت آراء (این قطعنامه ذیل فصل هفتم نبود) |
درخواست جدیدی مطرح نکرد و تنها خواسته آن عمل به چهار قطعنامه پیشین بود. |
در سايه اين قطعنامه تحريم جديد ديگري متفاوت از تحريمهاي قطعنامههاي پيشين بر ايران اعمال نشد و همچنين سيستم نظارتي جديد و فراتر از قطعنامههاي پيشين هم به آن اضافه نشده بود. |
1929 ** |
1389/2010 |
از ميان ١٥ عضو شوراي امنيت ١٢ عضو به نفع آن، برزيل و تركيه در مقام مخالفت با آن راي دادند و لبنان هم در رايگيري شركت نكرد. شدیدترین قطعنامه صادره علیه ایران بر اساس ماده 41 و ذیل فصل هفتم منشور |
ايران نبايد از هيچ فعاليت تجاري مرتبط با غنيسازي اورانيوم و ديگر مواد هستهاي يا فناوري ديگر كشورها بهرهمند شود و تمامي كشورها ميبايست از انتقال هرگونه تانك، خودروهاي زرهي، هواپيماهاي جنگي، هليكوپترهاي تهاجمي، توپخانه كاليبر بالا، كشتيهاي نظامي، موشك و سيستمها و قطعات مرتبط با آنها به ايران خودداري كنند. |
متن و ضميمههاي قطعنامه ١٩٢٩ طولانيترين و مفصلترين قطعنامهها در خصوص برنامه هستهاي ايران بود. تحريمهاي رنگارنگي كه در سايه اين قطعنامه به بهانه برنامه هستهاي ايران بر كشورمان اعمال شد عملا بيسابقهترين تحريمها عليه يك كشور در تاريخ سياسي شوراي امنيت بود؛ همه كشورها در قلمرو حاكميت قضايي خود ميبايد مانع از چنين سرمايهگذاري با ايران، شهروندان ايراني و نهادهايي كه در ايران تشكيل شدهاند يا تحت حاكميت اين كشور قرار دارند، شوند؛ يا با افراد و نهادهايي كه از جانب آنها و تحت هدايت آنها فعاليت دارند يا نهادهايي كه مالكيت و كنترلشان در دست آنها است. شوراي امنيت تصميم ميگيرد كه ايران نبايد هيچ يك از فعاليتهاي مربوط به موشكهاي بالستيكي را انجام دهد. شوراي امنيت از همه كشورها ميخواهد تا همه محمولهها به سمت يا از طرف ايران را بر طبق اختيارات ملي و مقررات خود و مطابق با قوانين بينالمللي به خصوص قوانين دريايي و توافقات هواپيمايي بينالمللي، در خاك كشور خود از جمله بنادر و فرودگاهها مورد بازرسي قرار دهند. شوراي امنيت تصميم ميگيرد كه همه كشورها بايد اتباع خود، افرادي كه تحت حاكميت قضايي آنها قرار دارند، شركتهايي كه در اين كشورها فعاليت دارند يا تحت حاكميت قضايي آنها هستند را ملزم كند تا مراقب تجارت خود با نهادهايي باشند كه در ايران فعاليت داشته يا تحت حاكميت قضايي اين كشور هستند از جمله شركتهاي وابسته به سپاه و خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، يا تجارت با اشخاص يا نهادهايي كه از جانب يا در راستاي آنها عمل ميكنند و نهادهايي كه تحت مالكيت يا كنترل آنها از جمله از طرق غيرقانوني هستند، شوراي امنيت از كشورها ميخواهد تا اقدامات مقتضي اتخاذ كنند كه از نهادهاي مالي ايران درون قلمروهاي آنها جلوگيري به عمل آورد. ۲۲ شركت و موسسه متهم به ارتباط با فعاليتهاي موشكي و هستهاي از جمله دانشگاه صنعتي مالك اشتر در تهران، صنايع امين در مشهد، ابزار برش كاوه در تهران، «فرست ايست اگزپورت بانك» در مالزي (تحت كنترل بانك ملت)، صنايع شهيد خرازي و مركز تحقيقات كشاورزي و پزشكي هستهاي كرج به همراه ۱۵ شركت و موسسه وابسته به سپاه پاسداران از جمله قرارگاه سازندگي خاتمالانبيا، عمران ساحل، راه ساحل و سپانير و همچنين سه نهاد زير مجموعه خطوط كشتيراني ايران از جمله «ايريسل بنلوكز» در بلژيك و خط كشتيراني جنوب در فهرست تحريمها قرار گرفتند. |