به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، امروزه برای رقابت بهتر در بازار و امور تجاری بهتر است، برند و لوگوی تجاری خود را ثبت کنید. مراحل ثبت برند و لوگو شامل انتخاب نام، مراحل ثبت آن و پرداخت هزینه های مربوطه است. برند، نام تجاری منحصر به فرد است که از یک تصویر گرافیکی و یک نام مشخص تشکیل می شود.
لوگو یا برند باید منحصر به فرد بوده و فعالیت های مربوطه را به خوبی نشان دهد؛ یعنی هر فردی با شنیدن نام یا دیدن تصویر آن متوجه فعالیت و تجارت شرکت یا شخص شود.
اگر تمایل دارید که برند و لوگو انتخابی خود را ثبت کنید، دانستن مراحل زیر به شما کمک می کند که در طول مسیر با کمترین مشکل روبرو شوید.
تخمین دقیق هزینه ثبت برند با توجه به اوضاع اقتصادی و تورم های موجود امکان پذیر نیست برای دریافت راهنمایی در مورد هزینه ها بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید که پیشنهاد ما ارتباط با موسسه ثبت فردا برای دریافت راهنمایی است.
ثبت برند و لوگو نیازمند عبور از مراحلی است که باید به دقت و به ترتیب طی شود. امروزه متقاضیان ثبت علامت تجاری بسیار زیاده شده است؛ زیرا با ثبت برند و لوگو اعتبار ویژه ای بین مشتریان و مصرف کنندگان خود پیدا می کنید و قادر به رقابت در بازار جهانی هستید.
قصد داریم در زیر به شرح تمامی مراحل ثبت برند و لوگو بپردازیم که شما را در رسیدن به هدفتان یاری کنیم. برای ثبت برند لازم است مراحل زیر را طی کنید:
قصد داریم برای آشنایی با ریز مراحل ثبت برند و لوگو به شرح موارد گفته شده بپردازیم.
برای علامت تجاری خود باید نامی انتخاب کنید. این نام باید از فعالیت تجاری شما آمده باشد. نام تجاری انتخابی باید یکتا و منحصر به فرد بوده و اجازه استفاده از اسامی تکراری و ممنوع شده از جانب مراجع ذیصلاح را ندارید.
لازم به ذکر است اگر در مرحله انتخاب نام تجاری خود با مشکلی روبرو شدید، موسسه ثبت فردا بهترین راهنمایی ها را در مورد نحوه انتخاب نام برند و ثبت آن به شما ارائه می دهد. اگر مایل به ارتباط با ما هستید با شماره تلفن موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.
در تصویر لوگو نباید از پرچم کشورها، علائم اقتصادی، سیاسی و نظامی استفاده کنید. اگر لوگو شما سه بعدی بود، باید تصویری از تمامی زوایای آن تهیه کنید و در مدارک خود قرار دهید.
ابتدا استعلام بگیرید که شبیه یا عین برند شما وجود نداشته باشد؛ در این صورت اجازه ثبت به شما داده نمی شود. بهتر است برای ثبت برند طبقه تجاری آن را پیدا کرده و در آن به جستسو بپردازید.
با استعلام برند از هدر رفتن وقت و هزینه خود جلوگیری می کنید و مراحل ثبت برند و لوگو را با سرعت بیشتری طی می کنید.
سومین مرحله از ثبت برند، فراهم کردن مدارک درخواستی است. مدارک مورد نیاز ثبت برند شامل موارد زیر می باشد:
برای اینکه در طول مراحل ثبت برند و لوگو با مشکلی روبرو نشوید و به سرعت کارتان پیش رود بهتر است از قبل به جمع آوری مدارک مورد نیاز بپردازید. لازم است بدانید که در مراحل ثبت امکان تقاضا توسط شخص حقیقی یا حقوقی وجود دارد.
در مرحله چهارم باید وارد سایت ثبت علائم تجاری یا اداره مالکیت معنوی شوید. سپس در قسمت ثبت علائم تجاری، فرم موجود در سایت را پر کرده و مدارک را بارگذاری کنید. توجه داشته باشید باید تصویر برند یا لوگو را نیز در سایت بارگذاری کنید. لوگو شما باید از سایز 6 در 6 سانتی متر تا 10 در 10 سانتی متر باشد.
پس از تکمیل فرم برای شماره ای که در سایت ثبت کرده اید، پیامکی مبنی بر ثبت درخواست و اظهارنامه برای شما ارسال می شود. آن را نزد خود حتما نگهداری کنید.
اظهارنامه ثبت برند و لوگو شما توسط سه کارشناس رسمی دادگستری بررسی می شود. اگر مورد تایید آن ها بود، پیامکی دریافت می کنید . با در دست داشتن مدارک خود به صورت حضوری به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه کرده و اقدام به تشکیل پرونده کنید.
پس از آنکه به اداره مربوطه مراجعه کردید، پرونده ای برای شما تشکیل می شود. درخواست متقاضی حقیقی یا حقوقی باید در دو نوبت در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشار چاپ شود. برای چاپ آگهی در نوبت اول باید مبلغی را بپردازید. پس از گذشت یک ماه از چاپ آگهی، اگر اعتراضی به آن وارد نشود، باید هزینه روزنامه نوبت دوم را بپردازید که درخواست شما چاپ شود.
در مرحله آخر حدود یک هفته زمان می برد که آگهی نوبت دوم چاپ شود. پس از پرداخت هزینه حق الثبت، با مراجعه به اداره ثبت علامت تجاری، قادر به دریافت سند برند و لوگو خود هستید.
مراحل ثبت برند و لوگو با دانستن اطلاعات نوشته شده در این مقاله چندان دشوار نیست. ابتدا نام برند خود را انتخاب کرده و لوگویی برای آن طراحی کنید. استعلام لازم را گرفته و سپس مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. توجه داشته باشید باید هزینه های لازم را در هر مرحله پرداخت نمایید.
اگر امکان انجام مراحل فوق و مراجعه حضوری و یا در امور دیگری چون ثبت شرکت و امور مرتبط را ندارید، بهتر است از یک شخص حقوقی کمک بگیرید. موسسه ثبت فردا در این مسیر شما را یاری خواهد کرد.