آخرین اخبار:
کد خبر:۸۸۲۰۰۶

قرعه گرانی‌ها به نام بلیت هواپیما افتاده است

گران‌ترین قیمت برای مسیر تبریز-بندرعباس با حداکثر قیمت دو میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان و مسیر کرمانشاه- بندرعباس در حداکثر قیمت خود ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها شنیدن گران شدن محصولات و خدمات مختلف، به رویه‌ای عادی تبدیل شده و حالا قرعه به نام بلیت هواپیما افتاده است. انجمن شرکت‌های هواپیمایی به‌تازگی دامنه نرخ پرواز‌های داخلی را تغییر داده است و از ابتدای آبان ماه نرخ‌های جدید را اعمال می‌کند. سقف و کف قیمت‌های جدید پرواز‌های داخلی از ۴۹۱ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است. بر اساس این نرخ نامه در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت، بالای یک‌میلیون تومان است.
به‌عنوان نمونه گران‌ترین قیمت برای مسیر تبریز-بندرعباس با حداکثر قیمت دو میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان و مسیر کرمانشاه- بندرعباس در حداکثر قیمت خود ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. قیمت کیش-تبریز نیز جزو‌های بالای دو میلیون تومان بوده و به نرخ دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد. پرواز ماهشهر-مشهد هم ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان به مشتریان فروخته می‌شود. افزایش نرخ دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان و الزام استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت صندلی‌های هواپیما، دو پارامتر مهم در گرانی قیمت بلیت هواپیما اعلام شده‌اند. آخرین بار خردادماه امسال و به بهانه شیوع کرونا و کاهش درآمد شرکت‌های هواپیمایی، نرخ پرواز‌های داخلی افزایش یافت و یا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اصلاحیه‌ای در کف نرخ قیمت‌ها انجام گرفت، اما بهانه این بار گرانی، افزایش قیمت دلار پس از ۴ ماه بود.

نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت بلیت هواپیما دارد
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در واکنش به گرانی بلیت هواپیما گفت: آخرین افزایش نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی، شهریورماه سال ۹۸ بود، تا اینکه در خردادماه امسال، اصلاحیه‌ای در کف نرخ قیمت‌ها انجام شد، اما در سقف نرخ هیچ تغییری ایجاد نگردید.
وی بالا رفتن نرخ ارز را عامل مهم در افزایش قیمت بلیت عنوان کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی، ارزی است و تنها راه تأمین ارز موردنیاز آن‌ها هم بازار آزاد است. قیمت‌های فعلی بر اساس دلار ۱۱ هزار تومان تعیین شده بود، اما با توجه به رسیدن نرخ دلار به ۲۷ هزار تومان و عدم توان دولت در اختیار گذاشتن ارز به شرکت‌های هواپیمایی، نرخ بلیت هواپیما افزایش پیدا کرد.
اسعدی سامانی به الزام استفاده از پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا در هواپیما‌ها اشاره کرد و گفت: ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از احتمال ابتلا به بیماری، فاصله‌گذاری در هواپیما‌ها را از ابتدای آبان ماه الزامی کرده است. طبق این مصوبه از ۶۰ درصد ظرفیت صندلی‌ها باید استفاده شود و ۴۰ درصد صندلی‌ها خالی می‌مانند. این عامل به همراه افزایش نرخ ارز باعث افزایش نرخ بلیت‌ها گردید. بالطبع اگر این محدودیت برداشته شود، افزایش نرخ تا حدود قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.
وی درباره هزینه‌های ارزی هواپیما اظهار کرد: هواپیما‌ها در خارج از کشور ساخته شدند، بنابراین قطعات آن‌ها هم باید از خارج تأمین شود. این قطعات بعد از گذشت زمان متوسطی، نیاز به تعویض دارند که هزینه‌های آن به‌صورت ارزی پرداخت می‌شود. موتور هواپیما بیشترین هزینه را دربردارد، به‌طوری‌که قیمت موتور هواپیمای ایرباس به ۴ میلیون دلار رسیده است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه گرانی بلیت هواپیمابر میزان فروش آن تأثیرگذار خواهد بود، افزود: هرسال در پاییز و زمستان با کاهش مسافر مواجه هستیم و طبیعتا این افزایش نرخ هم می‌تواند بر کاهش میزان مسافر تأثیر بگذارد.
اسعدی سامانی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت پرواز‌های داخلی بر اساس پرواز‌های خارجی محاسبه می‌شود، گفت: نه این‌طور نیست، زیرا قیمت بلیت بر اساس نرخ ارز محاسبه می‌شود. هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و هرچقدر نرخ ارز افزایش داشته باشد، تأثیر خود را بر قیمت بلیت می‌گذارد.

ضرورت کاهش ارزبری شرکت‌های هواپیمایی
آرمان بیات کارشناس حمل‌ونقل هوایی، با اشاره به اینکه پرواز هر فروند هواپیما ارزبری بالایی دارد، بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی نیاز به تأمین ارز دارند و دولت هم به آنان کمک نمی‌کند، بنابراین هزینه‌های عملیاتی به‌ناچار از جیب مردم داده می‌شود. اگر قیمت ارز تعدیل شود و محدودیت فواصل اجتماعی در پرواز‌های هواپیمایی برداشته شود، قیمت‌ها افت محسوسی پیدا می‌کنند. از جهت مدیریت کلان باید ارزبری شرکت‌های هواپیمایی کاهش پیدا کند تا وابستگی ارزی تا جایی که امکان دارد کاهش یابد.
وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند بعد از باز شدن مرز‌های هوایی و رونق بیشتر پروازها، توجه بیشتری به پرواز‌های بین‌المللی داشته باشند. در این صورت درآمد ارزی شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌های داخلی قابلیت تعدیل شدن را می‌یابند.
بیات با اشاره به افزایش دو و نیم برابری نرخ ارز و تأثیر آن بر بالا رفتن هزینه شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حدود ۴۰ درصد از هزینه‌های عملیاتی و فنی شرکت‌های هواپیمایی به‌طور مستقیم به نرخ ارز وابسته است. بخش دیگری از هزینه‌ها هم شامل هزینه‌های فرودگاهی می‌شود که به‌صورت ارزی است و بر اساس نرخ تسعیر نیما که آن‌هم افزایش پیدا کرده است به‌صورت ریالی پرداخت می‌شود.
این کارشناس حمل‌ونقل هوایی با بیان اینکه رسالت شناورسازی بلیت هواپیما، تعیین نرخ بر اساس میزان تقاضای بازار است گفت: اگر در طول سال قیمت بلیت افزایش پیدا می‌کند، در مواقعی هم قیمت‌ها تعدیل می‌شوند. در زمان شیوع کرونا قیمت بلیت به کمترین میزان خود رسید، زیرا تقاضایی وجود نداشت. شناورسازی قیمت بلیت‌ها باعث رهاسازی قیمت‌ها نشد، زیرا برای قیمت‌ها سقف و کف در نظر گرفته شده است.
بیات در پایان سخنانش تصریح کرد: اگر سقف زیادی بین کف و سقف قیمت بلیت‌ها وجود دارد، باید موردبررسی قرار بگیرد. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هم کف و هم سقف بلیت‌ها افزایش داشته باشد. افزایش پایه قیمت‌ها به میزان مناسبی بود، اما سقف قیمت‌ها افزایش زیادی پیدا کرد. با شناورسازی بلیت‌ها، قیمت‌ها دیگر توسط دولت کنترل نمی‌شود و در نرخ‌گذاری دخالت نمی‌کند، بلکه این انجمن شرکت‌های هواپیمایی هستند که کف و سقف قیمت‌ها را تعریف می‌کنند.
منبع: رسالت
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار