مسول سامانه ۴۰۳۰ گفت: به عنوان مشاور مردم در کرونا کما فی سابق فعالیت میکند و ما هیچگاه فعالیتمان کمتر نکردیم و سعی داریم نگرانیهای مردم را درست جواب بدهیم در کنار مراکز سایتها را معرفی میکنیم.
سید محمد پورحسینی مسول سامانه ۴۰۳۰ در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، درباره راه اندازی این سامانه گفت:سامانه ۴۰۳۰ به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با همکاری وزارت بهداشت از ۵ اسفند که راه اندازی شد و از همان ابتدای کار ما با گروههای جهادی و تعداد زیادی داوطلب شروع به کارکردیم که از کادر درمان پزشک پرستار گروههای پزشکی بودند و بعد از اینکه اسفند را پشت سر گذاشتیم تا همین الان آماری که میتوانم خدمتتان ارایه کنم بیش از ۲۲ میلیون نفر تماس با سامانه ۴۰۳۰ داشتند.
وی ادامه داد:خدمات این سامانه به طور ۲۴ ساعته و رایگان برای مردم هست برای مشاوره فعال است و میانگین فروردین و اردیبهشت ۲۵۰ هزار تماس را داشتیم، ولی این روزها ۷۰ تا ۸۰ هزار تماس داریم که باید بگویم با توجه به شیوع مجدد تماسهای مردم هم بیشتر شده است.
پورحسینی درخصوص فعالیت ۴۰۳۰ بیان کرد: در این سامانه یک کار تخصصیتر هم انجام دادیم و آن هم تغذیه و کرونا، روانشناسی کرونا و مادران باردار و کرونا و آموزشهای همگانی پخش میشود.
مسئول سامانه ۴۰۳۰ عنوان کرد: در یک مرحلهای حدود ۵۰ هزار تماس از تلفنهای ما کاهش پیدا کرد، ولی معمولا زیر ۴۰ هزار تماس در روز نبوده اخیرا به ۷۰ تا ۸۰ هزار رسیده است.
پورحسینی گفت: وزارت بهداشت ۵۰ هزار بهورز و مدافع سلامت به ما معرفی کرد که در کنار همکاران ما در ۴۰۳۰ مردم را غربالگری کنند از همین رو پایشی آغاز بکار کرد و مردم پروندههای سلامت خود را تکمیل میکردند و این بهورزان از طریق سامانه ما که مورد اعتماد مردم بود تماس میگرفتند تا از سلامت افراد با خبر باشند و این کار هم به این دلیل بود که مردم با تماس شمارههای مختلف سردرگم نشوند.
وی اضافه کرد:۴۰۳۰ به عنوان مشاور مردم در کرونا کما فی سابق فعالیت میکند و ما هیچگاه فعالیتمان کمتر نکردیم و سعی داریم نگرانیهای مردم را درست جواب بدهیم در کنار مراکز سایتها را معرفی میکنیم اگر مردم مشکلی داشته باشند آنها را به پزشکان معرفی میکنیم.
پور حسینی ادامه داد: همچنین با راهنماییهای ما برخی از مردم به مراکز ۱۶ ساعته معرفی میشوند و آدرس میدهیم و راهنمایی میکنیم تا اگر لازم بود به بیمارستان ارجاع شوند این کار خوبی است مخصوصا در تهران کد دستوری در سامانه گذاشتیم خود به خود در واقع منطقه شهرداری که وارد کنند راهنمایی خواهند شد که مردم در واقع بدانند کجا مراکز خدمات دهی ویژه کرونا است این خدمت را هم اضافه کردیم.
مسول سامانه ۴۰۳۰ درباره میانگین سنی افرادی که به این سامانه تماس میگیرند تصریح کرد: به طور کلی میانگین سنی نداریم، زیرا بیشتر خانواده بیمار تماس میگیرد و میتوانیم این میانگین را از وزارت بهداشت دریافت کنیم، اما مساله مهمی که باید بگویم این است که در سامانه یک خط ویژه برای سالمندان در نظر گرفته شد زیر این افراد دارای بیشترین ریسک بودند.
وی درباره فعالیتهای ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در ایام کرونا گفت: ستاد اجرایی از بدو کرونا در کنار وزارت بهداشت مخصوصا در تولید ماسک و مواد ضدعفونی و داروهایی که در کرونا پرمصرف بود و کارهای زیادی در زمینه تحقیق و توسعه تولید واکسن داشت هم چنین در بحث کمکهای معیشتی که از طریق بنیاد احسان ستاد اجرایی و کمک به مشاغل آسیب دیده است و تا جایی که اطلاع داریم ستاد در این زمینه فعالیتهای خوبی داشت.
پورحسینی افزود: ما در ۴۰۳۰ نگرانیهای مردم را پاسخ میدهیم و در کنار آنان هستیم، حدود ۵۵ هزار خط را در اختیار معاونت بهداشت قرار دادیم، بهورزان وقتی پرونده سلامت مردم تکمیل میشد در غربالگری قرار بود کسی زنگ بزند کارمندان بهداشت و مراقبین سلامت با استفاده از خطوط ۴۰۳۰ زنگ میزنند با توجه به اینکه غربالگری مرحله اولش تمام شده تعداد تماسهای ۴۰۳۰ نیز کمتر شده است، اما زیرساختش هست کما فی سابق فعال اسا همه فعالیتهای ۴۰۳۰ را به قوت ادامه میدهیم و نیروهایمان را نیز بیشتر کردیم.
وی در ادامه بیان کرد: به هر صورت ما در پیک بعدی کرونا ممکن است قرار بگیریم و از همه هموطنان خواهش میکنم ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی و در خانه ماندن به مسولان درمان کمک کنند واقعا همکاران ما در جبهه سلامت مخصوصا بیمارستانها خسته هستند، رعایت کنند، سوالاتشان را با ۴۰۳۰ مطرح کنند همکاران ما از کادر بهداشت و درمان هستند و اعتماد کنند همکاران ما براساس آخرین پروتکلهای بهداشتی عمل میکنند اسیر شایعات و سایتها و اطلاعات غلط در فضای مجازی نشوند دعا میکنیم هر چه زودتر این بیماری در کشور رخت بربندد.