حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه) و اینکه تا چه میزان میتوان به دستاورد این اتفاق در عمل و انعقاد قرارداد خوش بین بود، گفت: پس از کش مکشهای فراوان برای استمرار تحریمهای تسلیحاتی تحمیلی به ایران، آمریکا نتوانست دیدگاه خود را به شورای امنیت تحمیل کند و اعضای شورای امنیت چه کشورهای رقیب آمریکا مثل چین و روسیه و چه کشورهای هم پیمان آمریکا مانند فرانسه و انگلیس به صورت یک جانبه اقدام آمریکا برای استمرار تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران را نپذیرفتند.
وی با مثبت ارزیابی کردن این اتفاق گفت: عدم تمکین اعضای شورای امنیت از درخواست آمریکا یک امتیاز مثبت برای جمهوری اسلامی است که شورای امنیت در این مورد در برابر زیاده خواهی آمریکاییها ایستاد. گ آمریکا از برجام خارج شده و دیگر عضو برجام به حساب نمیآید و براساس حقوق و عرف بین الملل کشورهای عضو برجام نیز بر این موضوع صحه گذاشتند و بر همین اساس نه اجازه فعال شدن مکانیزم موسوم به ماشه را به او دادند و نه استمرار تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران را پذیرفتند از سوی دیگر جمهوری اسلامی به سبب بازدارندگی راهبردی که به آن دست یافته توانسته سلاحهای راهبردی مانند پمپاد، موشک، رادار و حتی برخی جنگندههای نفربر را بسازد و به طور کلی به خودکفایی و استقلال نسبی در عرصه دفاعی دست یابد.
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این موضوع یادآور شد: براساس استقلال موجود در عرصه تسلیحات دفاعی ایران نیاز جدی به خرید و واردات تسلیحات ندارد گرچه ممکن است در حوزه خرید جنگندههایی مثل سوخو با روسها وارد مذاکره شود؛ لذا موضوع رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران از جنبه خرید و واردات تسلیحات چندان مورد بحث نیست.
وی با اشاره به دستاوردهای ایران در عرصه دفاعی به سامانه پدافندی ۳ خرداد اشاره کرد و گفت: این سامانه یکی از پیشرفتهترین سامانههای ساخته شده توسط نیروهای مسلح ایران است که توانست پیشرفتهترین پهپاد رادار گریز آمریکا را شکار کند. بر همین اساس جمهوری اسلامی در حوزه فروش و صادرات کالاهای تسلیحاتی ورود جدی تری به بازارهای جهانی خواهد داشت و در این خصوص با کشورهای مورد نظر وارد مذاکره میشود.
عابدینی با تاکید بر این موضوع که اساسا کشورها در حوزه خرید و فروش تسلیحات از آنجا که این حوزه از مولفههای جدی و مهم هر کشور محسوب میشود به انتشار آمار دقیق و درست نمیپردازند، گفت: اساسا هیچ کشوری در دنیا حاضر به انتشار ریز قراردادها و هزینههای تسلیحاتی خود نیست و ایران نیز مانند هر کشور دیگری فهرست قراردادهای خود در این زمینه را رسانهای و منتشر نخواهد کرد البته ممکن است اشارههای ضمنی داشته باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: درمسائل مربوط به حوزه دفاعی امنیتی و قراردادهای منقعد شده در این حوزه موضعی است که به طرفین قرارداد مربوط میشود و اساسا محرمانگی در قراردادهای به ویژه در حوزه امنیتی دفاعی در همه دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و کشورها معمولا ضرورتی به افشای آن نمیبینند.