محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارزیابی فنی هدهای چاپگر دیجیتال شدند که این اقدام به انتخاب بهتر، برای خرید چاپگرها کمک میکند.
به گزارش گروه فناوري خبرگزاري دانشجو، سمیرا موحدی فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ارزیابی فنی هدهای جدید چاپگرهای دیجیتال چاپ منسوجات با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی» گفت: این طرح با هدف اولویت بندی معیارهای فنی هدهای چاپگر دیجیتال منسوجات برای شناسایی نیاز این بخش، اجرایی شده است.
وی افزود: انتخاب هدهای جدید ارائه شده در بازار جهانی و ورود به بازار ایران از دیگر اهداف اجرایی شدن این پروژه به شمار میرود.
وی با بیان اینکه هد، مهمترین قطعهی یک ماشین چاپگر دیجیتال است که ویژگیها، سرعت و کیفیت چاپ را تعیین میکند؛ گفت: اجرای این طرح میتواند تا حدودی از نظر معرفی و بررسی ویژگیهای چند نمونه از هدهای جدید و به روز دنیا و شناخت اولویتهای موردنظر صنعتگران در انتخاب آنها، موثر باشد.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به فرآیند اجرای پروژه عنوان کرد: در ابتدا چند نمونه از جدیدترین هدهای ارائه شده در بازار روز دنیا توسط بهترین کمپانیهای تولیدکنندهی آنها، شناسایی و با مطالعهی تکنولوژی آنها، ویژگیهای فنی پراهمیتشان بررسی و به عنوان معیارهای تعیین کننده، مورد نظر قرار گرفت.
موحدی ادامه داد: سپس از طریق طراحی پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات بر مبنای مصاحبه با صنعتگران چاپ دیجیتال پارچه و استفاده از روش تصمیم گیری تحلیل سلسله مراتبی، معیاهای موجود، با توجه به اولویتهای موردنظر صنعتگران در انتخاب هد، رتبه بندی شدند. نهایتا اولویت بندی هدهای موجود براساس ویژگیها و معیارهای بررسی شده، ارایه و بهترین گزینه از بین هدهای موجود، انتخاب و پیشنهاد شد.
وی با بیان اینکه تهیهی دیتاشیتها و اطلاعات فنی و تجاری هدها از کمپانیهای سازندهی آنها در کشورهای خارجی از چالشهای این طرح بوده، بیان کرد: مخاطب این طرح، میتواند صنعت چاپ دیجیتال باشد.
موحدی افزود: از نتایج بررسیهای این طرح میتوان برای کمک به انتخاب بهتر هد چاپگر در صنعت اشاره کرد. تاکنون از این روش برای اولویت بندی معیارهای فنی در صنعت چاپ دیجیتال استفاده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: نهایتا با تحلیلهای انجام شده آماری و ریاضی و نتایج به دست آمده در این زمینه، شرکتهای مهندسی و بازرگانی واردکننده و فروشندهی هدهای چاپگر دیجیتال، میتوانند تا حدودی با نمونههایی از اولویتهای خریداران این هدها، آشناتر شده و با شناسایی آنها، از بین گزینههای جدید موجود در بازار جهانی، بهترین هد متناسب با اولویتهای مصرف کنندگان را وارد کرده و به خریداران خود، پیشنهاد دهند.
گفتنی است؛ استاد راهنمای این پروژه محمدرضا بابائی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.