عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: سال تحصیلی میتوانست از اول مهر که یک نوستالوژیک بود و کلی داستان و شعر ساخته شده بود، شروع شود، اما از ۱۵ مهر بدون برنامه ریزی شروع شد و چند روز بعد هم تعطیل شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس در برنامه پرسشگر که جمعه شبها از شبکه آموزش پخش میشود، درباره سند تحول بنیادین اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک چارچوب است که مبنای همه فعالیت ها در عرصه تعلیم و تربیت است و بر مبنیا آن قرار است در سال ۱۴۰۴، در حوزه آموزشی و علمی کشور اول در منطقه باشیم.
وی در ادامه به نقش رسانه در اجرایی شدن سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: سند تحول ۸ فصل دارد که در بند ۱۵ فصل دوم که گزارههای ارزشی است به «نقش تربیتی اماکن مذهبی، نهادهای مردمی، اجتماعی و رسانه ها» و در بند ۱۷ هم به «جایگاه و نقش تعلیم و تربیت نهاد رسانه و فناوریهای ارتباطی و بهره گیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه جهت پیشگیری و کنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن» اشاره شده است. اینجاست که نقش رسانه پر رنگ میشود. این روزها زیستبوم جدید بر دنیا حاکم شده است و کرونا انسانها را به ارتباط و آموزش از راه دور سوق داده است و نقش رسانه هم پررنگ تر شده است. یعنی آنچه دنیا از آن به عنوان سواد رسانهای اشاره میکند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: اینکه چگونه از فرصت مجازی استفاده کنیم، سواد رسانهای است و باید این را به دانش آموزان یاد داد که درست انتخاب کنند و سراغ هر چیزی در فضای مجازی نروند.
کریمی فیروزجایی به سامانه «شاد» اشاره کرد و بیان کرد: ما مجبور بودیم به سمت استفاده از فرصتهای جدید بودیم و استفاده از فضای مجازی نیز برای پرکردن خلأ آموزشی بود. از همان اسفند و فروردین که دستگاه تعلیم و تربیت قرار بود به سمت فضای مجازی حرکت کند، دغدغه این را داشتیم که بخش زیادی از مناطق کشور، از پوشش اینترنت بهرهمند نیستند. شاید نصف روستاهای کشور دسترسی به اینترنت نداشته باشند و بقیه هم اینترنت پر سرعت ندارند. البته این تکلیف آموزش و پرورش نیست و باید دولت و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات ورود کند.
عضو هیأت رئیسه مجلس ابا بیان اینکه حجم استفاده از اینترنت زیاد شده است و شبکهها قادر به سرویس دهی به این همه مخاطب نیستند، گفت: در حال حاضر اپراتورها سود کلان میبرند و باید در گسترش شبکه در سراسر کشور کمک کنند. امیدواریم دولت کمک کند تا اعتبار مورد نیاز برای شرکت مخابرات تأمین شود و بخشی از بودجه مورد نیاز از محل سودهای کلان اپراتورها میتواند باشد.
کریمی فیروزجایی به عدم دسترسی ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز به اینترنت و وسیله برای حضور در «شاد» اشاره کرد، گفت: خانوادهها باید کمک کنند و در کنار آن نهادها و دستگاه ها نیز مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان حضور یابند و البته از ظرفیت خیرین نیز باید استفاده کرد. یادمان نرود که یک روز نیاز به مدرسه سازی بود که البته اکنون هم نیاز است، اما اولویت ساخته مدرسه نیست بلکه گوشی هوشمند برای تحصیل دانش آموز در فضای مجازی است. با رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور هم صحبت کردیم که اگر بشود بخشی از قانون دولت برای خیرین در این راستا و برای خانوادههای کم بضاعت هزینه شود.
وی با انتقاد از آغاز سال تحصیلی در ۱۵ شهریور گفت: سال تحصیلی میتوانست از اول مهر که یک نوستالوژیک بود و کلی داستان و شعر ساخته شده بود، شروع شود، اما از ۱۵ مهر بدون برنامه ریزی شروع شد و چند روز بعد هم تعطیل شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوع محتوا در شبکه «شاد» اشاره کرد و افزود: باید از چند رسانهای و اسلاید استفاده شود؛ اگر محتوا جاذبه نداشته باشد، دانش آموز گریزان است و در شبکه «شاد» نمیماند یعنی اول کلاس، حاضری میزند و دوباره آخر کلاس میآید و معلوم نیست که این وسط کجاست؟ در حال حاضر محتوا ضعیف است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید بخشی از توان خود را برای تأمین محتوای هوشمند بگذارد.
وی با اشاره به لزوم توانمندسازی معلمان، گفت: اشکالات شبکه «شاد» را نمیتوان نادیده گرفت و این شبکه ضعف عملیاتی این شبکه دارد مثلاً گاهی اوقات انتقال یک فیلم انجام نمیشود و این موضوع موجب مشکلات دیگری میشود یعنی معلمان به دلیل مشکل فنی شاد مجبور می شوند از واتس آپ و تلگرام استفاده کنند و فیلترشکن در اختیار دانش آموز قرار میگیرد و معلوم نیست که در این صورت دانش آموز کجا میرود؟
کریمی فیروزجایی با اشاره به امضای نامه توسط بیش از ۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس برای تقدیر از صدا و سیما در برنامه مدرسه تلویزیونی و قرائت آن از تربیون مجلس، اظهار داشت: سیگنالهای تلویزیون در دورترین مناطق کشور در دسترس مردم است و نظرمان این است که آموزش و پرورش در کنار استفاده از شبکه «شاد»، از تلویزیون هم باید استفاده کند چرا که تلویزیون از قدیم هم برای دانش آموزان جاذبه داشته است. البته آموزش و پرورش باید نظامی را طراحی کند که بچهها پای برنامه تلویزیون بیایند و مشکلات آموزشی خود را در شبکه شاد رفع کنند و باید آموزش و پرورش قویتر با صدا و سیما همکاری کند.
وی درباره لایحه رتبه بندی معلمان هم گفت: ۲۸ مهر، پیش نویس لایحه رتبه بندی معلمان به هیأت دولت ارسال شد و در نوبت بررسی کمیسیون اجتماعی دولت است و از رئیس جمهور و معاون اول وی تقاضا داریم که با قید اولویت بررسی شود و مجلس هم آماده بررسی سریع آن تبدیل لایحه به قانون است؛ اگر دولت تعلل نکند و تا یک ماه دیگر به مجلس ارسال شود، مجلس نیز در سال ۹۹، آن را به سرانجام میرساند.