دارو و درمان اسباب الهی هستند و به دستور خدا کار میکنند، باید با دعا و توسل نظر رحمت الهی را جلب و از خدا بخواهیم در این موارد تأثیر بگذارد و باعث شفای بیمار شود. البته این موضوع باید کنار رعایت بهداشت باشد، زیرا آن هم اسباب الهی است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، شیعه بر اساس اصل اساسی توحید افعالی، معتقد است خلقت عالم و تمام حرکات و تأثیرگذاری آن به دست خداوند متعال و قدرت بیپایان اوست، یعنی اگر برگی از درختی بیفتد، با اراده خداست، اگر آتش میسوزاند، خورشید نور میدهد، زمین میچرخد، گیاه رشد میکند، باران میبارد، همه و همه به اراده خداست، اگر دارو تأثیر میگذارد به اراده خداست، اگر تأثیر ندارد و شخص بدتر میشود باز هم به اراده خداست، اگر قلب کار میکند، مغز فرمان میدهد و ... به اراده خداست. خلاصه تمام کارهای عالم تکویناً به اذن و اراده و قوت الهی انجام میشوند و اگر خدا اذن ندهد هیچ چیزی و هیچ کاری انجام نمیشود.
هر آنچه در عالم وجود دارد اسباب الهی است و با اذن خدا کار میکند
بنابراین تمام عالم و آدم و تمام موادی که در عالم ماده هستند همه و همه اسباب الهی و سپاهیان خدا هستند که به اذن و اراده الهی کار کرده و حتی تأثیرگذاری آنها به اذن خداست، یعنی حتی آب بخواهد تأثیرگذار باشد و گیاه را برویاند، باید به اذن و اراده الهی باشد. به طور مثال در قضیه حضرت ابراهیم (ع) خداوند متعال به آتش اذن تأثیرگذاری نداد، لذا نمیسوزاند، در قضیه حضرت صالح، خداوند اراده کرد و از دل سنگ شتر بیرون آمد، لذا آتش و سنگ نیز تسلیم اراده الهی هستند.
در رابطه با بیماری و داروهای مصرفی نیز همین مسأله جاری است، تأثیرات تمام داروها و تمام اشیا به دست خداست، تا خدا نخواهد دارو تأثیر نمیگذارد، تا خدا نخواهد دکتر نمیتواند بیماری را تشخیص داده و درمان را شروع کند، تا خدا نخواهد قلب و کلیه و دیگر اعضای بدن از کار نمیافتد.
تأثیر درمان و دارو هم به اذن خدا است
پس همه چیز عالم به دست خداست، لذا در مسأله بیماری و در قضیه کرونا که این روزها اکثر کشورهای دنیا درگیر آن هستند، دعا و توسل و ذکر خدا بسیار مؤثر است و تا خدا نخواهد دارو هم تأثیر ندارد. برخی افراد بیمار یک شبه بهبود مییابند و برخی برعکس حالشان خوب است و یک شبه حالشان رو به وخامت میرود و برخی جان به جان آفرین تسلیم میکنند.
چرایی تأکید رهبر معظم انقلاب بر تأثیر دعا بر دفع بلا و بیماری
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنان اخیرشان بر تأثیر معجزهوار دعا، توسل و استغفار برای دفع بلا تأکید کرده و فرمودند: «همه آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح میبخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.»
این سخن ایشان بر مبنای توحید افعالی است، یعنی دکتر و دارو و بیمارستان و همه و همه اسباب الهی هستند و به دستور خدا کار میکنند، باید با دعا و توسل به ائمه اطهار (ع) نظر رحمت الهی را جلب کرده و از خدا بخواهیم در این موارد تأثیر بگذارد و باعث شفای بیمار شود.
نمونه بارز آن را در اربعین امسال در شهر مقدس کربلا با چشم خود دیدیم، پیشبینی پزشکان این بود که با برگزاری اربعین در کربلا فاجعه انسانی رخ خواهد داد و میلیونها نفر به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد و حال آنکه جمعیتی چندین میلیون نفره در آنجا حضور داشتند و به صورت دسته جمعی به اقامه عزا مشغول بودند و حال آنکه به صورت طبیعی اگر حتی یک نفر از آنان ناقل بیماری میبود، باید جمعیت قابل توجهی از آنان این بیماری را میگرفت، چون فاصلهای میان آنها نبود، اما هیچ اتفاقی نیافتاد و مردم به خوبی عزاداری کرده و به خانههای خود برگشتند و موجبات تعجب همگان را فراهم آورد؛ بنابراین همه چیز دست خداست و اگر خدا اراده نکند، ویروس هم در بدن کاری انجام نمیدهد و انسان بیمار نخواهد شد، اینجاست که انسان به قدرت بیپایان الهی پی خواهد برد.
دعا و استغفار باید در کنار ضوابط بهداشتی باشد
البته این سخنان به معنای رعایت نکردن مباحث بهداشتی نیست، چون آنها هم اسباب الهی هستند، دست شستن با صابون، استفاده از موارد ضدعفونی کننده، استفاده از ماسک و... نیز باید باشد، چون این موارد، راه عادی جلوگیری از بیماری است، و سنت خداوند متعال بر این است که امور خود را از راه عادی و معمولی پیش ببرد؛ لذا هم باید دعا کرد و هم باید اصول بهداشتی را رعایت کرد، چون هر دو اسباب الهی هستند و باید در کنار هم رعایت شوند.