کد خبر:۸۸۶۸۴۱
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

آغاز ‌ریل‌گذاری مکانیزه ۶۵ کیلومتر از راه‌آهن همدان-سنندج‌ /‌ تکمیل پروژه در سال ۱۴۰۰

خیرالله خادمی گفت: ریل‌گذاری مکانیزه ۶۵ کیلومتر از خط‌آهن همدان-سنندج از سمت همدان، امروز دوشنبه ۱۲ آبان آغاز می‌شود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و لزوم ایجاد و توسعه کریدور‌های بین‌المللی، برای بسط و گسترش روابط اقتصادی، احداث راه‌آهن همدان - سنندج با هدف ایجاد کریدور ریلی غرب کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه راه‌آهن همدان - سنندج در قالب پروژه‌های جهش تولید، پیش‌بینی شده است، ادامه داد: مسیر راه‌آهن همدان - سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر به عنوان بخشی از راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که مرکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال ریلی استان کردستان به شبکه ریلی از اولویت‌های ما بود، گفت: پیش از این و در سال‌های قبل، بهره‌برداری از مسیر ریلی تهران - همدان انجام و استان همدان به ریل متصل شد، اما برای اینکه ریل به استان کردستان و شهر سنندج برسد، حدود ۱۵۰ کیلومتر خط ریلی از همدان تا سنندج باید ساخته می‌شد؛ ۴۸ کیلومتر از این مسیر ریلی در استان همدان و ۱۰۲ کیلومتر آن در استان کردستان است.

* آغاز ریل‌گذاری مکانیزه راه‌آهن همدان-سنندج در ۶۵ کیلومتر مسیر
خادمی اظهار کرد: مسیر راه‌آهن همدان-سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان منشعب می‌شود و ضمن عبور از حوالی شهر‌های بهار، لالجین، صالح‌آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود.

وی اظهار کرد: ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن همدان - سنندج به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی کشور امروز دوشنبه ۱۲ آبان با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: عملیات ریل‌گذاری مکانیزه این خط ریلی که از طریق جرثقیل مکانیکی انجام می‌شود، از نزدیک ایستگاه همدان آغاز می‌شود.

خادمی اظهار امیدواری کرد: با تأمین مصالح روسازی داخلی کشور که همان ریل ملی است، ادامه ریل‌گذاری این مسیر را به صورت مداوم و سریع انجام دهیم و بلافاصله پس از زیرسازی، روسازی هم انجام شود.

وی با بیان اینکه در این پروژه از ریل ملی استفاده خواهیم کرد، اظهار داشت: در این خط ریلی ۲۹۶ هزار قطعه تراورس مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود، برای این خط ریلی ۲۱ هزار تن ریل لازم داشته باشیم.

* پیشرفت ۸۲ درصدی زیرسازی خط‌آهن همدان-سنندج
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مسیر ریلی در سه قطعه اجرا شده است که قطعه یک ۶۴.۵۰ کیلومتر طول دارد، قطعه دوم پروژه ۵۶.۳۲ کیلومتر و قطعه سوم این خط‌آهن ۲۹.۵۳ کیلومتر طول دارد.

خادمی اضافه کرد: در حال حاضر این پروژه ریلی حدود ۸۲ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۵ کیلومتر از این مسیر ریلی در حال حاضر آماده ریل‌گذاری است.

* تکمیل خط‌آهن همدان-سنندج در سال ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه ایستگاه‌های مسیر شامل قروه و سنندج در حال اجرا است، افزود: امیدوارم این پروژه بسیار بزرگ را در سال ۱۴۰۰ به سرانجام برسانیم و بدین ترتیب یکی دیگر از مناطق استان‌ها به شبکه ریلی متصل کنیم.

وی اظهار کرد: بدین ترتیب استان کردستان که از نظر توسعه زیرساخت‌ها ضرورت و اولویت دارد با احداث این خط‌آهن زمینه مناسبی برای توسعه و شکوفایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اضافه کرد: اتصال سنندج به شبکه راه‌آهن سراسری از طریق همدان به تهران، امکان توسعه آتی پروژه و اتصال آن به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه، همچنین امکان جابه جایی محصولات کشاورزی استان‌های همدان و کردستان و تولیدات صنایع و کارخانجات موجود منطقه، از اهداف اجرای این خط ریلی است.

* طراحی مسیر برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر در قطار‌های مسافری
وی گفت: برای این خط‌آهن ظرفیت جابه‌جایی ۴.۶ میلیون تن کالا از مرز باشماق کردستان عراق در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه دارای حداکثر شیب و فراز مسیر ۱۵ در ۱۰۰۰ است، گفت: حداقل شعاع قوس در این خط ریلی ۱۲۵۰ متر است و ۲۵۲۴ متر طول پل‌های این مسیر است.

خادمی اضافه کرد: این پروژه برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در قطار‌های باری طراحی شده است و یک‌خطه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال اول بهره‌برداری، ترافیک پیش‌بینی شده برای این خط‌آهن نیم‌میلیون تن در حمل بار و سه‌دهم میلیون نفر در حمل مسافر است و در سال بیستم بهره‌برداری، ترافیک پیش‌بینی شده بار برای این خط آهن یک‌میلیون تن و مسافر ۶۰۰ هزار نفر است.
منبع: فارس
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار