داریوش چیوایی؛ کارشناس اقتصاد سلامت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به علل کمبود انسولین کشور پرداخت.
وی گفت: با توجه به صحبتهای مسئولین گمرک ما ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر انسولین وارد کردهایم. این در حالی است که طبق آماری که از بیمهها داریم، انسولین کمتری توزیع شده است.
وی ادامه داد: علت این کمبود توزیع را میشود در واقع نشت انسولین از داخل زنجیرهی توزیع دانست که اصلاً ارتباطی به تحریم پیدا نمیکند؛ یعنی عملاً ما حتی بیشتر از سال گذشته هم وارد کردیم. لذا نمیشود علت کمبود انسولین را تحریم دانست. این نشت میتواند علل مختلفی داشته باشد که با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه مهمترین و اصلیترین علت آن همان قاچاق معکوس است.
حذف یا تعدیل ارز ۴۲۰۰، راهکار دسترسی مردم به دارو
این کارشناس اقتصادی در ارتباط با توزیع انسولین با کد ملی اظهار کرد: قطعاً ایجاد یک سازوکاری برای توزیع مناسب میتواند کمککننده باشد اما همه داستان این توزیع با کد ملی نیست. ما بایستی ریشهی این اتفاق را بخشکانیم و انگیزهای که برای قاچاق وجود دارد را از بین ببریم که آن هم کاری نیست بهجز به کم کردن و حتی الامکان به حداقل رساندن اختلاف نرخ ارز تخصیصی به واردات دارو با ارزی که در بازار آزاد هست.
چیوایی گفت: حذف یا تعدیل ارز ۴۲۰۰ میتواند بهترین راهکار برای ریشهکنی قاچاق معکوس باشد اما نباید حذف ارز ۴۲۰۰ به صورتی باشد که بالاخره فشار آن به مردم بیاید. در واقع یک بخش آن همین است که تأمین مالی و رسیدن درآمدهای حاصل از افزایش نرخ یا حذف ارز ترجیحی بهصورت یارانه به مردم از طریق بیمه پرداخت شود.
وی این روش حمایت بیمهای از مصرفکننده را اینگونه تشریح کرد: یک پای داستان این هست که بیمهها یک مسیر جداگانهای برای تأمین مالی داشته باشند و آن مسیر را هم تخصیصش صرفاً برای دارو باشد و در این صورت ما میتوانیم درآمدهای حاصل از حذف یا تعدیل ارز ۴۲۰۰ که الآن به واردکننده میدهیم به بیمهها بدهیم، بیمهها به داروخانه بدهند. تا اینگونه ما به ازای مصرفکننده واقعی هزینه صرف کنیم و آن هم به شکل ریالی صرف شود.
تیتک، لازمه مقابله با فساد در بازار دارو
این کارشناس اقتصادی گفت: بحث سامانههای نظارتی هم یک اتفاق لازم هست. ما تیتک را داریم که به خودی خود میتواند تخصیص دارو را هم در بخش سرپایی و هم بستری نظارتپذیر بکند اما وزارت بهداشت تا الآن گویا از اجرای تیتک در بخش بستری خودداری کرده که این هم باید به سامانهی اطلاعات بیمارستانی متصل شود. در عین حال هم اگر سامانه نقطهضعفی دارد برطرف شود که مسئله تخصیص دارو به مردم هم بتواند حل و فصل شود.
چیوایی اظهار کرد: قطعاً چیزی که تیتک برای آن دیده شده نظارت از ابتدای زنجیره تا انتهای آن است. منتها این موضوع به شرطی محقق میشود که سامانه بتواند گسترهی نظارتیاش را توسعه و علاوه بر بخش سرپایی در بخش بستری نیز اعمال کند و اصطلاحاً آن نشتی که در سامانه وجود دارد از بین برود.
وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: چه فایده دارد اگر یک جایی بگوید من زیر بار سامانه نمیروم؟! چه فایدهای دارد اگر مثلاً آماری که وارد میشود در بعضی جاها ذینفعان خود اظهاری بکنند؟! لذا باید این نواقص رفع شود و در این صورت قطعاً تیتک برای مدیریت زنجیرهی توزیع دارو کارآمدترین ابزار ممکن خواهد بود. مثلاً اگر زمانی که واکسن کرونا بیاید احتمالاً ما خیلی بیشتر نیاز خواهیم داشت که یک ساز و کار صحیحی برای توزیع این واکسن بین مردم داشته باشیم که تیتک بهترین زیرساخت برای این منظور خواهد بود.