مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: تجربه دانشجویان در عرصهها و مراحل مقابله با آسیبها و بحران را به صورت علمی و آکادمیک تدوین و در قالب یک هندبوک مدون میکنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت بهداشت، نشست هماندیشی «هندبوک مداخلات دانشجویی در بحران» برگزار شد.
در این نشست حسن زائریلطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، محمدعلی امامهادی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حسن اسفندیار مدیرکل ارتباطات بینالملل جمعیت هلال احمر، کتایون جهانگیری مدیر گروه آموزش سلامت در بلایا و فوریتهای دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه شهید بهشتی و سایر صاحبنظران حضور داشتند.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درباره بروز بحرانهای مختلف در کشور اظهار داشت: کشور ما هر ساله با بحرانهای مختلفی از جمله سیل و زلزله دست به گریبان است. در این بین دانشجویان به عنوان افرادی که دغدغه کار فرهنگی و اجتماعی دارند جزو اولین گروههایی هستند که برای کمک داوطلبانه به مناطق بحرانزده اعزام میشوند و کمکهای تخصصی و عمومی مختلفی ارائه میدهند، اما باید توجه داشته باشیم که این گروه باید از نظر آموزشی تقویت شوند تا در زمان بحران بتوانند بدون فوت وقت حداکثر کارآیی را داشته باشند.
حسن زائریلطف اضافه کرد: با توجه به رسالت دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه بهداشت و سلامت بر آن شدیم که تجربه دانشجویان در عرصهها و مراحل مقابله با آسیبها را به صورت نظاممند درآوریم. تلاش داریم این تجارب دانشجویی را به صورت علمی و آکادمیک تدوین و در قالب یک هندبوک مدون کنیم. ما متنهای مختلفی در ارتباط با حضور گروههای داوطلب در مناطق بحرانی داریم که هیچگاه به صورت یکپارچه و نظامیافته و در قالب یک مجموعه درنیامده است.
وی آموزش را جز جداییناپذیر فعالیت در جهت مقابله با بحران دانست و اشاره کرد: اردوهای جهادی یکی از فعالیتهایی است که در معاونت فرهنگی و دانشجویی به صورت داوطلبانه دنبال شده و به نوعی موضوع مداخله در بحران محسوب میشود. چرا که در نقطهای از کشور احساس نیاز شده و در قالب اردوهای جهادی یکروزه یا چندروزه به آن پرداخته میشود.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت همکاری دستگاههای مختلف را در زمینه مداخله در بحران ضروری دانست و یادآور شد: این هندبوک میتواند چالشهای مختلفی را مرتفع کند. به عنوان مثال بحرانها در مناطق مختلفی از کشور اتفاق میافتند که از نظر آداب و رسوم و اقلیم با همدیگر متفاوت هستند.
وی افزود: در مواقعی ضرورت دارد که افراد، متناسب با شرایط و ویژگیهای آن اقلیم خاص در منطقه حضور داشته باشند. حتی گاهی آشنایی با گویش و زبانهای محلی میتواند منجر به برقراری ارتباط مفیدتری شود که چه بسا برای همه میسر نباشد و شاید افراد بحران دیده نیز چنین افرادی را راحتتر پذیرفته و به آنها اعتماد میکنند.
در ادامه این نشست مسلم سارانی گزارشی از کارگاههای مجازی «مدیریت بحران» ارائه داد و گفت: تلاش ما این است که از طریق کارگاههای آموزشی اصول کلی مقابله با بحران را منتقل کنیم. به عنوان مثال شخصی که در منطقه بلادیده و محروم حضور پیدا میکند باید ظاهرش طوری باشد که افراد بومی بتوانند از او کمک بگیرند و با او احساس بیگانگی نکنند.
وی گفت: نگاه ما این است که با توجه به بحران باید اقدامات مناسب را انجام داد و به مدیران و دانشجویان آموزش بدهیم که برای حضور در بحران باید چه نیروهای داوطلبی را به منطقه اعزام کنند. در بحرانهای مختلف دستورالعمل یکسان و واحدی وجود ندارد. در سطح استراتژیک و ملی دستورالعمل واحدی به چشم نمیخورد و در این بخش دچار مشکل هستیم.
اولین دوره سلسله وبینارهای تخصصی با محوریت بحرانها و مداخلات دانشجویی در چهار جلسه «ارزیابی نیازهای اساسی سلامت در بحران»، «مبانی مدیریت بحران»، «هماهنگی در خدمات بشر دوستانه در بحرانها» و «وظایف تیم داوطلب سلامت در منطقه حادثه دیده» برگزار شد.
دومین دوره سلسله وبینارهای تخصصی با محوریت بحرانها و مداخلات دانشجویی در شش جلسه برگزار میشود.
«بررسی ابعاد زلزله ازمیر، لزوم بازنگری به مدیریت خطر بلایا در عصر کووید ۱۹»، «مدیریت اجساد در بحران»، «حداقل استانداردهای امدادرسانی آب»، «حداقل استانداردهای امدادرسانی بهداشت»، «حداقل استانداردهای امدادرسانی غذا» و «حداقل استانداردهای امدادرسانی اسکان و پناهگاه» موضوعاتی هستند که در این جلسات به آنها پرداخته میشود.