به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود، خاطر نشان کرد: با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ که اگر در فرصت اندک باقیمانده به نتیجه برسد، کمک بزرگی برای توسعه مترو خواهد بود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه این میزان منابع مالی مربوط به اوراق، در سیستم بانکی به نوعی گیر کرده است، اظهار داشت: این مشکل در صورتی است که موضوع یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در پایان سال گذشته نهایی شد اما ماجرا به سال ۹۹ رسید.
وی افزود: جالب اینجاست که اوراق فروخته شده است و جالبتر اینکه ۵۰ درصد آن تضمین دولت دارد؛ یعنی طبق ماده ۶۲ مصوبه دولت، بازپرداخت ۷۵۰ میلیارد تومان به عهده دولت است.
هاشمی تاکید کرد: از آنجا که دولت در بازپرداخت اوراق مشارکت، تأخیری نداشته و عمدتاً در بازپرداخت مشکلی ندارد، این رقم باید از سوی بانک عامل بدون بهانهای به شهرداری واگذار شود؛ چراکه ضمانت دولتی دارد.
وی گفت: از آنسو میماند ۷۵۰ میلیارد تومانی که بازپرداختش بهعهده شهرداری تهران است، برای این مساله نیز باید گفت خوشبختانه شهرداری تضامین لازم را با ارائه اسناد معتبر به سیستم بانکی عهدهدار شده؛ اما نکته اینجاست که بانک برای قبول اسناد، استعلام کرده است.
رئیس شورا با بیان اینکه در فرایند استعلام، به بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی رسیدهاند که عمدتاً بدهیهای دهه پیشتر است، عنوان کرد: در این راستا، طبق محاسبات اخیر بانک، شهرداری چندهزار میلیارد تومان بهخاطر عدمپرداخت حق تامین اجتماعی ۵ تا ۱۰ سال بدهکار شده است.
وی گفت: اما باید توجه داشت که شهرداری تهران با شیوع کرونا، افزایش هزینهها و کاهش درآمدها در شرایط سختی قرار دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: گروگرفتن چنین پولی بهنام اوراق مشارکت که اکنون در حساب بانکی است و بهره روزانهاش نیز باید پرداخت شود، برای شهرداری گران تمام خواهد شد.
هاشمی با توصیف این سبک به «گروگانگیری» آن را در سیستم همکاری بیندستگاهی، کار غلطی دانست و گفت: امیدوارم مسئولان ارشد دولت به این موضوع، توجه کنند تا پول حاصل از فروش اوراق مشارکت در اختیار شرکت مترو قرار گیرد و بتواند فعالیتهایش را به سرانجام برساند.
میتوانیم فاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه برسانیم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مترو توان سرفاصله دو دقیقهای قطارها را دارد گفت: نبود واگن و تجهیزات بهرهمندی تمام و کمال از خطوط فعلی و خدمترسانی دودقیقهای را ناممکن کرده است.
وی اظهار داشت: متروی تهران با حدود ۲۳۷ کیلومتر طول و ۱۲۷ ایستگاه اهمیت بسزایی در حملونقل عمومی پایتخت و تردد شهروندان دارد.
هاشمی با بیان اینکه مترو توانایی خدمترسانی ۲ دقیقه یکقطار را هم پیدا کرده است، گفت: بهعبارتی میتوان سرفاصله قطارهای مترو در ایستگاههای موجود را به ۲ دقیقه رساند و ظرفیت فعلی جابهجایی مسافر در هر روز را حداقل ۳ برابر کرد.
وی با طرح این پرسش که حال سوال اینجاست که چرا این اقدام انجام نمیشود، آن هم در شرایطی که سرمایهگذاری کامل صورت پذیرفته و حیف است که ما نتوانیم از سرمایهگذاری ایجاد شده، بهخصوص در زمان کرونایی استفاده لازم را ببریم؛ تاکید کرد: علت، نبود واگن و تجهیزات است که بهرهمندی تمام و کمال از خطوط فعلی و خدمترسانی دودقیقهای را ناممکن کرده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر ما بتوانیم از بودجهای که دولت به شهرداری میدهد، کارخانجات واگنسازی را فعال کنیم، واگن و تجهیزات متحرک مورد نیاز را تامین کرده و ایستگاههایی که اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، به اتمام برسانیم، خواهیم توانست ظرفیت قابل ملاحظهای را در اختیار شهروندان قرار دهیم.
هاشمی افزود: باید توجه شود ۵۰ درصد هزینههای مترو، سیویل (حفاری و ساخت) و ۵۰ درصد هم تجهیزات است. در این میان، مدیریت شهری ۸۰ درصد هزینهها را برای هر دو مورد، پرداخت کرده است.
مترو تهران هفت خط اصلی دارد؛ خط یک مترو تهران از تجریش در شمال تا کهریزک در جنوب، خط ۲ ایستگاه مترو تهران از میدان صادقیه در غرب تهران به ایستگاه فرهنگسرا در شرق تهران، خط ۳ متر تهران از شمال شرق تهران یعنی ایستگاه قائم و شهید محلاتی به سمت جنوب تهران یعنی ایستگاه آزادگان، خط ۴ مترو تهران، از ارم سبز در غرب به سمت کلاهدوز در شرق تهران، خط پنج مترو تهران، از صادقیه آغاز و به سمت گلشهر، خط ۶ مترو تهران، از شهدا به سمت دولت آباد در شهر ری و خط ۷ مترو تهران از نواب صفوی که پایین میدان توحید قرار دارد به سمت مهدیه میرود.