به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه 139 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: در دستور اول جلسه گزارش علمی طبق روال جلسات قبل از مطالب مربوط به حوزه علم در کشور و بینالملل ارائه شد همچنین شاخصهای نوآوری که عمدتاً به بحث ساختارها، بنگاهها و وضعیت اقتصادی حوزه علم و نوآوری میپردازد بررسی شد.
وی افزود: در شاخصهای نوآوری از قبل ضعف و اشکالاتی داشتیم که خوشبختانه با توجه به تلاشهایی که در چند سال اخیر در این زمینه شد، مقداری این شاخصها بهبود یافته است ولی با اهداف نقشه جامع علمی کشور فاصله دارد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سال97 در زمینه شاخصهای نوآوری رتبه 65 و در سال 97 رتبه 61 را کسب کردیم که 4 رتبه در سال 98 ارتقا یافتیم ولی متأسفانه در سال 99 به رتبه 67 رسیدیم که با افت مواجه بودیم که وضع بودجه عمومی کشور و شیوع کرونا مسائل مربوط به آن در این افت بی تأثیر نبود.
دکتر کبگانیان افزود: دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پیشنهاد داد به عنوان دستور اصلی جلسه این موضوع را در نوبت قرار دهیم تا گزارش مفصلی در خصوص آن ارائه دهند.
وی با اشاره به دستور دوم جلسه که به بررسی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاهها اختصاص داشت، گفت: در تقسیم کاری که انجام شده است مراجعی علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود کردهاند، ولی تصمیمات کلان مربوط به حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است و یک بند مصرح در نقشه جامع علمی کشور به این موضوع اختصاص دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدا به دنبال اجرایی کردن ساماندهی سنجش و پذیرش بود ولی به دلیل اطمینان پذیری از برخی زیرساختهای کشور و مطالعات عمیق کارشناسی در این خصوص به تأخیر افتاده بود.
وی با تأکید بر اینکه محوریت تصمیم گیری در حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور برعهده نقشه جامع علمی کشور است، گفت: البته این به این معنی نیست که ما از قوای دیگر استفاده نکنیم. قطعاً در مجلس و سایر قوا و دستگاهها هماهنگی لازم را انجام میدهیم و با آنها تعامل داشته و خواهیم داشت.
دکتر کبگانیان تصریح کرد: داوطلبانی که در حال خواندن دروس و آماده سازی خود برای کنکور سال آینده هستند، بدانند اگر سیاستی و طرحی را تصویب کردیم زمان اجرای آن را هم اعلام میکنیم و زمان کافی خواهیم گذاشت تا این دوره انتقال به درستی انجام شود.
قائم مقام ستاد علم و فناوری ادامه داد: مکانیزم ما این است که در این مقطع طبق وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور، سیاست اجرایی سنجش و پذیرش را تصویب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کنیم و سپس طبق سند آمایش آموزش عالی از متولیان اصلی، طرح مفصل اجرایی در این خصوص خواهیم خواست که آن طرح باید با این سیاستها هماهنگ باشد و کل طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سیاست پیشنهادی در مورد پذیرش و جدا شدن آن از سنجش بود که در این خصوص در جلسه بحث شد و بر استفاده از سابقه تحصیلی به مقدار کافی تاکید شد و عددی که برای سابقه تحصیلی پیشنهاد شد 60 درصد بود.
وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم باید عمق یادگیری داوطلبان اندازه گیری شود. در آزمون تستی ممکن است که این عمق یادگیری به درستی اندازه گیری نشود و اینکه چرا تا کنون این کار انجام می شده است چند علت دارد. نکته اول امنیت امتحانات نهایی در استانها و شهرستانهای مختلف بود،گزارشهایی داشتیم و کنترل میکردیم و اطمینان لازم را نداشتیم ولی خوشبختانه در سالهای اخیر با استفاده از تکنولوژیهای جدید میزان افشای سوال به صفر رسیده است.
قائم مقام ستاد علم و فناوری تأکید کرد: همچنین ما میخواهیم سوالات استاندارد باشد. اگر امسال دانش آموزی رتبه و معدلی کسب کرد دو تا سه سال بتواند از آن استفاده کند.
دکتر کبگانیان افزود: ما اعتقاد نداریم دانش آموزی دو تا سه هفته جای خود را در دانشگاه پیدا کند و یا حتی مجبور شود در رشتهای که علاقه ندارد تحصیل کند و این نتیجه باید تا یک مدتی قابل اتکا باشد، بنابراین سوالات باید استاندارد باشد که این قول داده شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از آسیبهایی که امتحانات نهایی را تهدید میکرد نظام ناعادلانه و ناهماهنگ تصحیح سوالات بود که استان به استان و معلم به معلم فرق میکرد که این مشکل هم با توزیع رندوم و توزیع سوال به سوال در کل کشور حل شد.
وی ادامه داد: در جلسه تصویب شد حداقل 60 درصد به سابقه تحصیلی و عمق یادگیری این امر تخصیص داده میشود، آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز 40 درصد نقش خواهد داشت. بخشی هم به ارزشیابی و اندازه گیری استعداد، هوش و شخصیت شناسی اختصاص داده شد.
دکتر کبگانیان تصریح کرد: درمجموع سیاست دوم به این صورت جمع بندی شد که، ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی یادگیری، مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی (کنکور سابق) و آزمون هوش و استعداد با ویژگیهای زیر خواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سوابق تحصیلی سال آخر دانشآموزان به میزان حداقل 60 درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی تکمیلی به میزان حداکثر 40 درصد معیار پذیرش خواهد بود.
قائم مقام ستاد علم و فناوری افزود: برای دروس عمومی نیز حد نصاب و کفی مشخص شد که در هر کد رشته متفاوت خواهد بود. دانشگاهها برای هر کدرشته میتوانند حد نصابی را قبل از شروع مراحل کنکور اعلام کنند که باید در شورای سنجش و پذیرش تصویب شود.
دکتر کبگانیان با تأکید بر اینکه این سیاستها مربوط به کنکور سال 1400 نمیشود، تصریح کرد: وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم و بهداشت موظف هستند که به تدریج زیرساختهای لازم را برای پیاده کردن سیاستهای مذکور را فراهم کنند.
آیا 60 درصد فقط تاثیر مثبت است؟