به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، انجام معاملات ملکی غالبا دارای پیچوخمهای زیادی است. مشکلات حقوقی در حین تنظیم قرارداد، کموبیش در معاملات ملکی رخ میدهد. گاهی ناآگاهی طرفین قرارداد، باعث ایجاد نگرانی در عقد قرارداد میشود. این درحالی است که عقد قرارداد در معاملات ملکی، قانون و اصول خاصی دارد. عدم اطلاع از قوانین عقد قرارداد، باعث میشود بسیاری از مردم کورکورانه به انجام معاملات ملکی بپردازند. در نتیجه ضررهای مالی گزافی بر طرفین معامله وارد میشود. برای اینکه مذاکره و معاملات ملکی با کمترین مشکلات حقوقی صورت پذیرد، رعایت چند نکته اساسی بسیار ضروری است. اینکه رعایت چه نکاتی ضامن انجام یک معاملهٔ بی دردسر است را در این مطلب میخوانید.
الزامات عقد قرارداد
خرید و فروش و حتی اجاره و رهن املاک، بدون حضور مشاوران املاک دردسرهای زیادی دارد. از این رو لازم است، علاوه بر طرفین قرارداد، مشاوران املاک نیز حضور داشته باشند. قوانین بسیاری برای عقد قرارداد معاملات ملکی وجود دارد که مشاوران املاک به آنها آگاهند. این افراد به عنوان واسطهٔ آگاه، میتوانند از ضرر طرفین معامله جلوگیری کنند. ممکن است بسیاری از مردم، خانه یا ملک مورد نظر خود را از بخش املاک تهران در سایت دیوار پیدا کنند و پای بنگاهی در میان نباشد. بهتر است پس از یافتن ملک مورد نظر با رضایت طرف دیگر قرارداد، مراحل قانونی معامله در بنگاه معاملات ملکی صورت پذیرد.
شناسایی مدارک و اسناد
در وهلهٔ اول لازم است که مدارک شناسایی مالک به طور دقیق بررسی شود. اطلاعات فرد فروشنده با سند ملک باید مطابق باشد. توجه داشته باشید فرد فروشنده از سلامت جسمی و عقلی بهرهمند باشد؛ چرا که کهولت سن و بیماری از موارد اصلی ابطال قرارداد خواهد بود. بسیار پیش آمده که ملکی که فروخته یا اجاره داده شده، توسط چند نفر دیگر نیز مورد معامله قرار گرفته است. علت اصلی این اتفاق، عدم شناسایی مدارک و اسناد در حین تنظیم قرارداد میتواند باشد. خریدار باید پس از بررسی سند اگر هر نکته مبهمی در وضعیت سند دید با فروشنده در میان بگذارد. البته یکی از وظایف مشاوران املاک بررسی صحت و سقم اطلاعات سند و مدارک شناسایی طرفین قرارداد است. به طوری که اگر مشاور املاکی دانسته یا نادانسته خریدار را از تقلبی بودن مدارک، مطلع نکند، مقصر شناخته میشود.
پرداخت نکردن کل وجه
این قاعده در معاملات ملکی وجود دارد که، تا زمانی که فرد خریدار یا مستاجر ملک را به طور کامل در اختیار نگرفته، نباید پولی پرداخت کند. از طرف دیگر، موجر یا مالک نیز تا زمان دریافت کل مبلغ، لازم نیست ملک را منتقل کند. بهترین راهحل برای انتقال ملک و دریافت کل مبلغ، هنگام عقد قرارداد است. البته بهتر است پول در حین معامله به صورت چک تضمینی به فروشنده یا موجر، پرداخت شود. به این شکل در صورتی که مالک ادعای عدم دریافت پول کند از طریق چکهای تضمینی، قابل پیگیری خواهد بود. همچنین طرفین قرارداد برای عدم بروز اختلاف، میتوانند شرایطی برای فسخ قرارداد تعیین کنند. به طوری که با تعیین وجهی، تحت عنوان التزام از بروز این مشکل جلوگیری میشود. وجه التزام یعنی اگر به هر دلیلی معامله از سوی طرفین فسخ شد، وجهی جهت جریمه باید از سوی فردی که معامله را فسخ کرده، به طرف مقابل پرداخت شود.
در گذشته معمول بود که معاملات ملکی از سوی بنگاهها تنها به صورت کاغذی یا دستنویس ثبت شود. حدود ۱۰ سال از قانون بیاعتبار بودن قراردادهای دستنویس میگذرد. از این رو تمام بنگاهها موظف هستند که تمامی معاملات ملکی را در سامانه آنلاین ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنند. نحوه دریافت کد رهگیری املاک اینگونه است که پس از ثبت معامله و عقد قرارداد، کد رهگیری و بارکد دوبعدی در سامانه صادر شده و قرارداد در ۳ نسخه تنظیم میشود. همچنین از طریق این سامانه میتوان معاملات را پیگیری کرد و امکان هرگونه جعل یا کلاهبرداری را به صفر رساند. از مزیتهای دریافت کد رهگیری، میتوان از فروش ملک به چند نفر جلوگیری کرد. همچنین با این کد میتوان فهمید ملک به شهرداری و بانک بدهکار است یا خیر؟!