معاون آموزش ابتدایی در خصوص واگذاری مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش و بسته تحولی خوانا توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با موضوع "واگذاری مهد کودکها به وزارت آموزش و پرورش و بسته تحولی خوانا" صبح امروز به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.
حکیم زاده در ابتدای این نشست گفت: در خصوص بسته تحولی خوانا با توجه به چالش اساسی در دوره ابتدایی که ضعف در خواندن و درک مطالب بود و علیرغم تلاشهای زیادی که شده و نمرات رو به رشد در آزمون پرلز باز هم از میانگین عقب هستیم. در واقع دانش آموزان در مهارت خواندن، درک مطلب و مهارتهای زبانی، ضعفهای اساسی دارند و باید تدبیری اندیشیده شود. بر همین اساس بسته تحولی خوانا چهار مهارت را در ۸ درصد از مدارس سراسر کشور اجرا کردیم که ان شالله بعد از کرونا بتوانیم آن را تعمیم دهیم.
معاون آموزش ابتدایی گفت: طرح خوانا در پنج درصد مدارس استانهای سراسر کشور به صورت آزمایشی به اجرا در آمد و هدف ما ایجاد مهارتهای اساسی زبانی است. سالهاست آموزش روخوانی و رونویسی انجام میشود که با مهارت خواندن و نوشتن متفاوت است و اثرات آن در سنین بالا هم مشاهده میشود و بعضاً برخی در سنین بزرگسالی قادر به نوشتن یک نامه نیستند.
وی ادامه داد: بسیاری از بچههای ما در درک مطلب و تجزیه تحلیل خواندن مشکل دارند. مهارت گوش دادن هم بستر گفتگو بین افراد اجتماع هست و با توجه به اینکه در گذشته ما تمرکزمان بر برترینها بوده تا ابراز وجود کنند در این بسته تحولی هدف جرئت ورزی به همه بچه هاست و در کنار دو مهارت خواندن و نوشتن تاکید بر مهارت گوش دادن و صحبت کردن داریم. ادب، مسئولیت پذیری و جرئت ورزی نیز سه مهارتی است که در کنار این مهارتها آموزش داده میشود. خصوصاً تمرکز میکنم به جزئت ورزی که بچههای ما را از آسیبهای زیادی دور میکند.
وی درباره واگذاری تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال به آموزش و پرورش بیان کرد: ما دو دوره زیر ۴ سال و ۴ تا ۶ سال داریم که به صورت رسمی در پرورش کودکان زیر ۴ سال بهزیستی متولی گری داشته است و در ادامه یک تشتت و چندگانگی در نظارت و مدیریت کودکان زیر ۶ سال وجود داشت. تناقض الگوی تربیتی در مهدهای کودک احصا شد و فقدان متولی ملی نیز مشکل دیگری بود که احصا شد. در نتیجه آموزشها سلیقهای بود. در واقع یک چالش این بود که دستگاههای دیگر هم ورود کرده بودند و یک چندگانگی مدیریتی وجود داشت. مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهشهای مجلس درباره چالشهای این موضوع مطالعاتی را انجام داده بودند که تداخل وظایف، آموزش سلیقهای، ناهماهنگی در روشهای آموزش زبان فارسی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و تعارض میان آموزشهای ارائه شده قبل از دبستان و دبستان از این جمله هستند.
معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: در بین کودکانی که تحت نظر بهزیستی هستند ۸۰ درصدشان بین ۴ تا ۶ سال هستند (۵۰۰ هزار کودک) و ۲۰ درصد زیر ۴ سال هستند که با مصوبه اخیر به صورت یکپارچه به آموزش و پرورش محول میشوند. ما جلسات متعددی برگزار کردیم. رویکرد دنیا در تربیت کودکان زیر ۶ سال دارد تغییر از نگهداری به توجه به همه ابعاد تربیتی است. با توجه به اصول علم تربیت که تربیت امر پیوسته است با ساز و کار یکپارچهای هدایت را به عهده داشته باشیم و الگوی مشخصی تهیه شود برای کودکان زیر ۶ سال.
وی درباره جزئیات این واگذاری نیز گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مطرح شد و قرار شد در جلسات کارشناسی بحث شود. بعد از نهایی شدن جزئیات این موضوع اعلام میشود. با توجه به اهمیت این دوره زیر ۶ سال دارد که تاکید میشود رشد اصلی مغز در این سنین رخ میدهد و ابعادش مهم است. امروز در دنیا هم به این توجه دارند که کودکان را به همراه خانوادهها در این سنین در نظر بگیرند. ما میگوییم محورهای اصلی تربیت برای کودکان زیر ۶ سال اول خانواده است و بعد مراکز تعلیم و تربیت هستند و بعد جامعه و سایر نهادها که درگیر امر کودکان هستند. تعلیم و تربیت کودکان مختص برنامهها در مهدهای کودک نیست پس باید خانوادهها توانا شوند.
وی ادامه داد: با توجه به ابعاد موضوع بحث فقط درگیری ما با بیش از یک میلیون کودک نیست برای همین ما واحد مستقلی نیاز داریم که به تربیت کودکان ۰ تا ۶ سال بپردازد و هم نظارت و هم تعیین اهداف و… داشته باشد و همه بخشهای مرتبط با این موضوع در آموزش و پرورش با آن همکاری کنند. این واحد مستقل سازمانی که وابسته به آموزش و پرورش است و باید یک هیات امنایی داشته باشد. اما باید اجازه بدهیم ابعاد این موضوع روشن شود تا بتوانیم بیشتر درباره اش صحبت کنیم.
معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد: کلیات موضوع به تصویب رسید و قرار شد در جلسات کارشناسی جزئیات واگذاری مشخص شود، قطعاً بعد از نهایی شدن جزئیات اعلام خواهد شد. کمیتههای کارشناسی شکل گرفته که در حال کار بر روی این موضوع هستند.
حکیم زاده گفت: من به همه کسانی که مدیریت مهدهای کودک را دارند یا کسانی که در این مراکز کار میکنند اعلام میکنم که به هیچ وجهه قرار نیست مانعی برای فعالیت آنها باشیم. اکثر این کودکان در سن ۴ تا ۶ سال هستند که بر اساس مصوبه سال ۹۵ باید زیر نظر آموزش و پرورش بودند و تعداد کمی کودک زیر ۴ سال هستند که وقتی از نظر اجرایی ضوابطش مشخص شد ما هم جزئیات بیشتری را درباره شهریه و دیگر موارد بیان میکنیم.
وی درباره اجباری شدن دوره پیش دبستانی گفت: در این باره درخواستی را مطرح کردیم و وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده است. نرخ پوشش پیش دبستانی در کشورهای مختلف نشان میدهد اکثر کشورها در پوشش پیش دبستانی نرخ بالای ۹۵ درصد دارند. به خصوص در مناطق محروم و دوزبانه بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم کار را جلو ببریم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ساعات فعالیت مهدهای کودک و نگرانی برخی خانوادهها مبنی بر تغییر ساعات فعالیت مهدها پس از واگذاری مسئولیت به آموزش و پرورش گفت: به این موضوع توجه داریم که یک کارکرد مهم مهدکودک کمک به مادران شاغل است. وظیفه ما حمایت از این موضوع و ایجاد آرامش برای مادران است. قطعاً در برنامهها تغییری حاصل نمیشود، چون دنبال تصدی گری نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که بحث تعلیم و تربیت را پیوسته ببینیم و اهداف تعلیم و تربیت را با اهداف سند تحول بنیادین همسو کنیم. تاکید ما این است که خانوادهها را در سنین زیر ۴ سال توانمند کنیم تا از فضای بهتری برای تعلیم و تربیت برخوردار شوند. تغییری که آرامش خانوادهها را به هم بزند اتفاق نخواهد افتاد.