دولت درحالی مجوز ترخیص و واردات تریلیهای دست دوم را صادر کرده است که علاوه بر گلایهی تولیدکنندگان داخلی، بهنظر میرسد این خودروهای سنگین کار کرده فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر باشد و مشکلاتی ایجاد کند.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو – سینا احدیان؛ ترخیص ۲۰۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم با عمر کمتر از ۳ سال چند روزی است که با تاکید حسن روحانی رئیس جمهور آغاز شده و دستور آن به تمام گمرکات از جمله گمرک مناطق آزاد ابلاغ شده است. قاعده بر این است که این تریلرها عموما از طریق بنگاههای حمل و نقل که دارای کارتهای بازرگانی هستند وارد شود و آنها نیز تریلرها را در اختیار رانندگان خود قرار دهند، اما متاسفانه گفته میشود که هر کسی میتواند این کامیونها را خریداری کند و در نتیجه بازار دلالی و خرید و فروشهای کاذب نیز گرم خواهد شد.
از طرفی شرکتهای متعدد کامیون سازی در کشور توانایی تولید ظرفیتی بسیار فراتر از این رقم را داشته و دارند، اما دولت تصمیم گرفته است که تقاضای بازار را بجای تامین در داخل از مجرای خارجی تامین کند. آن هم از چه روشی! به قول یکی از نمایندگان اسبق مردم تبریز در مجلس " عدهای سود جو و دلال به اروپا میروند و کامیونهای از رده خارج شده و مستعمل که اجازه تردد در جادههای بین المللی اروپا را ندارند با قیمت بسیار پائین خریداری میکنند و به ایران میآورند. "
روز گذشته در گفتگویی که با یک ترخیص کار گمرکی آگاه در مرز بازرگان داشتیم مشخص شد که اکنون در این پایانهی مرزی و منطقه آزاد ماکو بیش از ۴۰۰ تریلر در انتظار ترخیص و البته در انتظار فروش قرار دارد. اغلب این تریلیها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار کیلومتر کار کرده اند. عدهای از تولیدکنندگان داخلی معتقدند این ماشینهای سنگین دست دوم علاوه بر اینکه به روند تولید و بازار آنها ضربه خواهد زد، مسائل زیست محیطی و آلایندگی، کمبود قطعه و مشکلات گارانتی را به همراه خواهد داشت.
گمرک جمهوری اسلامی مجاز بودن ترخیص را با هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل به گمرکات مختلف ابلاغ کرده است. البته بر اساس شرایط قبلی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بایستی هر کامیون وارداتی با ثبت سفارش قبلی و اسقاط یک کامیون فرسوده ترخیص شود و بعد از ترخیص کامل اجازهی معامله و دریافت وجه از خریداران خواهد داشت، اما ظاهرا به صورت فروش قولنامهای و تبادل قولنامهها و یا حتی دریافت وجه به صورت ارزی پیش از این معاملات انجام شده و بسیاری از مشتریان هزینهی مربوطه را از قبل پرداخت کرده اند.
افزایش آلودگی هوا اساسا مهمترین علت نوسازی کامیونهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل مسئله اساسی آلودگی هواست بنابراین انتظار میرود جایگزینی تریلرهای جدید به کاهش آلودگی منجر شود در حالی که سوخت کامیونهای وارداتی دست دوم که در حال حاضر ۲۰۰۰ دستگاه عنوان میشود یورو ۶ است و، چون سوخت توزیعی برای خودروهای دیزلی در ایران سوخت یورو ۵ یا یورو ۴ با دی پی اف است در نتیجه کامیونهای وارداتی باید سیستم سوخت رسانی را تغییر دهند که همین تبدیل سوخت باعث آلایندگی مضاعف و آلودگی بیشتر هوا خواهد شد. این درحالی است که در شرایط مندرج در اطلاعیه سازمان راهداری که اردیبهشت ماه سال جاری برای واردات کامیونها منتشر شده بود عنوان شده است دو مرتبه به استاندارد بودن خودروها برای محیط زیست تاکید شده است.
تریلرهای وارداتی فاقد گارانتی مطمئن به دلیل تحریم ها، کامیونهای وارداتی از اروپا یا ژاپن و کره جنوبی فاقد نمایندگی و به تبع آن گارانتی معتبر و مطمئن در ایران بوده و در صورت بروز هرگونه مشکل فنی خریداران نمیتوانند به مرجع خاصی برای رسیدگی مراجعه نمایند. گرچه برخی شرکتهای داخلی به صورت کوتاه مدت گارانتی ارائه میدهند، اما با توجه به مدل کامیونها که عمدتا اسکانیا، ولوو یا داف است اعتباری به گارانتیها نبوده و اگر هم شرکتهای متعهد به گارانتی بتوانند قطعات مورد نیاز را از خارج تهیه کنند حتما با قیمت بسیار بالایی ارائه خواهد شد. همچنین تضمینی مبنی بر ارائه خدمات پس از فروش وجود ندارد چرا که تعدد مدل و تفاوت قطعهها بسیار زیاد است.
بازار دلالی رونق گرفت شرکتهای حمل و نقلی که ظاهرا با حمایت سازمان راهداری ذی نفع اصلی این واردات هستند و حتی دلالانی که از این وضعیت به خوبی منتفع میشوند با اجرای این طرح موافقند و معتقدند که واردات کامیونهای دست دوم مشکل کمبود کامیون در بازار را تا حد زیادی کم میکند. اما شنیدهها حاکی از آن است که بازار دلالی برای کامیونهای دست دوم وارداتی بویژه در مناطق شمال غربی کشور بسیار رونق گرفته است و با این تفاسیر بعد از ترخیص تریلرها نه تنها قیمتها کاهش نخواهد یافت بلکه به مراتب بیشتر هم خواهد شد.
کلاهبرداری از رانندگان همچنین شنیدهها حاکی از آن است که رانندگانی که پیش از این بابت خرید کامیونهای دست دوم بر خلاف ضوابط و قوانین پول پرداخت کرده اند توسط عدهای سودجو مورد سواستفاده قرار گرفته و از آنها کلاهبرداری شده که پروندههایی هم در این رابطه در مراجع قضایی تشکیل شده است.
ارز برای واردات کامیون دست دوم فراوان، برای تولیدکنندگان محدود جالب اینکه ظاهرا تمام تریلرها صرفا به صورت ارزی فروخته میشود، یعنی خریدار نمیتواند با ریال کامیون را خریداری نماید و باید بیش از ۶۰ هزار یورو به هر صورتی از بازار آزاد تهیه کند و ارز نقدی در اختیار واردکنندگان یا دلالان قرار دهد. طبیعی است که تهیه این میزان ارز از بانک مرکزی یا سیستم بانکی با شرایط کنونی و برای مردم عادی شدنی نیست و باید از بازار آزاد یا به اصطلاح کف بازار خریداری شود. همین امر با توجه به شرایط بی ثبات بازار ارز و ضعف کشور در منابع ارزی میتواند در افزایش التهاب بازار ارز موثر باشد و این درحالی است که بسیاری از تولیدکنتدگان صنایع مختلف و بسیاری از خودروسازان ماشینهای سنگین با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم میکنند و برای دریافت ارز مورد نیاز جهت واردات قطعات یا ماشین آلات و مواد اولیه ماهها در انتظار تامین منابع ارزی به سر میبرند و خط تولیدشان با مشکلات جدی مواجه میشود. در همین چند روز گذشته قیمت یورو به دلیل افزایش تقاضا جهت خرید کامیونهای وارداتی دست دوم بیش از ۱۵۰۰ تومان رشد داشته است.
در شرایط مندرج در اطلاعیه سازمان راهداری برای واردکنندگان آمده است: "منشاء ارز برای واردات باید خارج از ایران باشد و واردکنندگان مشمول استفاده از ارز داخلی نمیشوند. " ظاهرا پیش از این هم که بیش از یکسال کامیونهای دست دوم در مرز و مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد ماکو مانده و اجازه واردات به آنها داده نمیشده است همین مبهم بودن منشا ارزی بوده است و ظاهرا دولت در تصمیم گیری جدید نسبت به آن بی تفاوت شده است.
اخیرا دبیر انجمن خودروسازان با ارسال نامهای به رئیس کل بانک مرکزی، از وی خواسته مجوز ترخیص کامیونهای موردنظر را صادر نکند. احمد نعمت بخش در این نامه این پرسش را مطرح کرده که اولویت واردات بدون انتقال ارز، باید برای کامیونهای کارکرده باشد یا قطعات منفصله؟ وی همچنین چالش خدمات پس از فروش را برای کامیونهای کارکرده مطرح و مدعی شده که این خودروها اگرچه حداکثر سه سال کارکرد داشتهاند، اما مالکان خارجی شان به اندازه هفت تا هشت سال از آنها کار کشیدهاند.
ضربه به تولیدکنندگان داخلی و ازبین رفتن موقعیتهای شغلی باید درنظر داشت که هزاران کارگر و نیروی کار در حوزه تولیدات مربوط به صنعت تریلر سازی ذیل ۲۴ شرکت صنعتی ایرانی در بخشهای پایین دستی از جمله تولید مخازن سوخت، شیشههای کامیون، باتری سازی، لاستیک سازی، صندلی، قطعات مصرفی و سایر خدمات قطعه سازی مشغول به کار هستند و این واردات کامیونهای دست دوم آنها را بیکار و یا کم کار میکند و به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان هم آسیب جدی میزند.
جالب اینکه در همین شهریور ماه سال جاری محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد با شرکت ایرانخودرو دیزل برای نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه کامیون فرسوده تاکید کرد که به ۶۵ هزار دستگاه کامیون برای نوسازی ناوگان حمل و نقل نیاز داریم و این هدفگذاری سه ساله را برای نوسازی خودروهای با سن ۴۰ سال درنظر گرفته ایم که ان شاالله با "تولید" و تحویل به موقع محقق شود. حال باید وزیر راه بگوید که نتیجهی آن وعدهها و هدفگذاری مورد نظر با این قبیل اقدامات به کجا خواهد رسید؟ اکنون و در ماههای پایانی دولت تدبیر و امید میوهی آن ادعاهای بزرگ پشت تریبونی و شعار حمایت از تولید، مانند سیب و گلابیهای کرم زدهی برجام این واردات کامیونهای از رده خارج شده ی اروپایی و ژاپنی و ضربه به تولید داخل شده است؟!
یکی از تولیدکنندگان تریلر در بخش خصوصی به ما گفت: این کار در سال رونق تولید خلاف خط و مشی تعیین شده در اقتصاد کشور است و زمانی که ما به مسئولین دولتی اعلام میکنیم که ظرفیت و توانمندی تولید بیش از ۱۰ برابری ظرفیت کنونی را داریم به شرطی که از ما حمایت کنید هیچ حمایت و استقبالی نمیشود و در عوض سازوکار وارد کردن خودروهای دیزلی دست دوم آن هم با شرایط شبه انحصاری و با مجوزهای تبعیض آمیز به دیگرانی که فقط دفاتر تجاری دارند و اصلا تولیدکننده یا فعال حوزهی صنایع تریلی سازی نیستند اختصاص داده میشود.
این سهامدار شرکت کامیون سازی داخلی با بیان اینکه صنعت ما در حال جان گرفتن و رشد و توسعه بود افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد قطعات یک تریلی با استانداردهای روز دنیا را در داخل تولید میکنیم و مابقی وارد و مونتاژ میشود، اما اگر حمایت شویم میتوانیم به سمت خودکفایی حرکت کرده و بخش زیادی از قطعات وارداتی را هم خودمان تولید کنیم.
وی افزود: دپوی بیش از یکسال این کامیونهای دست دوم در مرزهای کشور و مناطق آزاد که دست کم ۲۰۰۰ دستگاه است به دلیل اینکه بخش زیادی توسط مردم و رانندههای گرانقدر از قبل خریداری شده است به نوعی همه را در عمل انجام شده قرار داده و متاسفانه برای تجدید نظر در این واردات کمی دیر شده است، اما اولا سوال اینجاست که چه کسانی و با چه نفوذی از ترخیص کامیونها اطمینان داشته اند که این حجم از تریلرها را در مرز دپو کرده اند و ثانیا خبرها حاکی از اضافه شدن ۳۰۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم دیگر در آیندهای نزدیک است و اگر جلوی این اتفاق گرفته نشود قطعا تولید بسیاری از شرکتها داخلی با مشکلات جدی مواجه میشود و بسیاری از صنایع و مشاغل مربوط به این حوزه ازبین میرود و سرمایه گذار نیز از این صنعت فراری خواهد شد.
این تولیدکننده با سابقه اضافه کرد: شرکتهای داخلی به خریداران کامیونها تسهیلات ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله اعطا میکنند. همچنین گارانتی ۲ ساله و خدمات پس از فروش مطمئن به کامیون داران ارائه میشود، اما در مورد وضعیت اولیه، گارانتی و خدمات پس از فروش کامیونهای دست دوم وارداتی تضمین و تعهد شفافی وجود ندارد.
وی افزود: در سالهای اخیر شرکتهای جدید تولید داخل در صنعت تریلرسازی تاسیس و یا شرکتهای قبلی توسعه یافته اند و با توجه به ظرفیتی که وجود دارد بایستی مسئولین همانطور که ادعا میکنند از این تولیدکنندگان حمایت کنند. دقت کنید که کوچکترین شرکتهای تولید داخل توانایی ساخت حداقل ۲۰۰۰ دستگاه در یکسال را دارند، اما به شرطی که ارز مورد نیاز آنها تامین شود و دولت هم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای به این شرکتها بها داده و در سرمایه گذاری و تامین مالی حامی آنها باشد، اما این اتفاق نشان داد حمایت از تولید برای بسیاری از مدیران ما تنها یک شعار لسانی است.
به گزارش دانشجو، گرچه با توجه به شنیدهها و با ارسال نامه در پاسخ به دفتر ریاست جمهوری به نوعی نشان داده که از اجرای طرح واردات کامیونهای دست دوم رضایت ندارد، اما آنها هم همانند رئیس جمهور و وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشند که چه عواملی باعث شد تا بجای حمایت از تولید در سال جهش تولید و تامین منابع ارزی برای رفع نیاز تولیدکنندگان در این شرایط سخت با مسائلی از جمله مشکلات ارزی که مطرح شد تصمیم بگیرند درب مرزهای کشور را بر روی واردات تریلیهای دست دوم باز کنند و علاوه بر ضربه به تولید داخلی زمینهی مشکلات آتی برای خریداران را فراهم کنند؟ آیا تولیدکنندهی شناسنامه داری که میلیاردها تومان روی این صنعت با وعدههای حمایتی دولت سرمایه گذاری کرده و هزاران نفر از طریق آن امرار معاش میکنند مستحق این کم لطفی و بی توجهی آن هم در این شرایط جنگ اقتصادی است؟ آیا سیاست گذار نباید بعد از این جلوی واردات اینچنینی را بگیرد و به این ماجرا خاتمه دهد؟ چرا در طول سالیان گذشته و حتی امروز برای داخلی سازی خودروهای سنگین که از نیازهای استراتژیک صنعت و تجارت کشور است سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است؟ اینها سوالاتی است که مسئولین دولتی به ویژه محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی وعلیرضا رزم حسنی وزیر صنعت باید به آنها پاسخ دهند. البته جهت پرسش سوالات از این دو وزارتخانه تلاش کردیم، اما توفیقی حاصل نشد و بعد از این نیز پیگیری خواهیم کرد.
کدوم تولید کننده داخلی .و کدوم گارانتی معتبر .جک میگی. بس نیست که خودرو های وارداتی تا ۱۰ سال بندرت قطعه میخوان .داخلی ها چیه دیروز تحویل گرفتی اول باید لاستیک وترمز و...تعویض کنی بعد بشینیم پشت فرمان.
چی میگین شما مدل ۶۴ ۶۳ توایران یه میلیاردودویست میگن کدوم تولید مدل ۴۸ توراهها میچرخن راننده بدبخت جفت کمپرسی بنز چینی را ازکجا دومیلیارد بیاره بگیره اکسور در سال ۸۳و۸۴ المانی به ایران امد ۸۰ درصدشان الان پلمپ هنوز هیچیش باز نشده به اینم میگین تولید
چرا شرکت های داخلی کامیونی که به مبلغ کمتر از یک میلیارد ارزش دارد دارن به مبلغ بالای ۲ میلیارد بفروش میرسانند؟؟؟...کدوم شرکت داخلی به فکر راننده هست ؟؟همشون به فکر منافع خودشون هستند نه به فکر راننده
لطفا نظر رو چاپ کنید :
اولا ماشین های کمتر از 3 سال نسبت ب ماشین های سنگین موجود در جاده ها با عمر بالای 50 سال ماک و امریکایی موجود و مابقی قابل مقایسه نیست خواهشا دلسسوزی نکنید پس شما به فکر الودگی هوا نیستید!!!
دوما اون نماینذه ککه خیلی مخالف احتمالا مثل اون ببنده خدا که نمی گذاشت پیکان وانت با وجود مخالفت شماره گذاری از رده خارج شه دستش تو کار !! حتما میدونید کی و میگم
کامیون هایی که الان با عمر بالای چند دهه توی جاده دارن جون میکنند اگه با کامیون های سه سال کار تعویض بشن چه عیبی دارند اتفاقا شاید خیلی بهتر هم باشه چرا همه واسه هر حرکتی مخالفت میکنند
مسولان باشعور و نخبه و مغز و نویسنده احساسی
اولا نه ما کارخانه درست حسابی داریم نه تولید کننده قطعه ایران تحریم هست لطفا بفهمین اینهایی هم که میان باید خدارو شکر کرد
دوما نویسنده یا مسول نخبه عزیز حتما سودی عاید شما نمیشه از این واردات و حتما از نزدیک تفاوت کامیون ندیدین ولوو یا بنز و.... هزار برابر ارزش داره به تولیدات شما در داخل تولیدات شما شامل هوو سیتراک دافران و فوتون خودتون میدونید که اینا چی هستن و راننده محترم مجوره میخره
سوم اینکه الان کامیون در جاده ها داریم که قبل شاه اومدن ایران و الان هم کارخانه اش تعطیل شده اما شما بی کفایت ها اجازه تردد میدید از روی ناچاری مثل کمپرسی لیلاند این ها چقد بی ارزش هستن که از تولید شما ها و یا ترددی های در کشور کمتر ارزش دارن البته در ذهن نخبه شماها
چقدر برای چاپ خبر سفارشی بهتون پیشنهاد دادند هر چه باشد کیفیت از رانت خواران خصولتی بیشتره راستی کدوم گارانتی خودروسازان جوابگو بودند تمومش کنید مردم با شما نیستند و نه با هیچ خودرو سازی حداقل کار مثبت دولت شاید همین باشد طی ۸ سال زمامداری .
با سلام نویسنده این مقاله احتمالا از بازار خودرو سنگین هیج آگهی نداره کاشکی امار تولیدات چند سال گذشته شرکتهای تولید کننده کامیون و قیمتهای آنها را ملاحظه میکرد و بعد مقاله می نوشت که شرکتها ماشینهای بنجل چینی با چه قیمتهای به مردم می فرشند انهم با رانت ضمنا می دید که شرکتها چند سال است پول مردم را گرفتند و جوابگو نیستند لطفا احساسی و بدون اطلاعات چیزی ننویسید
فقط به فکر جیب خودتون هستید به فکر این راننده های زحمت کش نیستید که تو سرما و گرما تو جاده هستن تازه راننده ها بابت خبر واردات این ماشین ها خوشحال شده بودن حالا با این گزارش مسخره دروغتون حالمون دارید میگیرید .
اولا ، که همه ی خدمات پس از فروش این ماشین ها در این هست وتا کارکرد دو میلیون این ماشینها عیب نمیکنند
دوما،شما باید سوخت را درست کنید نه اینکه به این ماشین ها بابت یورو ۶ بودن ایراد بگیرید چون بهرحال باید همه ماشینهای دیزلی تولیدی یورو ۶ بشن.
یعنی کامیون چینی غیر استاندارد از اسکانیا و ولوو سه سال کارکرد بهتره؟دوستان همیشه در صحنه کامنت گذار بجای طرفداری از کارخانجات تولید کامیون با چهاربرابر قیمت بهتره یکبار نظر رانندگان و تعمیرکاران رو هم بپرسن و بعد فله ای اقدام به کامنت گذاری در جهت منافع کارخانه داران کنن که فقط قصدشون خالی کردن جیب مردم و قشر زحمتکش راننده است.یه کامیون پنجاه ساله اروپایی و امریکایی الان قیمتش از صفر چینی بالاتره چون کیفیت و استحکامش بهتره.کامیونهای چینی بهیچ عنوان اجازه تردد در جاده های اروپا رو ندارن درحالیکه همین کامیونها با تعویض سیستم انژکتور و سوخت رسان مجددا اجاره تردد میگیرن.چیه دارین براخودتون خبر میزنین؟حتما از کارخانه دارا و سهامداراشون بهتون چیزی دادن!!!!انگار بگی بنز مدل ۲۰۱۷ از سمند و پژو و پراید بدتره!!!!
از نظر من خودرو از خارج وارد بشه بهتره برای کشور با هزینه کمتر بهترین خودروهای روز دنیا میاد توی ایران تولید کننده داخلی همیشه به منفعت خودش فکر میکنه مثل ایرانخودرو و سایپا که خودروهارو احتکار کردند و گران تر به مردم بدبخت فروختند در هرچی تولید داخله تخته کنین
در داخل چی مونتاژ میکنید که میگید تولید یک مشت اشغال چینی میاورید سرهم میکنید میدین دست مردم یکسال کار میکند
رینگ ماشین خارجی به ۱۰۰تا از این اهن غرازهای داخلی میارزد
عده ایی دارن با سوء استفاده از تولید داخلی و اشتغالزایی خون مردم را میخورن کدام تولید کننده داخلی حتی تولیدات سواری نیز قطعاتشون را به چین سفارش میدهن و با نام تولید داخل سر هم میکنن چهل سال حمایت از اینها بس است بخدا دیگر خسته شدیم از بس یک دهم کشورهای دیگر درآمد داریم و خودروها را ده برابر آنها میخریم
با سلام به نظر من کامیونهای وارداتی خیلی بهتر هست تا کامیونهای چینی تولید داخل که ۳ سال دیگه شاهد مرگ میر ناشی از سوانح جاده ای به خاطر ترمز بریدن کامیون و برخورد با اتوبوس رستوران خانه مردم باشیم ماشین که نیستند اینها همون رییس کارخانه رو باید بشونی داخل کامیون بگی خدا وکیلی با ماشین نو تولید داخل مقایسه کن بعد قضاوت کن
تولیدکننده داخلی خیلی به تعهداتش عمل میکنه من یه ماشین ثبت نام کردم شش ماه تونوبت بودم ومبلغ ماشین روهم برداخت کردم آخرسر به افزایش دلار وگرونی خورده هیچ تعهدی عمل نکردن وزدن زیر همه چیز
تولید کننده ؟؟
والا ما با این اسمو تو صنعت خودرو سنگین نمیشناسم
حالا که قرار شده به جای کامیون های کهنه و فرسوده و آشغال کامیون های شرکت های بنام دنیا رو بیارن و به وضع کامیون دار های بدبخت سرو سامون بدن بعضی ها گلایه مند شدن؟؟؟؟
اتفاقااین کار دولت عالیه،من به عنوان یک راننده جاده ای کاملا موافقم،اون خودروساز بیاد یه نگاهی به قیمت ماشینهای بی کیفیتش توکشور بندازه شایدخجالت بکشه.فقط کاش میشدیکاری کرد که این کامیونهابه دست راننده واقعی برسه
خندیدیم تولید کننده مگه داریم نکنه منظور همون ماشین های چینی فوتون یا دایون هستن!!!یا بنز نارنجی های جنگ جهانی دوم!!!نگو تولید کننده بگو مونتاژ کار ماشین های چینی و تاریخ گذشته،این تولید کننده ها هنوز نتونستن یک خودرو ملی تولید کننده که در حد اروپائی که نه چینی باشه،این تولید کننده ها چون میدونن توانائی رقابت چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ قیمت با کامیونهای اروپائی رو ندارند وقتی حرف از واردات میشه میزنن تو سر و کله خودشون.امان از انحصار...
دوستان همکار چرایه نکته رو نمگیدکه این ماشینا بایدباشرط اسقاط ملشینای زیر۵۵باشه تا اول این بنده خداها سوارشن،وگرنه این ماشیناهم میفته دست پولدارو دلال وقیمتش میشه..درضمن دوستان خودم یه ۶۷ایران دارم نه زیر۵۵...
کدوم تولید کننده داخلی.هرچی ماشین بنجل چینی وارد کردین باقیمت نجومی به مردم قالب میکنید .هرکسی که باین طرح مخالفه دلال واحتکار کننده بی شرفه یا خبری از قیمت کامیون تو قبل از واردات نداره
سلام
واقعا که من از کسی بودم که سال ۹۵ از شرکت سایپا دیزل دزد ماشین خریدم .ولی بعد از پنج سال نتیجه نداد.خدا پدر وزیر را بیاموز که اجازه داد تا این ماشین های وارداتی واردت شود،تا ما راننده ها هم امنیت جانی داشته باشیم هم اسایش ،همین نویسنده نکنه ما اگه فقط یکبار با ما همسفر یه مسیر کوتاه بااین ماشینهایی کیفیت چینی و بدونه امنیت جانی ، که اکنون داریم با ان روزی خانواده را میدیم باشه .اونوقت هم صدا با این قشر بدونه پشتیبان میشه.
قرنطینه با ورود این ماشین های اروپا هم تعمیر کار ماهم فنی کارها با تلاش ما هم ارتقای کاری پیدا میکنند مطئمنن .پس لطفا هم نظر واقعی رانندگان باشید،فقط یک تحقیق دو الی سه ساعت کافیه تا داشتی گفته های ما تایید شود
شمایی که تیتر میزنید عبور دولت از روی تولید کننده و از تولید کننده حرف میزنید یه سر برید خیابان خاوران و آزادگان همین بقل دست کامیون ۷۰ سال پیش داره کار میکنه وبعضا صدی ۵۰لیتر مصرفشونه کلا پوکیدن حتی بدرد اوراق هم نمیخورن . تعدادشون هم زیاده بعد اومدید میگید اوراقی اروپا!
چشم هاتون رو باز کنید و واقعیات رو ببینید و یه کم بعنوان رسانه به فکر مردم بدبخت باشید
تولید کجاست الان سه ساله یه کامیون هم خودروساز تولید نکرده.دروغ رو متوقف کنید
اگه دولت محترم تو این هشت سال یه کار مثبت کرده همین واردات کامیونهای سه سال کار کرده هستش ، دوست عزیزی که این خبر رو نشر دادی یه سری بزن تو بازار کامیون ببین تا قبل از این واردات چکار ها که نکردن دلالها و بهد از واردات داره چه اتفاقی افتاده ،،، نرخ کامیون به واسطه واردات کامیونها داره میاد پائین
آیا به نظرشمارواست ؟،آیادرسته که رانندگان ماباماشینهای مدل۱۳۳۰توجادهها جون بکنند؟مامگه ازافغانستان وعراق کمتریم؟همون چنددسگاه تریلی که هم توجادها داریم دارندبه فرسودگی نزدیک میشوند،چراازظرفیت واردات استفاده نکنیم،تولیدداخل که خبری نیس ومالیده سرکاریم
این طرح تعویض کامیون های فرسوده با کامیون های کارکرده که از اروپا وارد میشه خداییکار خوبیه ولی به شرط اینکه مسئولین محترم به حرفی که میزنند عمل کنند و زیاد سخت نگیرند به این کامیون دارای فرسوده کمی مراعات بکنن خدایی خیلی خوبه و دست دلال ها رو از این طرح کاملا قطع کنند
سلام تولید کنندگان داخلی که چند سال هست پول رانندگان زحمت کش را به بهانه تحویل ماشین نو گرفتند و هنوز حواله ها دستشان مونده و در اخر کامیون چینی بی کیفیت تحویل میدهند باید خجالت بکشند تازه از واردات کامیون ایراد هم میگیرند
خدایی این کاراهارا میکنن سره ملت شیره بمالند
اگه واردات آزاد شده چرا براش عددتایین کردن
مگه واردات و صادرات هم عددو رقم تایین میکنن
فقط میخان باز جیبت یه عده ای راپر کنن
ماشین واردهم کنن قیمتا نجومیتر میشه الان یه ماشین اروپای نزدیک به سه میلیارد و نیم در میاد یه تریلی
مگه پوله کمیه بدی ماشین بخری برا گازاییل التماس برا بار التماس برا کرایه التماس تازه خدا نکنه یه جاییش خراب بشه خونه خرابت میکنه
دله ملتا به چیا الکی خوش نکنید بابا مگه چقدر ارزون میشه ماشین سه میلیارد میشه دو و نهصد
ناظر محترم اینا تایید کن
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
علی برکت ا....
کجا!!!!؟؟؟؟
پس چرا چیزی نمیبینیم ؟؟؟؟قیمتها سر به فلک کشیده
بسه دیگه مردمو بیشتر ازین به مسخره نگیرید
اولا ماشین های کمتر از 3 سال نسبت ب ماشین های سنگین موجود در جاده ها با عمر بالای 50 سال ماک و امریکایی موجود و مابقی قابل مقایسه نیست خواهشا دلسسوزی نکنید پس شما به فکر الودگی هوا نیستید!!!
دوما اون نماینذه ککه خیلی مخالف احتمالا مثل اون ببنده خدا که نمی گذاشت پیکان وانت با وجود مخالفت شماره گذاری از رده خارج شه دستش تو کار !! حتما میدونید کی و میگم
اولا نه ما کارخانه درست حسابی داریم نه تولید کننده قطعه ایران تحریم هست لطفا بفهمین اینهایی هم که میان باید خدارو شکر کرد
دوما نویسنده یا مسول نخبه عزیز حتما سودی عاید شما نمیشه از این واردات و حتما از نزدیک تفاوت کامیون ندیدین ولوو یا بنز و.... هزار برابر ارزش داره به تولیدات شما در داخل تولیدات شما شامل هوو سیتراک دافران و فوتون خودتون میدونید که اینا چی هستن و راننده محترم مجوره میخره
سوم اینکه الان کامیون در جاده ها داریم که قبل شاه اومدن ایران و الان هم کارخانه اش تعطیل شده اما شما بی کفایت ها اجازه تردد میدید از روی ناچاری مثل کمپرسی لیلاند این ها چقد بی ارزش هستن که از تولید شما ها و یا ترددی های در کشور کمتر ارزش دارن البته در ذهن نخبه شماها
اولا ، که همه ی خدمات پس از فروش این ماشین ها در این هست وتا کارکرد دو میلیون این ماشینها عیب نمیکنند
دوما،شما باید سوخت را درست کنید نه اینکه به این ماشین ها بابت یورو ۶ بودن ایراد بگیرید چون بهرحال باید همه ماشینهای دیزلی تولیدی یورو ۶ بشن.
رینگ ماشین خارجی به ۱۰۰تا از این اهن غرازهای داخلی میارزد
والا ما با این اسمو تو صنعت خودرو سنگین نمیشناسم
حالا که قرار شده به جای کامیون های کهنه و فرسوده و آشغال کامیون های شرکت های بنام دنیا رو بیارن و به وضع کامیون دار های بدبخت سرو سامون بدن بعضی ها گلایه مند شدن؟؟؟؟
اگه کارخانه داره ماراست میگن پس به جای ماشین خارجی که خودشون سوارمیشن سمند ودناسواربشن
بی وجدانا
واقعا که من از کسی بودم که سال ۹۵ از شرکت سایپا دیزل دزد ماشین خریدم .ولی بعد از پنج سال نتیجه نداد.خدا پدر وزیر را بیاموز که اجازه داد تا این ماشین های وارداتی واردت شود،تا ما راننده ها هم امنیت جانی داشته باشیم هم اسایش ،همین نویسنده نکنه ما اگه فقط یکبار با ما همسفر یه مسیر کوتاه بااین ماشینهایی کیفیت چینی و بدونه امنیت جانی ، که اکنون داریم با ان روزی خانواده را میدیم باشه .اونوقت هم صدا با این قشر بدونه پشتیبان میشه.
قرنطینه با ورود این ماشین های اروپا هم تعمیر کار ماهم فنی کارها با تلاش ما هم ارتقای کاری پیدا میکنند مطئمنن .پس لطفا هم نظر واقعی رانندگان باشید،فقط یک تحقیق دو الی سه ساعت کافیه تا داشتی گفته های ما تایید شود
چشم هاتون رو باز کنید و واقعیات رو ببینید و یه کم بعنوان رسانه به فکر مردم بدبخت باشید
تولید کجاست الان سه ساله یه کامیون هم خودروساز تولید نکرده.دروغ رو متوقف کنید
اگه واردات آزاد شده چرا براش عددتایین کردن
مگه واردات و صادرات هم عددو رقم تایین میکنن
فقط میخان باز جیبت یه عده ای راپر کنن
ماشین واردهم کنن قیمتا نجومیتر میشه الان یه ماشین اروپای نزدیک به سه میلیارد و نیم در میاد یه تریلی
مگه پوله کمیه بدی ماشین بخری برا گازاییل التماس برا بار التماس برا کرایه التماس تازه خدا نکنه یه جاییش خراب بشه خونه خرابت میکنه
دله ملتا به چیا الکی خوش نکنید بابا مگه چقدر ارزون میشه ماشین سه میلیارد میشه دو و نهصد
ناظر محترم اینا تایید کن