کارشناس صنعت خودرو گفت:: اگر وزیر صنعت واقعا قصد شکستن انحصار را دارد میتواند همین امروز تصمیمی مبتنی بر از بین رفتن بروکراسی و قوانین حاکم بر اعطای مجوزهای تولید خودروسازی را صادر کند، در غیر این صورت شعار داده است.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وزیر صمت اعلام کرده بود که در نشست با کارشناسان و اساتید صنعت کشور به این نتیجه رسیده است که انحصار از صنعت خودرو باید شکسته شود تا چالشها و مشکلاتی که صنعت خودروی ایران را دوره کرده از بین برود. اما اینکه از بین بردن انحصار از صنعت خودرویی که در اختیار دو خودروساز بزرگ ایرانی یعنی سایپا و ایرانخودرو است با چه راهکارهایی رفع میشود، آیا تصمیم مدیریتی پشت این ماجراست یا یک بار دیگر وزیری شعار میدهد تا بر افکار عمومی غلبه کند و عملکرد غلط صنعت خودروسازی کشور را توجیه کند را فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو برای ما توضیح داده است.
زاوه با اشاره به سخنان وزیر صمت درخصوص شکستن انحصار خودرو گفت: مدیران و مسئولان در ایران زیاد حرف میزنند و خوب شعار میدهند، اما عموما عملکردی که ارائه میدهند با شعاری که سر میدهند بسیار متفاوت است. شعارهای مسئولان عمدتا از توهمهایی نشات میگیرد که دهه هاست آن را به اشکال مختلف بیان میکنند. در ایران زیاد شعار داده میشود لذا موضوع جدیدی نیست که گمان کنیم انحصار تولید خودرو این بار با مدیریت آقای رزم حسینی میشکند بنابراین گفتههای آقای رزم حسینی را درخصوص شکستن انحصار تولید خودرو مثل سایر وزرا و مسوولین نمیتوان چندان جدی گرفت.
کارشناس صنعت خودرو افزود: متاسفانه وقتی مسئولی شعار میدهد که فلان کار را انجام میدهم وعملی خلاف آنچه گفته را انجام میدهد وضعیت را اینگونه میتوان وخیمتر از قبل پیش بینی کرد. به نظر میرسد شعارهایی که مسئولین میدهند بهانهای برای توجیه تشدید وخامت اوضاع است و گذر از انتقاداتی که در کوتاه مدت بر عملکرد آنها وارد شده است.
وی اضافه کرد: مطابق آنچه آقای رزم حسینی در شکستن انحصار تولید خودرو بیان داشته را آقای نعمت زاده هم تکرار کردند که انحصار حتما باید شکسته شود، اما مشاهده میکنیم که قوانین دنیا درباره شرکتهای خودروساز با دو خودرو ساز ما بسیار متفاوت است.
زاوه دراین باره ادامه داد: مثلا اگر کشوری ۵۰۰ ماشین تولید کند ۶۰ درصد آن را صادر میکند، اما ایران خودرو حتی اگر ۱ میلیون خودرو تولید کند حتی حاضر به صادرات یک خودرو نیست بنابراین اینکه رونق به بازار برمی گردد، رانت از بین میرود و انحصار شکسته میشود و فضای بازی پیش روی صنعتگران برای تولید خودرو قرار میگیرد شوخی بیش نیست چرا که فضای ذهنی و عملکردی مسئولین در همان فضای قبلی متوقف مانده و ما اسیر همان فضا هستیم.
کارشناس صنعت خودر در ادامه چند سوال مطرح کرد و گفت: اگر آقای رزم حسینی صداقت در بیان و عملکرد دارند که قصد شکستن انحصار را دارد چرا همچنان از مدیرانی در وزارتخانه، سازمان گسترش یا مدیران خودرویی استفاده میکند که اوضاع کنونی وضعیت صنعت خودرو ماحصل دیدگاه و تصمیمات آنهاست؟!
وی افزود: دیدگاه مدیریتی و روش همین مدیران است که وضعیت صنایع مختلف و صنعت خودروی کشور را تا به این اندازه نابسامان کرده و بلبشویی در کشور ایجاد کرده است. با برگرداندن این افراد به صحنه خودروسازی چه کاری قرار است انجام شود که درطول پانزده، شانزده سال گذشته انجام نشده است؟! متاسفانه صنعت خودروی کشور دچار چالشهایی است که مایه فضاحت صنعت ایران است. اگر از تعداد کشتههای جادهای ایران بگذریم، صدها هزار میلیارد تومان یارانه سوخت را کنار بگذاریم، کیفیت بنجل محصولات را کنار بگذاریم چیزی جز شعار برای ادا کردن از سوی مسئولین باقی نمیماند که بر آن مانور دهند لذا با همان مدیرانی که هشت سال معاون وزیر بوده ودوباره برمی گردد در پست مشاور مینشیند و مسوول خودروسازان میشود آیا میتوان انتظار شکستن انحصار را داشت؟
زاوه تصریح کرد: چگونه از کسانی که خود عاملین یا عامل ایجاد انحصار در صنعت خودرو هستند و پدر خوانده انحصار قطعه سازان به شمار میروند به عنوان مشاور خودرویی وزیر روی کار آمده اند میتوان انتظار داشت که انحصار در صنعت خودرو شکسته شود؟ به گمانم منظور آقای رزم حسینی این است که در نهایت مایل هستند سهم هم استانیهای خود را در وزارتخانه و صنعت خودرو کمی بیشتر کنند تا اینکه بخواهند در روند شکستن انحصار از صنعت خودرو حرکت مثبتی از خود نشان دهند.
کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که وقتی از شکستن انحصار خودرو سخن گفته میشود با ابزارهایی که دولت برای شکستن انحصار دنبال میکند به طور قاطع نمیتواند انحصار را بشکند لذا انحصار با مدیریت دولتی شکسته نمیشود بلکه فقط به تعداد انحصارگران افزوده میشود یعنی به جای ۲ خودرو ساز ۴ خودروساز انحصارگر بازار میشوند.
وی خطاب به وزیر صمت گفت: اگر آقای رزم حسینی واقعا قصد شکستن انحصار را دارد میتواند همین امروز تصمیمی مبتنی بر از بین رفتن بروکراسی و قوانین حاکم بر اعطای مجوزهای تولید خودروسازی را صادر کند، به این معنا که تعطیلی صدور جواز برای تولید خودرو را حذف کند و هر سرمایه گذار و صنعت گری که مایل به تولید خودرو است بدون اینکه وام دولتی دریافت کند به راحتی بتواند خودرو تولید کند. این زمان میتوان باور کرد که آقای رزم حسینی دنبال مبارزه با انحصار است وگرنه اینکه فلان فرد را مشاور خود کنی و فلان فرد را رئیس این نهاد و آن سازمان کنی اینها فقط شعار دادن برای معطل کردن مردم است.
زاوه افزود: در این چند ماه هم چند صد هزار میلیارد تومان به جیب رانت خواران بازار میرود و عملکرد بد وزرا به گردن آقای روحانی میافتد تا سه چهار سال آینده که باز هم عملکرد غلط به گردن رئیس جمهور بعدی بیفتد. متاسفانه ما فقط دنبال مقصر میگردیم تا خراب کاریها و توزیع رانت و بی مبالاتی خود را نسبت به منافع ملی به گردن این و آن بیاندازیم، ما دائما در حال طی کردن راههای رفته هستیم لذا نمیتوان اظهار نظرهای آقای رزم حسینی را باور کرد.
کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: اگر آقای رزم حسینی واقعا قصد حذف انحصار از صنعت خودروسازی را دارد بدون اینکه نیازی به صرف وقت و تشکیل جلسهای باشد میتواند همین الان اعلام کند که صدور جواز تولید صنعتی نه تنها خودرو بلکه صدور جواز صنعتی در کشور مشمول هیچ آئین نامهای نشود یعنی تولید کنندگان با مراجعه به وب سایتی، کالای مورد نظر خود برای تولید را ثبت کنند در حالی که خرید و فروش جواز در ایران یک کاسبی است، هیچکس هم پاسخگوی این موضوع نیست.
وی اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا برای تولید خودرو روند مجوز دهی مثل ایران نیست. آلمان هفت خودروساز بزرگ درجه یک دارد و بیش از هزار خودروساز کوچک، ایتالیا یک خودرو ساز بزرگ و بیش از هزار خودروساز کوچک دارد که برای تولید هیچ کدام وقتی بابت دریافت پروانه و جواز تلف نمیکنند در حالی که در ایران برای ثبت شرکت یک سال زمان صرف میشود لذا میتوان گفت آنچه امسال آقای رزم حسینی انجام میدهند بیشتر قیافه مصلح اجتماعی گرفتن است.