رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تهیه تبلت و تجهیزات هوشمند برای دانش آموزان مناطق محروم، توانبخشی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه، تجهیز هنرستان ها، کارگاهها و آزمایشگاههای مدارس در اولویت بودجه ۱۴۰۰ قرار گیرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دیدار با سید جواد حسینی معاون وزیر ورئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی که در محل کمیسیون برنامه و بودجه صورت گرفت، با اشاره به ضرورت توسعه عدالت آموزشی گفت: اصلیترین اولویت ما در مجلس و دولت باید تمرکز بر توسعه عدالت کمی و کیفی آموزشی باشد.
وی تاکید کرد: عدالت آموزشی زمانی ایجاد میشود، که بتوانیم زیرساختهای آموزش و پرورش انعطاف پذیر که همه دانش آموزان صرف نظر از تفاوتهای فردی، منطقه ای، فرهنگی از همه ظرفیتهای ایجاد شده بهره برداری نمایند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات مجلس با اشاره به لزوم استانداردسازی فرآیندهای آموزش و پرورش با توجه به چرخشهای تحول آفرین که در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در تربیت تمام ساعتی، زمینه رشد و شکوفایی همه جانبه معلمان بر اساس استعدادهای هر یک مدنظر میباشد، در این راستا باید فرایندها، منابع انسانی و فضا و تجهیرات متناسب با نیاز همه کودکان و نوجوانان طراحی و تدوین شود.
وی در تبیین این موضوع به اهمیت ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات آموزشی و پرورشی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد وگ فت: آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه لزوما باید با خدمات توانبخشی تکمیل شود و با این رویکرد عنصر مهم و مکمل در آموزش و پرورش این دانش آموزان خدمات مشاورهای، توانبخشی است.
حاجی بابایی توجه تجهیز هنرستانها به منظور توسعه آموزشهای مهارتی، لزوم تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای مدارس را نیز در ردیف اولویتهایی برشمرد که در بودجه ۱۴۰۰ باید مدنظر قرار گیرد.
وی به آموزشهای مجازی و دیجیتالی نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از ابعاد عدالت آموزشی عدالت در آموزشهای مجازی و دیجیتالی است، که با شیوع بیماری کرونا در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به دغدغههای مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ضرورت توجه به عدالت دیجتیالی در آموزش و پرورش دانش آموزان که در سند تحول بنیادین نیز مدنظر قرار دارد، گفت: براساس گزارش مسئولین آموزش و پرورش ۳۰ درصد از دانش آموزان به هیچ گونه تبلت و ابزار هوشمند برای استفاده از آموزشهای مجازی دسترسی ندارند، از این رو توجه ویژه به تهیه تبلت و تجهیزات هوشمند برای دانش آموزان مناطق محروم در بودجه ۱۴۰۰ یکی از مهمترین ضرورتهایی است که باید دولت و مجلس آن را در برنامه خود قرار دهند.
وی به ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه نیز اشارهای داشت و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این زمینه باید ورود کند و با تمام ظرفیت برای تهیه تبلت و تجهیزات هوشمند، خط ارتباط دیتایی دانش آموزان برنامههای خود را ارائه کند.