علی جدی در رادیو گفتوگو بیان کرد: خودرو نیز باید مانند کالاهای دیگر در سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قیمتگذاری شود.
برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو در خصوص قیمت گذاری خودرو با دکتر علی جدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهندس ساسان قربانی، فعال حوزه قطعه سازی خودرو به صورت تلفنی گفتگو کرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، علی جدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت گذاری خودرو قبلا در شورای رقابت انجام میشد، گفت: اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغی اعلام کرده است قیمت گذاری به وزارت صمت باز میگردد، اما حقیقت این است خودرو نیز باید مانند کالاهای دیگر در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده قیمت گذاری شود.
وی تصریح کرد: خیلی زودتر از این، قصد انجام این کار وجود داشت، اما زور تصمیم گیران به شورای رقابت نمیرسید و عملا به نتیجه نمیرسیدند. البته هنوز هم مشخص نیست این اتفاق بیافتد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه وظیفه سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، قیمت گذاری منصفانه است، اظهار کرد: سازمان حمایت، آئین نامهای برای تعیین قیمت دارد و نحوه قیمت گذاری در آن کاملا مشخص است که توسط چهار وزیر صورت میگیرد.
وی افزود: بنابراین حداقل در شرایط فعلی، چون در سازمان حمایت روش و حساب و کتاب مشخصی دارد، قیمت گذاری خودرو در این سازمان صورت بگیرد بهتر است، اما در شورای رقابت مشخص نیست قیمت گذاری به چه صورت است.
*نداشتن برنامه و هدف، مشکل اصلی صنعت خودروسازی است
در ادامه ساسان قربانی فعال حوزه قطعه سازی خودر با تصریح بر اینکه مسئله قیمت گذاری خودرو پیچیده نیست، اما اجرا نمیشود، گفت: قیمت تمام شده کالای به فروش رفته و حساب داری صنعتی از سالها پیش وجود داشته است یعنی بر اساس هزینه تولید، اقدام به قیمت گذاری میشود. این هزینه تولید شامل قیمت مواد اولیه، دستمزد و سود مورد انتظار است.
وی پیچیده شدن قیمت گذاری خودرو را بحث برانگیز خواند و اظهار کرد: هدف این است که محصولی که ارائه میشود، با قیمت مطلوب به دست مردم برسد یعنی هم تولید کننده متضرر نشود و هم مصرف کننده قیمت غیر واقعی را برای خرید نپردازد.
این فعال حوزه قطعه سازی خودرو با بیان اینکه راه متعادل کردن قیمت و سوددهی برای تولید، افزایش تولید است، عنوان کرد: اگر عرضه و تقاضا یک منطقی پیدا کند، قیمتها متعادل میشود، اما متاسفانه در حال حاضر عرضه متناسب با نیاز بازار نیست. اینکه گفته میشود خودرو دپو میشود و در انبار نگه داری شده است، تاثیری در قیمت خودرو ندارد.
وی افزود: وقتی افزایش تولید صورت بگیرد، تفاوتی نمیکند شورای رقابت یا سازمانهای ذیربط دیگر قیمت گذاری کنند. برای افزایش تولید نیاز است قیمت مواد اولیه درست باشد در حالی که قیمت مواد اولیه در حال حاضر در بعضی از بخشها چندین برابر گرانتر از حد معمول شده است.
قربانی، سود خودروسازان را نامشخص دانست و گفت: شاید خودروسازان در حال حاضر ضرر میکنند یا اینکه ممکن است سود کنند، اما حقیقت این است که جامعه قطعه سازی کشور واقعا تحت فشار است، زیرا نمیتواند مطالبات خود را دریافت کند و هم اینکه خرید مواد اولیه خیلی سخت است.
وی در عین حال تصریح کرد: البته همه قطعه سازان چنین وضعیتی ندارند و تعداد اندکی هستند که صاحبان صنعت خودروسازی نیز هستند و در واقع از رانت خود استفاده میکنند و شرایط متفاوتی در اختیار دارند. اما مشکل اصلی صنعت خودروسازی این است که برنامه و هدف ندارد.