به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در سخنان خطبهگونه به بیان برخی موارد و مسائل روز پرداخت.
متن سخنان خطبهگونه امام جمعه موقت تهران به شرح زیر است:
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُلِلّهِ رب العالمین والصّلوه والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد صلی الله علیه و آله الطّیبین الطّاهرین و لعنه اللّه على أعدائهم أجمعین، من الآن الى قیام یوم الدّین
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
السّلام علیکم و رحمه الله
در این خطبههای تلویزیونی که به جای خطبههای حضوری محضرتان تقدیم میشود، در دو بخش مسائل را مطرح میکنیم. بخش اول بخش معارفی است، بخش دوم بخش مناسبتها و تحلیل هست. در بخش معارفی سبک بحث ما، سبک زندگی قرآنی با الهام از یا ایها الذین آمنواهای قرآن بود، اما، چون ایام، ایام شهادت حضرت صدّیقه طاهره سلام الله علیهاست، افتخار دارم که بخش اول، بخش معارفی را اختصاص بدهم به حضرت صدّیقه طاهره سلام الله علیها گرچه مناقب این بزرگ زن تاریخ، سیده زنان عالم، دریایی است که نمیشود در کوزهای جا داد و در این وقت مختصر گفت، ولی
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
معمولاً بهترین کسانی که میتوانند پدر و مادر را معرفی کنند فرزندان هستند. برای شناخت حضرت صدّیقه طاهره باید سراغ فرزندان معصومش، امامان معصوم رفت و از آنها بپرسیم مادرتان که بود و آنها معرفی کنند. در یک روایت صحیحه، که مرحوم کلینی در اصول کافی، کتابُ الحجه بابُ مولِدِ فاطمه حدیث سه، از امام کاظم علیه السلام نقل شده، آن حضرت دو ویژگی را برای مادرشان بیان کردند: «إِنَّ فَاطِمَةَ صِدِّیقَةٌ شَهِیدَه» واژه صدّیقه و واژه شهیده. صدّیقه یعنی کسی که یکپارچه صداقت است. مرحوم علامه مجلسی از این واژه عصمت حضرت صدّیقه طاهره را فهمیده و درست هم فهمیده و اگر این معنا هم نبود، عصمت حضرت صدّیقه طاهره از مسلّمات بی تردید جهان اسلام است. به دلیل آن که آیه شریفه «انَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» (سوره احزاب، آیه ۳۳) این عصمت را تصریح میکند و شیعه و سنی معتقدند که تحت الکساء، آن پوششی که آنها درش بودند، حضرت صدّیقه طاهره و اهل بیت بودند و بسیاری از عالمان اهل سنت هم اعتراف دارند عصمت حضرت صدّیقه طاهره را.
یک نگاه داشته باشیم به قرآن ببینیم قرآن چه کسانی را صدّیق و صدّیقه معرفی کرده. اولاً از نگاه قرآن مقام صدّیقین بعد از مقام انبیاء هست «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ» (سوره نساء، آیه ۶۹)
ثانیا به چهار بزرگ در قرآن صدّیق گفته شده، بزرگ اول جناب ابراهیم هست «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ * إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَبِیًّا» بزرگ دوم جناب ادریس است «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَبِیًّا» (سوره مریم، آیه ۵۳)
سوم جناب یوسف هست که از زبان هم بندیهای زندانی اش که قرآن هم تأیید میکند «یُوسُفُ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ» (سوره یوسف، آیه ۴۶) و چهارمین شخصیت بزرگی که قرآن او را صدّیقه نامیده حضرت مریم است «وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ» (سوره مائده، آیه ۷۵) از این مجموعه میتوانیم بفهمیم که صدّیق قطعاً بالاتر از اصل صداقت است. عزیزان اهل فن میدانند صادق با صدّیق فرق میکند. صدّیق مبالغه در صدق است. کانون صداقت بودند اینها، امام کاظم علیه السلام مادر شهیده شون را صدّیقه مینامند. یعنی مادرمون فاطمه در قله صداقت بود. نه تنها در گفتار، در عمل هم، صدّیقه بود. اگر از عبادت میگفت خودش عاشق بی قرار عبادت بود «کَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا» آن قدر به پا ایستاد برای عبادت، پاهای فاطمه ورم میکرد. اگر از روزه میگفت، خود هم روزه واجب داشت، هم روزه مستحب. این سه روز روزه حضرت صدّیقه طاهره و خانه علی، سوره هل اتی را در پی داشت «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»
ای سه شب بی قوت و از قوت تو سیر
هم فقیر و هم یتیم و هم اسیر
وحی بی ایثار تو کامل نشد
هل اتی بی نام تو نازل نشد
اگر حضرت صدّیقه طاهره از عفاف میگوید، امیرالمؤمنین از حضرت صدّیقه پرسید «ما خَیرٌ للنِّساء؟» بهترین چیز برای زن چیست؟ فرمود «ما لهنَّ خَیْرٌ مِن اَنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ» چیزی بالاتر و بهتر از این نیست که نه آنها مردی را ببینند و نه مردان آنها را ببینند. میفرماید که امیرالمؤمنین این سؤال و جواب را به نبی اکرم پدر بزرگوار صدیقه طاهره گفتم پیغمبر اکرم فرمود «إِنَّ فاطمةُ بضعةٌ مِنِّی» فاطمه پاره تن من است یعنی دختر من است که معلوم است این که همه میدانند، گفتن ندارد. آنی که پیغمبر میخواهد بگوید به عنوان الگو، ادبیات فاطمه، ادبیات من است، فرهنگ فاطمه، فرهنگ من است، «إِنَّ فاطمةُ بضعةٌ مِنِّی» معنای این جمله چیست که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند. این حدیث سند هم دارد. در بیش از بیست سند آمده. نمیشود گفت جعلی است، باید دنبال معنای درستش بود. به نظر میرسد یک معنای درست این جمله این است که بهترین چیز برای خانمها این است که در امور تخصصی خودشان، خودشان وارد بشوند. در بیماریهای اختصاصی زنان، بهترین چیز این است که پزشک متخصص زنان بیاد درمانشان کند. این حرف، حرف بسیار بلندی است. بهترین چیز برای زنان این است که بحمدالله با استعدادی که دارند، با توانمندی که دارند، اولویت اولشان این باشد که مشکلات خودشان را تأمین کنند. غرض آنکه وقتی فاطمه میگوید عفاف، خود در خط مقدم عفاف و پاکی است.
فاطمه از ولایت میگوید «وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّه» اطاعت از ما اهل بیت، مایه ساماندهی امت اسلام است. اگر فاطمه از علی میگوید، میگوید که دیدم پیغمبر دست علی را گرفت و فرمود «هذا عَلِیٌّ مَعَ القُرآنِ وَ القُرآنُ مَعَ عَلِیٍّ» میفرماید «هَل تَرَکَ اَبی یَوْمَ غَدیرِ خُمٍّ لاَحَدٍ عُذْرا» (خصال شیخ صدوق، صفحه ۷۲) پدرم دیگر عذری برای کسی باقی گذاشته با حدیث غدیر خم؟ این چنین احتجاج به حدیث غدیر میکند و خود در خط مقدم دفاع از ولایت است اصلاً خودش را فدای علی کرد. خودش را فدای ولایت کرد، کی؟ در غربت علی، خود مولا علی غربتش را چنین بیان میکند «فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَیْسَ لِی مُعِینٌ إِلَّا أَهْلُ بَیْتِی فَضَنِنْتُ بِهِمْ عَنِ الْمَوْتِ» (خطبه ۲۶ نهج البلاغه) دیدم کسی اطرافم نمونده ... این خیلی مهمه در غربت علی تا آخرین نفس، جان دادن در راه علی
گلبن و باغ و بهار من تویی
هستی و دار و ندار من تویی
من رهین لطف و مرهون توامای سراپا عشق ممنون توامای به نخل آرزویم شاخ و برگای هوادار علی تا پای مرگ
در میان دود و آتش دیدمت
با چهل تن در کشاکش دیدمت
فاطمه با عمل ولایتمداری را تفسیر کرد، شهیده راه ولایت شد «إِنَّ فَاطِمَةَ صِدِّیقَةٌ شَهِیدَه» فاطمه ما را کشتند در جوانی کشتند، هجده سالش بیشتر نبود، فاطمه حامله بود، فاطمه داغ دیده بود، با داغدیده چنین رفتار نمیکنند، فاطمه ما را در جوانی کشتند
در گلبن وحی رکن دین افتاده
یا شهپر جبریل امین افتادهای خاتم انبیا به فریاد برس
قرآن علی روی زمین افتاده
السّلام علیکِ یا فاطِمَهُ الزَّهْراَّءُ یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّهَ عَیْنِ الرَّسُولِ
این بخش اول، اما در بخش دوم و مناسبتها دو مناسبت داریم در خطبه قبل ایام رحلت جانگداز فقیه مجاهد آیت الله یزدی بود، از این فقیه ولایت مدار یاد کردم، چند روز قبل هم جهان اسلام داغدار عالم ربانی و فقیه و حکیم مجاهد آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شد. مقام معظم رهبری در پیامشان، ایشان را به چهارده صفت ستودند و خودشان را سوگوار این داغ نامیدند. به جد ایشان از مصادیق حدیث پیامبر است «إِذَا مَاتَ اَلْمُؤْمِنُ اَلْفَقِیهُ ثُلِمَ فِی اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ». خلأ ایشان، خلأ سنگینی است، امیدواریم خود ذات مقدس ربوبی مدد کنند تا ان شاءالله این خلأ جبران شود. سلام بر روح بلند این عالم فقیه.
۲۷دی سالگرد شهادت شهید نواب صفوی، طهماسبی، برادران واحدی، ذوالقدر، تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی شهید بسیار به خود دیده و همچنان کشور معطر است به عطر شهادت. هفته قبل سالگرد شهادت شهید سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی را داشتیم. نیز هفته قبل اربعین شهادت دانشمند بزرگ دکتر فخری زاده را داشتیم، الحمدلله به برکت این شهادتها آرمانهای انقلاب همچنان در پیش است و کشور معطر است به عطر شهادت. اما حساب این شهیدان حساب ویژهای است. شهیدان در شرایط سخت پیشگام شهادت شدند اینها. به استقبال شهادت رفتند. شبی که قرار بود فردا اینها را به شهادت برسانند، دلی آرام داشتند قلبی مطمئن داشتند، مناجات عاشقانه با خدا داشتند، از نگاه قرآن این سبقت و پیشگامی، یک ارزش ویژه است. «لایَسْتَوی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا» (سوره حدید آیه ۷)
آنهایی که قبل از فتح و پیروزی انفاق کردند، جنگیدند، مقامشان بالاتر از آنهایی است که بعد از فتح به این مسیر پیوستند. یعنی حساب سبقت ایمان را براش حساب ویژه باز کنید و شهدای فدائیان اسلام، شهیدان پیشگامند. این دو مناسبت؛ اما دو تحلیل، در ۱۴ دی در پاکستان، داغ سنگینی اتفاق افتاد. داعشیهای جنایتکار آمدند در یک معدنی، معدنچیان شیعه را شناسایی کردند و اینان را با وضع فجیعی به شهادت رساندند. دست و پاهایشان را بستند و با چاقو سرشان را بریدند. داعش وحشیان بی نظیر تاریخ بشریت هستند. کسانی که ذرهای انسانیت در خلق و خوی اینها نیست. حق بازماندگان شهدا هست که در پی قصاص و انتقام این جانیان باشند و دولت پاکستان موظف است که کمک کند داغداران را تا تحقق کامل مطالباتشان؛ و بگویم: «شهید سلیمانی» سلام و درود خدا بر روح بلندت اگر تو نبودی، یاران وفادارت نبودند، این فجایع در ایران هم اتفاق میافتاد. سلام و درود خداوند بر روح آن امنیت آفرینان.
و، اما تحلیل دوم: مقام معظم رهبری در ۱۹ دی مثل همیشه مطالب کلیدی و مطالب اساسی فرمودند، اوّلاً یک تحلیل بسیار زیبایی از ۱۹ دی ۵۶ داشتند که برای بنده که جزو نسل ۱۹ دی هستم و در آن روز حادثه هم بودم، بسیار تازگی داشت. ایشان قیام ۱۹ دی مردم قم را حرکتی ضد سلطنتی و «ضد آمریکایی» نامیدند. یک هفته قبل از ۱۹ دی کارتر آمده بود تأیید مطلق از شاه و مردم قم تو دهنی محکمی به تعبیر قشنگ آقا تبر ابراهیمی را بر پیکر این جنایتکار زدند و ادامه یافت تا پیروزی انقلاب اسلامی، منتها بر ۸ نکته تأکید داشتند. نکته اول ایشان این است که مهم برای ما رفع تحریمهاست. این کاری که غرب و آمریکا و هم پیمانانش علیه یک ملت انجام میدهند، یک جنایت است، یک خیانت است. اصلاً ورود ما در قصه برجام، برای رفع این تحریمها بود. مسئله اصلی هرگز مسئله برگشتن آمریکا به برجام نیست، ارزشی ندارد، پیشپا افتاده است. آنچه که مهم است، رفع تحریمها است. اگر بدون رفع تحریمها، آمریکا به برجام برگردد، چه بسا زیان بار هم باشد.
نکته دوم آن که آقا فرمودند بحمدالله مقاومت حداکثری ملت در حقیقت فشار حداکثری آمریکا را شکست و به یاری خداوند، تحریمها به تدریج در حال بی اثر شدن است و این عبرت است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا» هم دیروز مقاومت جواب داده هم امروز و هم فردا و نسخه عزت این ملت همان نسخه مقاومت هست.
نکته سومی که مقام معظم رهبری فرمودند، مسئله مذاکرهای دیگر در کار نیست. آن چنانکه مسئولان هم تأیید کردند. یک قراردادی به نام برجام بسته شده، بایستی به این قرارداد پایبند باشند. آنوقت در این جهت کاری که مجلس و دولت کردند، کار بسیار خرد ورزانه و حتی قرآنی هست پای قراردادتان نایستادید، ما هم به همان اندازه که نایستادید در مقابلتان ایستادیم به فضل خدا غنیسازی ۲۰ درصدی را هم وارد صحنه کردیم هر مقداری که شما برگردید به تعهد، ما هم بر میگردیم باید این بازگشت متناظر باشد «ان عادوا نَعادوا»
مطلب پنجمی که مقام معظم رهبری فرمودند این مغلطه را برملا کردند که اگر کسانی دارند القا میکنند که اگر با آمریکا آشتی کنیم، کشور بهشت برین میشود. خوب این یک دروغ است. قبل از انقلاب که ایران در سلطه آمریکا بود و یکی از ایالتهای آمریکا حساب میشد، فقر چه میکرد، فقر اقتصادی چه میکرد، فقر علمی چه میکرد، فقط به مناطق مرکزی و مرکز استانها برای این که تو چشم بود، میرسیدند، بقیه در فقر میسوختند. این قصه قبل از انقلاب است. خود وضعیت کنونی آمریکا را دیگر دنیا میبیند چه خبره دهها میلیون بیکار دهها میلیون گرسنه آن افتضاح دموکراسی شون که همه دیدن اون نقض حقوق بشر و کشتن سیاه پوستان و اصلاً مؤاخذه نشدن، این نشان دهنده این است که نه! دلبسته به این کشور درب و داغون و ورشکسته نباید بود؛ و نکته بعدی بارها گفتهایم که جمهوری خواهان و دموکراتها سر و ته یک کرباسند ان شاءالله مسئولین ما فریب لبخند اینها را نخواهند خورد، فریب باغ سبز اینها را نخواهند خورد؛ و نکته بعدی که عرض میکنم این موضع نظام است. به مصلحت نظام است که یک صدا از کشور برخیزد و این همین مواضع مقام معظم رهبری است، دو صدایی قطعاً ضربه به کشور است. «و َلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» (سوره انفال آیه ۴۶)
مطلب بعدی که مقام معظم رهبری فرمودند، تولید واکسن داخلی جداً مایه افتخار ماست، نماد آن است که ما میتوانیم. به یاری خداوند بحمدالله تاکنون خوب پیشرفته است این واکسن داخلی. در کنارش فرمودند واکسن آمریکایی، واکسن انگلیسی، ممنوع. به واکسن فرانسوی هم اعتمادی نداریم. یادمان نرفته چند سال پیش اینها خونهای فاسد را آوردند و تزریق کردند. بنابراین، این خط ولایت است.
دیگر نکته اینکه بحمدالله مسئله کرونا، کوید ۱۹ بحمدالله با تدابیر مسئولان، به ویژه طرح شهید سلیمانی، قدری به اصطلاح کم شده، فروکش کرده. لیکن از ملت بزرگ انتظار میرود که عادی انگاری نکنند تا وقتی که کلک این ویروس منحوس متقلب کنده نشده دستورالعملهای بهداشتی را، ماسک را، فاصله اجتماعی را شستن دستها و امثال ذلک را ان شاءالله رعایت کنند تا به فضل خداوند شر این ویروس هم از کشور کنده شود.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.