دومین دوره جشنواره ملی کارآفرین دانشگاهی (استارپوزال ۲۰۲۰) به همت پارک علم و فناوری تربیت مدرس مجازی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تجاریسازی پایاننامههای دانشگاهی و اتصال آنها به صنعت به نحوی که پژوهشها و پروژههای دانشگاهی پاسخگوی نیاز صنعت کشور باشند و رشد آن را تحقق بخشند، همواره یکی از دغدغههای اصلی و موانع پیشرفت صنعت بوده و اتصال صنعت و دانشگاه به یکدیگر، تبدیل به رویایی دیرینه در کشور شده است.
عدم تشخیص نیازهای صنعتی کشور توسط دانشگاهها
حامد ابراهیمی، رئیس دومین جشنواره ملی کارآفرین دانشگاهی (استارپوزال ۲۰۲۰) و معاون فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیتمدرس گفت: علیرغم این که ایران با تولید ۶۷ هزار و ۷۴۴ مقاله در سال ۱۳۹۸، در جایگاه ۱۵ کشورهای جهان در تولید مقالات علمی و از طرف دیگر با حضور در بین ۱۵ قدرت معدنی جهان، و تعداد زیادی نیروی کار جوان و تحصیلکرده، پتانسیل فوقالعادهای جهت توسعه صنعتی و بهرهگیری از این معادن را داراست، بر اساس شاخص رقابت صنعتی، رتبه ۵۸ در بین ۱۵۰ کشور را اخذ کرده است که متاسفانه یکی از عوامل تاثیرگذار بر این موضوع، عدم تشخیص نیازهای صنعتی کشور توسط دانشگاهها، و عدم تعریف پایاننامهها و پژوهشهای دانشگاهی در راستای رفع این نیازهاست.
وی افزود: یکی از راهکارهای رفع این چالش و ایجاد پیوند مابین صنعت و دانشگاه، ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاهها و پرداختن به مقوله کارآفرین دانشگاهی است. از این رو پارک علم و فناوری دانشگاه تربیتمدرس بر آن شد تا با بنیانگذاری جشنواره ملی استارپوزال، ایجاد انگیزه در اعضاء هیئت علمی دانشگاهها از یک سو و توانافزایی دانشجویان سراسر کشور در مسیر مبدل شدن به کارآفرین دانشگاهی از سوی دیگر، حلقه جداماندهی دانشگاه را مجددا به صنعت متصل کند. همچنین با حمایت مالی و معنوی از این دانشجویان و اساتید دانشگاهها، گامی تاثیرگذار جهت ترویج فرهنگ کارآفرینی برداشته و در راستای اهداف توسعهی پایدار، با تربیت افراد متخصص علمی که هر یک توانایی راهاندازی کسبوکاری مطابق با نیازهای صنعتی دارند، به رفع معضل جدی بیکاری در کشور کمک نموده و گامی موثر در این راستا بردارد.
رقابت بیش از ۴۰۰ دانشجو یا دانشآموخته
عطیه سادات میرعباسی دبیر اجرایی جشنواره استارپوزال گفت: دومین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۹ با توجه به محدودیتهای ایجادشده در اثر شیوع ویروس کرونا، به صورت مجازی برگزار شده و با تدوین و طراحی بیش از ۱۵ رویداد آموزشی-ترویجی متناسب با اهداف جشنواره، یعنی تجاریسازی پایاننامههای دانشگاهی به توانمندسازی مخاطبان در این راستا پرداخته شد.
وی افزود: در دومین دورهی جشنواره ملی کارآفرین دانشگاهی (استارپوزال ۲۰۲۰) بیش از ۴۰۰ دانشجو یا دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از ۲۵ استان و ۵۸ دانشگاه سطح کشور به ثبت طرح پرداخته و طی ۳ مرحله داوری شدند.
میرعباسی اظهار داشت: در مرحله اول داوری، ۴۳۷ پایاننامه توسط اعضاء هیات علمی دانشگاه تربیتمدرس از فیلترهای علمی-پژوهشی عبور کرده و ۴۰ تیم منتخب داوران در مرحله دوم داوری حضور پیدا کرده و مدل کسبوکار آنها با حضور کارشناسان متخصص از صندوقهای سرمایهگذاری، شتابدهندههای تخصصی، نمایندههای هولدینگهای عظیم صنعتی (مپنا)، پارکهای علم و فناوری و منتورهای کسبوکار مورد داوری قرار گرفت. ۱۰ تیم به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.
به گفته وی؛ در این بین شرکتکنندگان با حضور در دورهها و ورکشاپهای توانمندسازی و جلسات منتورینگ اختصاصی آمادگی لازم جهت شرکت در مرحلهی بعد جشنواره را کسب میکردند.
گفتنی است؛ مرحله نهایی داوری دومین جشنواره ملی کارآفرین دانشگاهی در روز چهارشنبه ۲۴ دیماه ۱۳۹۹، مصادف با روز جهانی تحقق بخشیدن به رویاها، در سالن شهید چمران دانشگاه تربیتمدرس با حضور هیات داوران، نمایندههای صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی و دولتی، مدیران پارک علم و فناوری دانشگاه تربیتمدرس و ۱۰ تیم راهیافته به فینال جشنواره در حوزههای: سلامت، کشاورزی، صنعتی و صنایع خلاق با رویکرد ارائه به سرمایهگذار برگزار شد.
طی این رویداد ۱۰ تیم به ارائه طرحهای خود در ۷ دقیقه و در قالب ارائه به سرمایهگذار پرداختند و به پرسشهای داوران پاسخ داده و در نهایت با نظر داوران ۳ تیم برتر به ترتیب به شرح زیر اعلام شدند: تیم اول: تولید ایمونوتوکسین ضد مارکر تیم دوم: سیستم تنشزدای ارتعاشی تیم سوم: شناسایی خوابآلودگی راننده بر اساس مدلسازی دینامیک عرضی خودرو
همچنین در راستای تحقق رویای دیرینه تبدیل دانشگاهها به نسل سوم دانشگاهها، یعنی دانشگاه کارآفرین، و پیوند دانشگاه و صنعت در حاشیهی این رویداد و در زمان استراحت بین ارائهها، رویداد کافه سرمایه توسط مجری رویداد، شرکت رادمشاوران امین (رادمین)، برگزار شد.
در این بخش امکان انجام مذاکرات مابین تیمها و نمایندگان صندوقهای سرمایهگذاری فراهم شده تا علاوه بر حمایت تیمها توسط پارک علمو فناوری دانشگاه تربیتمدرس و دریافت جوایز نقدی، امکان جذب سرمایه برای تیمها فراهم شده و حاضرین ضمن گفتگو با یکدیگر، به شبکهسازی و توسعهی ارتباطات بپردازند.