مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۵ درصد از وقت دانش آموزان خارج از وقت رسمی مدارس است گفت: لازم است ما در کانونهای فرهنگی و تربیتی دارالقرآنها و سایر بخشهای فرهنگی و هنری این ۸۵ درصد را به نحو مطلوب غنی کنیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی رمضانی در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآنهای سراسر کشور گفت: دارالقرآنها وظیفه سنگینی در پر کردن اوقات فراغت و فوق برنامهها دارند.
وی افزود: ۸۵ درصد از وقت دانش آموزان خارج از وقت رسمی مدارس است. بنابر این لازم است ما در کانونهای فرهنگی و تربیتی دارالقرآنها و سایر بخشهای فرهنگی و هنری این ۸۵ درصد را به نحو مطلوب غنی کنیم.
مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران دارالقرآنها اگر بتوانند برنامههای مصوب خود را به نحو احسن پیش ببرند و در این شرایط سخت وظیفه ترویج و آموزش فرهنگ قرآنی را به خوبی ایفا کنند میتوانند به اهداف مطلوب در حوزه قرآن دست یابند گفت: آنها همچنین میتوانند با استفاده از ظرفیتهای موجود در حوزه فرهنگی و هنری در جهت تنوع فعالیتهای خود گام بردارند.
وی افزود: در کانونهای فرهنگی و تربیتی دو انجمن را به حوزه قرآن اختصاص دادیم تا دانش آموزان بتوانند با استفاده از این ظرفیتها در زمینه قرآن فعالیتهای مطلوبی داشته باشند. مدیران دارالقرآنها باید دانش آموزان را در حوزه قرآنی تقویت کنند و همچنین میتوانند برای دانش آموزان اردوهای قرآنی برنامه ریزی کنند، زیرا هر چقدر که برنامههای متنوع در دارالقرآنها صورت گیرد جذب دانش آموزان بسیار راحتتر خواهد بود.
به گفته رمضانی حضور بیش از هفت میلیون دانش آموز در مسابقات قرآن عترت و نماز نشان از تلاش مدیران در سطح استانهای کشور است بنابراین برای همه مدیران قرآنی کشور آرزوی توفیق داریم و امیدواریم بتوانیم بر اساس رسالتی که بر دوش داریم دانش آموزان را به سرمنزل مقصود که همان تعالی و رشد است برسانیم.
فعالیتهای قرآنی به تحول در سلامت معنوی جامعه کمک میکند
به گزارش ایسنا، مسعود شکوهی، مدیر کل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خدمت در حوزه قرآن میتواند به بخشی از خدمات ما در بحث سلامت روان کمک کند، زیرا تمسک جستن به قرآن در زندگی فردی و اجتماعی افراد و سلامت روان آنها بسیار موثر است گفت: فعالیت در حوزه قرآن را میتوانیم یکی از وجوه سلامت ذکر کنیم، زیرا وجوه مختلفی برای سلامت وجود دارد، بخشی از آنها به سلامت فردی و سلامت اجتماعی برمی گردد. حوزه قرآن به تحول در بخش سلامت معنوی جامعه کمک میکند که ما متاسفانه در بخش سلامت معنوی جامعه کمتر کار کردهایم.
وی افزود: بنابراین باید به سلامت معنوی به عنوان یکی از پایههای اصلی سلامت که جنبه درمان گرایی نیز دارد توجه جدی و عملی داشته باشیم، زیرا بسیاری از کشورها در حوزه معنا درمانی فعالیتهایی انجام دادند که بسیار در سلامت فردی و اجتماعی موثر بوده است. قرآن کتابی است که میتواند الهام بخش باشد و نیاز دارد که در این زمینه بیشتر تلاش کنید و برای تامین محتوای مورد نیاز در برخی از اصول و معیارهای درمانی میتوانیم از مفاهیم بلند این کتاب الهی بهرهمند شویم.
شکوهی با بیان اینکه فاصله گرفتن از قرآن به عنوان یک کتاب الهی و حجت الهی مشکلات را در جامعه بیشتر خواهد کرد و کمک به گسترش مفاهیم قرآن میتواند مشکلات معنوی و روانی در جامعه کاهش دهد گفت: اکنون جهان با بحران شیوع کرونا مواجه است که برخی را با افسردگی و استرس مواجه کرده است که تمسک جستن به قرآن میتواند در این بخش نقش مهمی ایفا کند و مطالعات دانشگاهی مختلف و پژوهشها نشان میدهند توجه به مفاهیم بلند کتب الهی میتواند تاثیر زیادی در کاهش آسیبهای اجتماعی داشته باشند. دارالقرآنها میتوانند در گسترش فرهنگ قرآنی در کشور و تامین سلامت معنوی جامعه نقش موثری داشته باشد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه بی شک دورههای توانمندسازی مراکز دارالقرآن بزرگترین گردهمایی قرآنی کشور است و خدا را شاکریم که فعالیت هایمان در این حوزه انجام میشود. اهداف پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم را تجربه گردانی و تبادل اندیشهها و ابتکارات مدیران، تجلیل از برترینهای این عرصه، تجلیل از قرانیان، معرفی توانمندیهای دارالقرآنها و تبادل و مشارکت آنها با سازمانها و نهادهای فعال قرآنی دانست و گفت: در این دوره از اساتید برجسته قرآنی کشور دعوت شده است.
وی افزود: در حوزه فعالیتهای پرورشی با چند ساحت از ساحتهای سند تحول مواجه هستیم که تلاش میکنیم به بهترین نحو فعالیتهای قرآنی را تحقق ببخشیم. سه دوره اول توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن در تهران و دوره چهارم در مشهد مقدس برگزارشده است. توجه به نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه نیروی انسانی توانمند؛ محور تحول خواهد بود و در ارتقای بخشی سطوح فعالیتی موثر است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر برنامه ریزیهای انجام شده برای پنجمین دوره و همکاریهای وزارت آموزش وپرورش گفت: امیدواریم در این دوره همچون دورههای گذشته در مسیر اهداف قرآنی گام برداریم.