کد خبر:۹۱۴۳۴۲

استفاده از قطعات دست دوم در خودروهای داخلی صحت دارد؟ انجمن خودروسازان پاسخ داد

انجمن خودروسازان در واکنش به صحبت‌های منوچهر منطقی مبنی بر استفاده از قطعات دست دوم در تولید خودرو آن هم در شرایط تحریم اعلام کرد: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، منوچهر منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو به ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت صنعت خودروسازی کشور پرداخت.

منطقی یکی از عوامل تاثیرگذار در تحریم‌های اقتصادی را که باعث کاهش حجم تولید در صنعت خودروسازی شده بود را عدم تولید قطعات حساس دانست و عنوان کرد: در برخی از موارد خودروساز نمی‌توانست قطعات مورد نیاز خود را تهیه کند و حتی مجبور بود در حد تولید از قطعات دست دوم استفاده کند که همین امر کیفیت محصولات را دچار خدشه می‌کرد.

صحبت‌های این مقام مسئول در صنعت خودرو باعث شد تا انجمن خودروسازان با ارائه توضیحاتی نصب قطعات دست دوم در خورو‌های تولید داخل را کذب محض اعلام کند.

در توضیحات انجمن خودروسازان که به تسنیم ارائه شده آمده است: متاسفانه آقای منطقی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم پا را از انصاف به دور نگه داشته و حرف‌های غیر واقعی زده است و بی پروا زحمات دست اندرکاران صنعت خودرو اعم از خودروسازان و قطعه سازان و مجموعه سازان را لگد مال کرده است.

ممکن است صنعت خودرو در شروع کار با سر هم بندی (مونتاژ) تولید خودرو را آغاز کرده است، ولی هم اکنون با اقدامات زیر در صنعت خودرو:

‎۱- طراحی گیربکس نیمه اتوماتیک توسط مهندسین ایرانی که در سال جاری تولید آن آغاز می‌شود.

‎۲- طراحی موتور سه استوانه که منجر به کاهش مصرف سوخت به زیر ۵ لیتر می‌گردد (فرمایش مقام معظم رهبری)

‎۳- کاهش زمان توسعه محصول از ۶ سال به ۲ سال

‎۴- تولید محصولات جدید مثل تارا و شاهین با بالای ۹۰ درصد قرارداد ساخت داخلی

‎۵- افزایش سهم تولیدات با برند داخلی از ۲۵ درصد در سال ۹۸ به ۴۰ درصد کل تولیدات در سال ۱۴۰۰

‎۶- افزایش سهم تولید خودرو‌های جدید با برند داخلی در سال آتی به ۳۰% تولیدات

‎۷- ساختن ۱۳۰۰ قالب قطعه خودرو جدید ظرف ۱۳ ماه.

‎آیا میتوان گفت این سرهم بندی است؟ و با افترا به صنعت خودرو و با گفتن نصب قطعات دست دوم روی خودرو‌های تولیدی، مشخص نیست دنبال چه هدفی می‌باشد؟

‎یادآوری می‌نماید: بر اساس IPI هر خودرو ۸۶ درصد ارزش خودرو قطعات و مجموعه‌های آن و ۱۴ % آن ارزش مونتاژ بدنه و رنگ کامل و مونتاژ نهایی است و صنعت خودرو در سال جاری توانست برای ‎تولیدات جدید مثل تارا و شاهین که تمام استاندارد‌های ۸۵ گانه اروپا و اجباری کشور را پاس می‌کنند با ‎بالای ۹۰ درصد قطعات قرارداد داخلی به تولید برساند و جای سوال است که معیار تولید یعنی ۵۱ درصد ارزش افزوده و فناوری‌های کلیدی در داخل کشور از کجا آمده است؟

منبع: تسنیم
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار