به گزارش گروه فرهنگی خبرگزار یدانشجو به نقل از پایگاه اطلاعرسانی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز گفت: در دهه پنجم جمهوری اسلامی، ما قرار است یک جهش برای یک ایران پیشرفته داشته باشیم که میتواند به ایجاد صلح در منطقه و ایجاد رفاه برای مردم ما کمک کند. آمریکا تحریمها را به عنوان موانعی برای جلوگیری از آن ایجاد کرد.
وی افزود: اگر دولت آقای روحانی توسعه اقتصادی ایران را به توافق هستهای گره نزده بود، امروز حتی تحت تحریم ها، مشکلاتی مانند تورم بالا و تضعیف پول ملی نداشتیم. ما برنامهای برای پیگیری سیاست اقتصاد مقاومتی حتی قبل از اعمال تحریمها داشته ایم.
رضایی گفت: در نتیجه تحریمهای ترامپ، ما اکنون اطمینان داریم که سیاست مقاومت اقتصادی ما درست بوده است و همچنین در مورد نقاط ضعف اقتصادی خود آگاهی بیشتری پیدا کرده ایم. ما میدانیم که وابستگی به درآمدهای نفتی و فروش نفت خام، از جمله عمده آسیب پذیریهای ما است که مانند یک ویروس در اقتصاد ما عمل میکند. این باید پایان یابد و تحول ساختاری اقتصادی باید اتفاق بیفتد.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون مشغول تأسیس نهادهای سیاسی و تمرکز بر اقتدار نظام بوده است. اما زمان آن فرا رسیده است که با تثبیت انقلاب، تمرکز را به حوزههای اقتصادی و فرهنگی منتقل کنیم. این تغییر باعث میشود که ایدئولوژی نظام تکمیل شود و بر پایداری همه جانبه آن افزوده شود.
رضایی در پاسخ به این پرسش که در صورت لغو نشدن تحریم ها، چه اتفاقی برای نظام میافتد، گفت: اتفاقی نمیافتد. امریکا دو اشتباه بزرگ در تاریخ ایران ایجاد کرده است. آنها فکر میکردند نیروهای مسلح ایران پس از انقلاب از هم پاشیده است و صدام حسین را به حمله به ایران تشویق کردند. آنها همچنین تصور کردند که اقتصاد ایران طی چهار دهه گذشته پیشرفت چندانی نداشته است و میتواند نقطه ضعف ایران باشد. آنها بعداً خواهند فهمید که در اینجا نیز اشتباه کردند و اقتصاد ما با سرعتی که برای آمریکا قابل تصور نیست، توسعه خواهد یافت.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) افزود: ما برنامه داریم. ایران به غیر از منابع طبیعی خود، ثروت عظیمی دارد. امروزه دانشگاههای ما دارای ظرفیتهای فوق العاده فناوری و علمی هستند. جوانان تحصیل کرده و شرکتهای اقتصادی دانش بنیان، بزرگترین سرمایه ما هستند.
وی گفت: ما اجازه ادامه تحریمها را نخواهیم داد و تحریمها را لغو یا بی اثر خواهیم کرد. ما از اهرمهای متعدد خود در چارچوب حقوق و موازین بین المللی خود برای عقب نشینی ایالات متحده و لغو تحریمها استفاده خواهیم کرد.
رضایی اظهار داشت: اولین اهرم فشار ما، دیپلماسی قدرتمند است. کدام کشور در جهان نمیداند که ایالات متحده توافق نامه بین المللی امضا شده توسط اعضای دائمی شورای امنیت را نقض کرده است؟ ما در موقعیت درستی هستیم.
وی گفت: برنامه هستهای صلح آمیز ما پیش خواهد رفت. حتی در صورت اجرای کامل برجام، قرار بود محدودیتهایی فقط برای هشت سال ایجاد شود. ایران همچنین از موقعیت سیاسی-جغرافیایی خوب و قابل توجهی در منطقه برخوردار است. بدون مشارکت ایران نمیتوان به هیچ مسئلهای در منطقه رسیدگی کرد.
رضایی تصریح کرد: ما هرگز منتظر لغو تحریمها نخواهیم بود. ما ضمن ایجاد فشار دیپلماتیک در سطح بین المللی برای از بین رفتن تحریم ها، با توسعه اقتصاد داخلی خود، تحریمها را بی اثر خواهیم کرد. اکنون ما به خوبی میدانیم که چه کاری باید در اقتصاد داخلی مان انجام دهیم. ما اقداماتی را آماده کرده ایم که باعث میشود تحریمها بی اثر شود و از این پس فقط روی کاغذ باقی بمانند. آنگاه زمانی خواهد بود که آمریکا و اروپا به حرف حق ما گوش کنند.
رضایی گفت: اگر آمریکاییها در محدود کردن فعالیتهای هستهای ایران بیش از حد اصرار کنند، ممکن است ما هم شرطی را اضافه کنیم که کل منطقه هم باید از سلاحهای اتمی عاری باشد و اسرائیل تمام سلاحهای اتمی خود را از بین ببرد.
وی تصریح کرد: آمریکاییها باید منطقی باشند و به تعهدات خود تحت برجام عمل کنند. آمریکاییها با تلاش برای کودتا در سال ۱۳۳۲ وارد ایران شدند و پس از آن نیروهای مسلح ایران را برای خدمت به خود به کار گرفتند. پیمان شکنترین سیستم، دولت امریکا بوده است. دولت ایران در ۵۰۰ سال اخیر هرگز پیمان دوجانبه، چندجانبه یا هرگونه معاهده بین المللی که امضا کرده را نقض نکرده است.
رضایی افزود: تا زمانی که شاهد اقدامی از سوی آمریکاییها نباشیم و تا زمانی که اعتمادسازی وجود نداشته باشد، گامی به جلو نخواهیم برداشت. آقای اوباما دو نامه به رهبر معظم انقلاب ارسال کرد. اکنون نمیتوان پیش بینی کرد که اقدام عملی امریکا چیست و چگونه به ما تضمین میدهد.
وی گفت: آمریکاییها باید کلا تحریمها را برداشته و به تعهدات خود عمل کنند. من شخصاً معتقدم آمریکاییها موجب ضررهایی برای ما شده اند و آنها باید خسارات را جبران کنند. اما درباره ضرورت جبران خسارت از سوی امریکا، اختلاف نظر وجود دارد که آیا باید جبران خسارت هم در کنار بازگشت به تعهدات خود کنند یا نه.
رضایی اظهار داشت: گفتگوها بین ایران و ۱ + ۵ ممکن است اتفاق بیفتد. اما پس از اعمال این همه تحریم، آنها در شرایطی نیستند که بتوانند شرایط را برای گفتگو فراهم کنند. در زمانی که برجام تقریباً متوقف شده است، آنها در مورد توافق نامههای برجام پلاس یا گفتگوهای مرحلهای صحبت میکنند. اینها نشان میدهد آنها نمیخواهند مذاکره کنند.
وی تاکید کرد: هیچ گفتگویی انجام نمیشود مگر اینکه اقدام عملی و نشانه مشخصی ببینیم که آنها میخواهند به تعهدات خود بازگردند. برای ما قابل قبول نخواهد بود اگر شرط جدیدی بگذارند و از موقعیت بالاتری با ما رفتار کنند. آنها باید به ما اعلام کنند و اطمینان دهند که تمام تحریمهای اعمال شده پس از برجام، به سرعت برداشته شود. این رویکرد بسیار واضحی است.
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی پولهای ایران که در کره جنوبی بلوکه شده، یک سیگنال نخواهد بود، گفت: خیر، آزادسازی پولهایی که در کره جنوبی بلوکه کرده اند، مثل دادن یک آبنبات است.
وی افزود: ما هیچ محدودیتی برای تولید سلاح دفاعی در سیاستهای دفاعی مشروع خود نمیبینیم. البته بمبهای اتمی و سلاحهای غیرمشروع در برنامه ما نبوده و نیست، زیرا آنها برای ما قابل قبول نیستند. ما خود، محدودیتهایی را در محدوده موشکهای خود تعیین کرده ایم، اما دیگران را برای محدودیت برای خود نمیپذیریم.
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی قصد دارد برد موشکهای بالستیک خود را حداکثر در ۲۰۰۰ کیلومتر حفظ کند، گفت: ما در حال حاضر چنین محدودیتهایی را در نظر میگیریم تا زمانی که دشمنان ما موشکهای بیش از این برد را برای ضربه زدن به ما استفاده نکنند.
وی درباره سیاستهای منطقهای گفت: ما خود را عضوی از جنبش مقاومت میدانیم و از کشور خود و ملتهای منطقه دفاع میکنیم. این دفاع، جزو اصول ماست. آقای بایدن ممکن است آرزوهایی داشته باشد. آنها در این زمینهها [سیاستهای منطقهای و نظامی ایران]قابل تحقق نیستند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما از ملتهای منطقه که با تجاوز روبرو هستند، دفاع خواهیم کرد به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود میدانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمکها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود. از این به بعد، هر یک ریال که به هرکسی بدهیم، یک ریال را ادعا خواهیم کرد، زیرا اقتصاد برای ما بسیار مهم است. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و سپس ببینیم که سایر کشورها از مزایای اقتصادی بهره مند میشوند. کالاهای ساخت ایران باید حضور پررنگی در منطقه داشته باشند.
رضایی افزود: ما برای حضور فعال در منطقه، هیچ محدودیتی را به جز حقوق خود و موازین بین المللی در نظر نمیگیریم. جهان همیشه از یک ایران قوی، منفعت دیده است. ایران در طول تاریخ، صلح، انسانیت و شِکر را به سراسر جهان صادر کرده است. واژه انگلیسی شکر (sugar) و واژه عربی آن (سُکّر) ریشه فارسی دارد و نشان میدهد که ایران پیشگام تکنولوژی پیشرفته استحصال شکر بوده و بخش عمده بازار شکر جهان را تامین میکرده است. ایران علاوه بر انسانیت، صلح و شکر، زیبایی فرشهای خود را به جهان صادر کرده است. امروز هم جهان نیازمند یک ایران پیشرفته و قوی است.
وی درباره سرنوشت لوایح افای تی اف گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که تصویب کنوانسیونهای پالرمو و سی اف تی، مطابق با استانداردهای FATF، در زمانی که کشور ما تحت تحریمهای اقتصادی است، نمیتواند بدون قید و شرط انجام شود. ما خواستار توضیح در مورد معنای "مرحله بعدی" هستیم تا بدانیم پایان کار چه خواهد شد؛ و در صورت تصویب معاهدات، چه مدت طول میکشد تا ایران منافع آن را ببیند؟ سالها یا ماه ها؟
رضایی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: هدف من تحول در اقتصاد ایران است. در حال رایزنی و مشورت هستم. درصورتیکه به نتیجه برسم، اعلام میکنم.
وی افزود: چرا برخی آمریکاییها و اروپاییها از شخصیتهای نظامی برای اداره دولت در ایران میترسند؟ واضح است که آنها منافع خود را در معرض خطر میبینند، زیرا شخصیتهای نظامی هرگز خیانت نمیکنند، آنها جان خود را فدا میکنند، مشکلاتی مانند فساد را حل میکنند و در دیپلماسی با اقتدار عمل میکنند. چگونه آنها از کهنه سربازها و شخصیتهای نظامی خود شارل دوگل و آیزنهاور در اداره کشورهایشان نترسیده اند؟ یکی از دلایل اصلی توسعه در ایالات متحده و اروپا این بود که شخصیتهای نظامی در زمانهای حساس این کار را به دست گرفتند. ایرانیان به این نتیجه رسیده اند که به یک دولت قوی، موثر و مسئول نیاز دارند که پاسخگو باشد. اشکالی در این وجود ندارد که شخصیتهای نظامی از طریق ابزارهای دموکراتیک به ریاست جمهوری برسند. ما نه تنها برای غلبه بر تحریمها بلکه به پیشبرد توسعه اقتصادی به انرژی جدید و بزرگ در کشور نیاز داریم.
رضایی درباره پیشبینی میزان مشارکت مردم گفت: میزان مشارکت مردم خوب و بالاتر از انتخابات پارلمانی خواهد بود.
وی درباره گفتگوهای بین المللی اظهار داشت: گفتگوها با ۱+۵ قابل انجام است و انتخابات ریاست جمهوری هیچ تاثیری در زمان بندی آن ندارد، زیرا این مسئله مربوط به منافع ملی است و این رهبر معظم انقلاب است که سیاستها را تعیین میکند. این بار یک صدا همانطور که در مذاکرات هستهای [۲۰۱۳-۲۰۱۵]اتفاق افتاده است، از ایران شنیده میشود.