به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۳۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و اعضای شورای عالی در محل ریاست جمهوری برگزار شد.
سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دستور اول درباره انتخاب رئیس فرهنگستان هنر بود. فرهنگستان هنر تقریباً دو سال به صورت سرپرستی اداره میشد که جا دارد از خدمات جناب آقای علیرضا اسماعیلی که خدمات ارزندهای در دوره دو ساله سرپرستی فرهنگستان هنر داشتند، تشکر شود. بر اساس اساسنامه فرهنگستان هنر، رئیس جدید باید توسط رئیس جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود و در صورت تایید اعضاء، به مدت چهار سال فرد تایید شده به ریاست فرهنگستان منصوب میشود. بر همین اساس انتخاب بهمن نامور مطلق در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در جلسه موضوع عضویت دکتر نامور مطلق در فرهنگستان هنر -با توجه به اینکه نیاز به تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد- و هم ریاست وی با اتفاق آرا به تصویب رسید و دکتر نامور مطلق برای مدت چهار سال به عنوان رئیس فرهنگستان هنر انتخاب شد.
عاملی اضافه کرد: موضوع اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی دستور دوم بود، در جلسه مهرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر کشور درباره آسیبهای اجتماعی گزارشی را ارائه داد و در جلسه امروز سیاستها و برنامههای اقدام برای کاهش آسیبهای اجتماعی توسط وی ارائه شد. البته در این جلسه در کلیات صحبت شد و در جلسه بعدی جزئیات طرح ارائه خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط کرونا؛ شاهد افزایش آسیبهای اجتماعی نیستیم و همکاریهای مردمی بسیار گسترده در سطح ملی صورت گرفته که نقش سازمانهای مردم نهاد از جمله حضور گسترده و فراگیر بسیجیان عزیز و انقلابی و همیشه آماده خدمت چشمگیر بوده است. تأکید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ریشهیابی آسیبهای اجتماعی و اقدامات برای پیشگیری از این آسیبها است.
عاملی یکی از مهمترین علتهای آسیبهای اجتماعی را حاشیهنشینی دانست و گفت: نبود تسهیلات لازم برای ازدواج هم یکی دیگر از موارد آسیبهای اجتماعی است، در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آنها ازدواج نکردهاند و تسهیلات ازدواج میتواند به سلامت زندگی و شکلگیری و تقویت خانواده کمک کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: به طور حتم افزایش آگاهیهای اجتماعی و شناخت و معرفت نسبت به خطرات خانمان سوز آسیبهای اجتماعی مثل مصرف مواد مخدر، الکل و روابط نامشروع، موجب کاهش این آسیبهای اجتماعی میشود. در این راستا آموزش و پرورش با داشتن ۱۴ میلیون دانش آموز نقش محوری در تعلیم و تربیت و راهنمایی دانش آموزان برای رفتن به سمت زندگی سالم و مومنانه دارد. اگر دانش آموزان توانمندیهای لازم را در خصوص مخاطرات اجتماعی داشته باشند میتوان تا حد زیادی از آسیبهای اجتماعی جلوگیری کنند.
عاملی تاکید کرد: آسیبهای اجتماعی یک مسئله فرهنگی و در عین حال یک امر مرتبط با اقتصاد زندگی و سبک زندگی است. نقش رسانههای ماهورهای و بنگاههای آسیب گرا شبکهای مرتبط با مواد مخدر، قمار، فساد و فحشاء و الکل در این خصوص بسیار پررنگ است که حتما پاد زهر آسیبهای تعلیم و تربیت از دوره کودکی تا دوره جوانی است.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که باز شدن جامعه و دسترسی به فضای مجازی و دخالتهای مهندسی شده از بیرون، آسیبهای زیادی را متوجه جوامع مخصوصاً جامعه ما کرده است، گفت: اقدامات پیشگیرانه حتما در کنترل و مهار آسیبهای اجتماعی نقش محوری و کلید دارد؛ لذا مقررات گذاری، توانمندسازی دانشی و افزایش آگاهیهای اجتماعی و فراهم آوردن فضای سالم و البته حمایت همه جانبه از نسل جوان نقش اساسی در کاهش آسیبهای اجتماعی دارد. فقر و مشکلات اقتصادی نیز ظرفیت آسیبها را افزایش میدهد. نقش آموزش و پرورش، دانشگاه و رسانه ملی همچنین سینما و رسانههای اجتماعی نیز در این راستا نقش تعیین کننده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقرر شد تا وزیر محترم کشور با محوریت شورای اجتماعی وزارت کشور و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تشکیل کمیته مشترکی برای بررسیهای دقیقتر در خصوص سیاستهایی که در عمل موثر باشد داشته باشند تا این سیاستها و برنامههای اقدام مجددا در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.