فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: طی دو سه سال اخیر، سرفاصله حرکت قطارها را ۲۹ مرحله کم کردیم و این اتفاق در خط ۳ بیش از سایر ایستگاهها مشهود است.
وی گفت: ما در تلاش هستیم تا بتوانیم خدمات مناسبی به شهروندان ارائه بدهیم و کاهش سرفاصله قطارها هم شامل بخشی از این خدمات است و در حال حاضر سرفاصله قطارها در خط دو نهایتا به سه دقیقه و در خط یک و خط چهار به سه و نیم دقیقه رسیده است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران افزود: پارسال بهمن ماه ما توانستیم با دو هزار و صد شماره اعزام حرکت قطارها را در خط سه قطعه جنوبی در اردیبهشت ماه را به 6 دقیقه کاهش دهیم و این کار در جهت رعایت هر چه فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفت.
نوبخت خاطرنشان کرد: از زمانی که کرونا آمد موضوع عوض شد و موضوع زمانی که کرونا آمد بحث خدمات ما و رعایت فاصله اجتماعی تبدیل شد که خب رعایت فاصله اجتماعی مخصوصا در ساعت پیک و هم چنین در ایستگاه های تقاطعی این موضوع خیلی سخت است ولی سعی کردیم از هر لحاظ خدمت شهروندان خدمات مناسبی ارائه بدهیم و یکی از این خدمات کاهش سرفاصله حرکت قطارها است.
وی تصریح کرد: اقدام بعدی ما در مترو تهران حفظ عملکرد پله برقی است که پله برقی ها را اکثرا فعال حفظ کردیم و موضوع دیگر کاکرد هوا فضا است و از زمانی که کرونا آمده یکی موضوع نظافت و ضدعفونی قطارها است و تغییراتی در بحث سیستم تهویه قطارها ایجاد کردیم که هوا بیشتر چرخش داشته باشد همه این کارها را انجام می دهیم در راستای اینکه بتوانیم خدمات مناسب تری خدمت شهروندان داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران افزود: آماری از تعداد مبتلایان داریم و همکاران تعدادشان با سطح جامعه را می سنجیم که در جامعه چه میزانی وجود دارد و بعضی از همکاران در خطوط مختلف آمارشان فرق می کند اما اعلام نمی کنیم چون ممکن است موجب سوال یا موجب دلسردی شود ولی دقیقا آمار داریم کدام جایگاه کدام سمت کجا چه اتفاقی افتاده است.
نوبخت اضافه کرد: متاسفانه 4 نفر از همکاران ما در مترو تهران بر اثر ابتلا به کرونا تا کنون فوت شدند و از بین مجموعه مان و با همین 4 نفر امیدواریم که دیگر بیشتر از این همکاران فوتی نداشته باشند و بقیه همکاران بهبود پیدا کردند و ما برای کسانی که کرونا می گیرند خدمات ویژهای را در نظر گرفتهایم و رسیدگی و پشتیبانی می کنیم.
وی گفت: در یک سال گذشته 4 آسیب دیدیم، مسافرمان کم شد، خدمات عوض شد و این که مسافرمان کم شد و این کم شدن مسافر باعث شد که فضاهای تجاری ما از درآمد افتادند در نتیجه ما نتوانستیم خوب فضای تجاری مان را درآمدش را کسب کنیم و به دلیل کاهش زمان حضور موظفی کارکنان هزینه های پرسنلی زیاد شد همگام با این موضوع دلار گران شد باعث شد ما قطعات یدکی که می خریدیم گران بخریم سال 99 سال سختی بود شکر خدا که تمام شد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران افزود: به ندرت اتفاق می افتد ما قطارهایمان دچار خرابی شوند ، هر چه قدر قطارهایمان را درست و به موقع بازدید و نگه داری کنیم این احتمال کمتر می شود قطار هم دقیقا یک چیزی مثل ماشین خودمان هر چه قدر رسیدگی شود احتمال خرابیش کمتر است اگر رسیدگی نشود احتمال خرابیش بیشتر است، آمار خرابی قطارهای مترو کم است خرابی هایمان در چند بخش احتمال دارد به وقوع بپیوندد بخش برق سیگنالینگ خود قطار آمارهای مختلف در خطوط مختلف اندازه گیری می کنیم طی 6 ماه گذشته دو بار اختلال در خط دو داشتیم یک بار به خاطر مشکل برق مشکل به وجود آمده بود ولی خرابی خیلی کم است تحت کنترل است این موضوع یک چیزی است همزاد حمل و نقل است هر چه قدر باشد هواپیما هم خراب می شود اتوبوس هم خراب می شود این یک چیزی نیست عادی نیست برایمان ولی احتمال وقوعش هست.
وی گفت: دو قطار است که مال متروی کرج و شهر کرج است این ها دو راند قطار خریداری کرده بودند و مسئولان مربوطه آنها را بردند و در مپنا نگه داری کردند الان هم خودشان اخیرا اعلام کردند که احتمالا فصل بهار خطشان راه می افتد و ناچارند قطارشان را در خط خودشان استفاده کنند ما چند بار درخواست استفاده از قطارهای فوق را مطرح کردیم اما موافق نبودند و ما هم اصرار نداریم مال خودشان است صلاح می دانند پیش خودشان باشند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران گفت: متاسفانه ما همه چیز را سعی می کنیم با مسائل انتظامی حلش کنیم و وقتی یک فضایی مخصوص خانمها میشود آقایان باید خودشان رعایت کنند، چه طور می شود فرهنگسازی کرد؟ مگر در مسجد کسی وارد بخش خانم ها میشود، خیر نمیشود و همه رعایت میکنند و در جامعه هم باید این اتفاق بیفتد این که سعی کنیم نیرو و پلیس بگذاریم البته پلیس و نیرو هم داریم ولی نمیدانم آقایانی که وارد بخش کابین خانمها میشود باید جرم تلقی شود.
نوبخت گفت: شما بروید فیلم بگیرید تصویرش را پخش کنید در کل جامعه بهش بگویید چرا رفتی در بخش خانم ها ما برای خانمها یک فاصله مناسبی ایجاد کنیم، متاسفانه ما تحت فشاریم و باید قطعه تامین کنیم و از طرفی با پدیده دستفروشی مقابله کنیم و متاسفانه با کمبود درآمد باید مواجه شویم و واقعا خسته شدهایم و اصل وظیفه ما حمل و نقل است حمل و نقل را کنار گذاشتیم و با آقایان باید مقابله کنیم بگوییم نیا در بخش خانمها با دستفروشها مقابله کنیم و با گرانی باید مبارزه کنیم، باید با کمبود مسافر و کرونا مبارزه کنیم از اصل وظیفهمان عقب ماندیم.
وی خاطرنشان کرد: یک اقداماتی برای ساماندهی دستفروشان شد و اینها بندگان خدا هستند و دستفروش از سطح جامعه وارد مجموعه ما می شود و ما دستفروش استخدام نمی کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران یادآور شد: ما در سر دو راهی گرفتاریم و وقتی برخورد می کنیم یک موضوع داریم برخورد نمی کنیم مسافر ناراحت است و در قانون نوشتهاند دستفروشی جرم نیست مسائل مختلفی هست همان طور که در خطوط ویژه چه قدر مترو سوار میرود سر هر چهار راه دو مامور گذاشتند ورود را ممنوع کنند ممنوع هم هست ولی می روند به رغم اینکه جریمه می شوند می روند بعضی رفتارها را باید شما خبرنگاران کمک کنید مخصوصا من از شما خواهش می کنم فیلم بگیرید پخش کنید.