به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مرداد سال گذشته تفاهم نامهای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شهرداری تهران منعقد شد تا به دنبال آن طی ۱۸ ماه، نخستین قطار ملی با همکاری و مشارکت جوانان نخبه کشور ساخته شود و به گفته سورنا ستاری معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد نخبگان کشور دانش تولید قطار درون شهری تا ۸۵ درصد بومی سازی شود.
اسفند سال ۹۹ بود که مسئولان در بخشهای مختلف ملی و شهری خبر از آماده سازی این قطار با اتکا به دانش بومی و توانمندی جوانان ایرانی میدادند، قطاری که بهره برداری از آن میتواند علاوه بر زمینه سازی برای دستیابی به تولید انبوه این نوع از ناوگان حمل و نقل عمومی، بستر ساز توانمندی در تعمیر و تجهیز آن نیز باشد.
مسئولان ملی و پایتخت این موضوع را در جریان رویدادهای مختلف و به رسانهها بارها اعلام کرده اند که دستیابی به دانش و تکنولوژی قطار مترو در داخل کشور، زمینه را برای آغاز فرایند تولید انبوه آن فراهم میسازد.
علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در همین زمینه گفت: در ماده ۵۴ برنامه ششم دولت مکلف شده است که بحث تجهیزات ریلی را با دانش فنی ملی در بخش طراحی و تجهیزات به ۸۵ درصد برساند و تیر سال ۹۸ در همین زمینه قراردادی میان شهرداری و معاونت علمی و فناوری بسته شد.
وی افزود: قرارداد ۱۸ ماهه بود و با وجود تاثیر کرونا در همه بخشهای کشور این قطار ساخته شد و دانش فنی تولید داخل را به ۸۵ رساند.
امام اعلام کرد: در عمل ۸۸ درصد دانش تولید این قطار بومی سازی شده است و هشت میلیون یورو به این طریق صرفه جویی شد.
اکنون شهرداری تهران با مشارکت دولت به خصوص در زمینه تامین اعتبار و بهره گیری از توان علمی و مهارتی جوانان ایرانی، به نقطهای رسیده است که میتواند علاوه بر ایجاد زیر ساختهای حمل و نقل ریلی مترو، قطارها و زیر سیستمهای مورد نیاز خود را به تولید برساند.
حمید رضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی در این زمینه گفت: سیستم رانش شامل بخش کنترل مرکزی یا TIMS، بخش انتقال انرژی الکتریکی بهقطار مترو یا H.V. BOX، بخش کنترل دور موتورهای الکتریکی یا MCMها بخش تأمین انرژی مصرفی داخل واگن و شارژ باطریهای اضطراری، ACM، موتورهای الکتریکی، گیربکسها و مقاومتهای ترمزی روسلفهای الکتریکی است.
وی با بیان این که در حال احداث خطوط مترو در ۹ کلانشهر (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه) هستیم و همچنین تصویب شده تا برای شهرهایی که جمعیت آن به بالای یکمیلیون نفر است، خطوط مترو ایجاد شود گفت: برای راهاندازی این خطوط به هزاران واگن مترو نیاز بوده که برخی این نیاز را به ۱۰ هزار واگن برآورد میکنند.
رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: تصور کنید اگر این واگنها و تجهیزات پیشرفته بهکار رفته در آنها مثل بدنه، شاسی و یا بوژی؛ سیستم رانش و یا حرکت، ترمزها، دربها، سیستمهای تهویه، کلیه دکوراسیون داخلی و سایر اجزاء ساخت داخل شود چه حجم عظیمی از محصولات ساخت داخل در کشور تولید میشود؟
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همین زمینه گفت: پروژه مترو ملی، برقی سازی حمل و نقل و آموزش از اولویتهای معاونت در سال جاری است، امسال به طور خاص روی آموزش تمرکز داریم و تمام پلتفرمهای آموزش و ایدههای جدید برای تحول آموزش که در کشور ارایه میشوند مورد حمایت قرار میگیرند.
وی اضافه کرد: ۱۸ شرکت دانش بنیان در طراحی، تولید و زیر سیستمهای قطار ملی مشارکت و نقش داشتند.
این مسئول افزود: در این پروژه ۸۰ درصد طراحی، ۷۵ درصد ساخت و ۸۸ درصد زیرسیستمها را خودمان انجام دادیم.
به گفته وی، قرارداد ساخت قطار ملی تیر ماه سال گذشته با شهرداری تهران بسته شد که تلاشهای انجام شده از سوی جهاد دانشگاهی برای داخلی سازی قطعات مترو نشان داد که اگر بخواهیم، میتوانیم به موفقیت برسیم و برای به حرکت درآوردن این اکوسیستم باید یک اراده کلی داشته باشیم.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برقی سازی قطار مترو نیز در دستور کار است و در مورد تولید دوچرخه برقی هم میتوانیم با شهرداری مشارکت کنیم و تولیدکنندگان خوبی برای آن داریم.
ناوگان مترو تهران در حالی که با هفت خط و بیش از ۱۳۰ ایستگاه فعالیت دارد، اما اورهال کردن واگنهای قطار بسیار ضروری است و ورود قطارهای ملی میتواند مرهمی بر دردهای این ناوگان باشد.
با راه اندازی و تولید انبوه قطارهای ملی امید است که دیگر نیازی به واردات واگنهای قطار نباشد و با ورود این قطارها بار دیگر تلاش متخصصان ایرانی در شرایط تحریم به رخ جهان کشیده شود.