گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، به نقل از آی مور، تجزیه و تحلیل برنامههای قابل نصب بر روی سیستم عامل آی او اس ۱۴ اپل توسط مؤسسه پی کلود ثابت کرده که ۵۲ درصد از کل اپلیکیشنهای ارائه شده در اپ استور دادههای خصوصی کاربران را جمعآوری کرده و آنها را در اختیار افراد و شرکتهای ثالث میگذارند.
بدترین عملکرد در زمینه سرقت اطلاعات شخصی کاربران آی او اس متعلق به برنامه اینستاگرام است که ۷۹ درصد از دادههای شخصی کاربران را جمعآوری کرده و در اختیار دیگران قرار میدهد. فیسبوک هم با سرقت ۵۷ درصد از اطلاعات شخصی کاربران و انتقال بی اجازه آنها به افراد و شرکتهای ثالث رتبه دوم را کسب کرده است. رتبه سوم نیز با ۵۰ درصد سرقت اطلاعات خصوصی به طور مشترک به لینکد ین و اوبر ایتس رسیده که از زیرمجموعههای اوبر است.
اینستاگرام اطلاعاتی مانند سوابق جستجو، موقعیت مکانی کاربران، نشانیهای تماس، اطلاعات مالی و غیره را جمعآوری میکند و به طرفها ثالث ارائه میکند. هر بار جستجو در یوتیوب باعث میشود ۴۲ درصد از اطلاعات شخصی کاربران به جای دیگری فرستاده شود. محتوای ویدئوهای تبلیغاتی برای کاربران یوتیوب بر اساس همین اطلاعات سرقت شده از کاربران شخصی سازی و انتخاب میشود.
۸۰ درصد از برنامههای بررسی شده پی کلود از اطلاعات شخصی کاربران برای بازاریابی محصولات تولیدی دیگر خود در محیط همان برنامه استفاده میکنند. این برنامهها گاهی اپلیکیشنهای پرداخت مالی و گاهی اپلیکیشنهای نمایش دهنده تبلیغات شرکتهای سازنده برنامههای مذکور هستند.
فیسبوک و اینستاگرام با سو استفاده از ۸۶ درصد از دادههای شخصی کاربران برای تبلیغ محصولات وابسته به خود باز هم بدترین رتبه را کسب کردهاند. نکته جالب اینکه حتی برنامههای ظاهراً ایمن که به حریم شخصی کاربران احترام میگذارند نیز چنین اقداماتی را انجام میدهند که از جمله آنها میتوان به سیگنال، اسکایپ، زوم، تلگرام و غیره اشاره کرد.