به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از صدا و سیما؛ فرهاد دژپسند درباره وضعیت ماندگاری کالا در گمرکات و کاهش میزان این ماندگاری و تسریع روند ترخیص، افزود: یک اشتباه مصطلحی وجود دارد مبنی بر اینکه از بندر تا پایانه یا خارج از بندر را، گمرک تلقی میکنند؛ در حالیکه زمانی میتوان گفت کالا تحت مسئولیت گمرک است که اظهار گمرکی صورت گرفته باشد.
وی گفت: بنابراین آنچه که در پایانهها، بنادر فرودگاهها موجود است، لزوما گمرکی نیستند؛ این در حالی است که به ویژه در سه سال گذشته، ممکن است برخی از کالاها به دلیل عدم تایید منشا ارز یا به دلیلعدم انطباق با گروههای کالایی، در این محلها مانده باشند؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که عموما گروه چهارم ممنوعالورود هستند و کسی که بدون انجام ثبت سفارش، نسبت به واردات این کالا اقدام کرده باشند، معمولا اظهار گمرکی نمیکند.
دژپسند با بیان اینکه وقتی میگویند مدت زمان ترخیص طولانیاست، این موضوعات را از هم تفکیک نمیکنند، گفت: در دو سال گذشته مدت زمان اظهار گمرکی تا ترخیص از ۳۰ روز به ۳ روز کاهش پیدا کرده است که یکی از دلایل آن، تبدیل نظارت پیشینی به نظارت پسینی بوده که آن را گامی بسیار کمک کننده میدانیم؛ چراکه درصد کالاهای کانال سبز را افزایش داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: نکته دوم استفاده از ابزارهای نو بوده که گمرک پیشرفت قابل توجهی در این حوزه داشته؛ این در حالی است که در حال حاضر تنها ۱۵ دستگاه ایکس ری خودرویی در کشورمان مستقر است که البته شرایط بودجهای دولت اجازه نمیداد که مطابق برنامه این عدد را به دو برابر برسانیم، اما با اتخاذ سیاست درست در بخش تامین مالی با برونسپاری، در سال گذشته (سال ۹۹) برای تامین ۱۵ دستگاه ایکس ری قراردادی منعقد کردیم که امسال تجهیزات آن وارد خط میشوند و ظرفیت ایکس ری کشور را در طول یک سال به دو برابر افزایش خواهد داد که این امر، باعث افزایش سرعت، دقت و شفافیت شده و مانع از قاچاق کالا خواهد شد.