به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی عملیاتی شدن تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی پس از ۱۷ سال را از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی بیمه مرکزی دانست.
وی با تشریح مهمترین فعالیتهای بیمه مرکزی در سال گذشته، از تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی پس از ۱۷ سال (که براساس آن از سال ۱۴۰۰ در حدود سی میلیون واحد مسکونی کشور، تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار خواهند گرفت) و ایجاد محصولات جدید بیمهای از جمله بیمه درمان بیماری کرونا و بیمه کسب و کار ناشی از اپیدمی به عنوان مهمترین اقدامات سال یاد کرد و گفت: بیمه مرکزی سال گذشته در راستای سیاستهای دولت الکترونیک و کاهش مراجعه حضوری به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا، کاهش مصرف کاغذ و صرفه جویی در تولید پسماند، حذف بیمه نامه فیزیکی شخص ثالث و صدور بیمه نامه الکترونیکی شخص ثالث را در دستور کار خود قرار داد که با موفقیت عملیاتی شد.
رئیس کل بیمه مرکزی، "سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی در بازار سهام توسط شرکتهای بیمه ای"، "فعال شدن شرکتهای استارتاپی و اینشورتکها در صنعت بیمه" و "صدور مجوز کارگزاری آنلاین به پنج شرکت"، "دیجیتالی کردن محصولات بیمه ای" و "ایجاد کد یکتا برای صدور بیمه نامههای شخص ثالث، آتش سوزی و حمل ونقل" و "بارگذاری اطلاعات مرتبط در سامانه سنهاب"را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد.
سلیمانی از افزایش پرتفوی بیمه زندگی به ۱۵.۶ درصد خبر داد و گفت: خوشبختانه در این دوران خاص اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا استقبال مردم از بیمههای زندگی خوب بود و پرتفوی آن به ۱۵.۶ درصد رسید که از آن بعنوان یک شاخص مهم افزایش دهنده ضریب نفوذ بیمه در جهان یاد میکنند.
سلیمانی با اشاره به پخش مجموعه تلویزیونی دوربرگردون در سال گذشته به عنوان یکی از اقدامات تاثیرگذار در حوزه گسترش فرهنگ بیمه گفت: تولید و پخش مجموعه تلویزیونی ۵۲ قسمتی "دور برگردون" در شبکه سوم سیما، تاثیر چشمگیری در اصلاح رفتار رانندگی مردم گذاشت. به گونهای که تا پایان سال ۱۳۹۹ با همت و کمک مردم و خیرین و صرف مبلغ ۳۳ میلیارد تومان برخی از نقاط حادثه خیز در اقصی نقاط کشور اصلاح شده است.
وی در بخش دیگری از گزارش خود از اعطای مجوز تخصصی به شرکتهای بیمه «خاورمیانه» و «باران» با تمرکز بر صدور بیمههای زندگی خبر داد و گفت: در سال جدید نیز چند شرکت تخصصی در حوزه بیمههای زندگی به خانواده صنعت بیمه اضافه میشوند.
رئیس کل بیمه مرکزی، با هدف افزایش ارتقای نظارت بر خدمات شرکتهای بیمه به بیمه گذاران از تقویت و گسترش مرکز پاسخگویی تلفنی چهار شمارهای ۲۳۴۲ بیمه مرکزی خبر داد و گفت: این مرکز به صورت شبانه روزی پاسخگوی سوالات و رسیدگی به شکایات بیمه گذاران است.
سلیمانی همچنین از تاسیس مرکز ملی مدیریت ریسک و ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای در زمینه مدیریت ریسک به بخشهای تولیدی به منظور ایجاد شناخت و نهادینه شدن امر مدیریت ریسک در فرآیندهای تولیدی خبر داد و گفت: ارزیابی مدیریت ریسک باید به دو صورت تخصصی موردی و ترکیبی دنبال شود و صنعت بیمه پرچمدار ریسک در کشور خواهد بود.
به گفته وی، انعقاد قرارداد مازاد خسارت حوادث فاجعه آمیز (CAT) در رشتههای مختلف بیمه ای"، "اعمال بیش از ۱۰ مرحله بخشودگی حق بیمه مربوط به موضوع بند (ب) ماده ۲۴ قانون بیمه شخص ثالث (جرائم صندوق تامین خسارتهای بدنی) در خصوص انواع گروههای خودرویی در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر"، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ترویج فرهنگ بیمه از دیگر اقدامات مهم بیمه مرکزی در سال گذشته بوده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگسازی بیمه گفت: در این سال برنامه ریزی لازم برای گنجاندن مفاهیم بیمهای در کتابهای درسی انجام شد و تا کنون بیش از ۱۱۸ مطلب بیمهای در کتب درسی نظری و کاردانش و فنی-حرفهای چاپ شده و این روند کماکان ادامه دارد. با این پروژه عملا تعداد ۵ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۱۰۵ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم هر سال با مهمترین اصطلاحات بیمهای در کتابهای درسی آشنا میشوند.
وی در ادامه افزود: تهیه تولید و انتشار ۴۶ عنوان کتاب در سه سطح «بیمه برای کودکان» (۱۳ عنوان) «بیمه برای همه» (۱۲ عنوان) «بیمه برای کارشناسان» (۲۱ عنوان) نیز از دیگر اقدامات بیمه مرکزی در حوزه آشنایی با بیمه از سنین پایین بوده است.
بیمه مرکزی در سال گذشته موفق به دریافت لوح سپاس از رییس جمهور به خاطر اهتمام جدی بیمه مرکزی در ایجاد خدمات رسانی الکترونیکی به مردم و کسب رتبه نخست بیمه مرکزی در بین تمامی دستگاههای اجرایی در حوزه ارایه خدمات الکترونیکی، برگزیده شدن طرح پیاده سازی نظام شایسته سالاری مبتنی بر مدیریت دانش در سطح صنعت بیمه به عنوان اقدام برجسته و برتر وزارت امور اقتصادی ودارایی در جشنواره شهید رجایی، دریافت نشان توسعه فرهنگ بیمه به اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی در هفدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومیها و تقدیر از پدافند غیر عامل بیمه مرکزی در پروژه مانور ارزیابی برق دستگاههای اجرایی شد.