به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گزارشی اختصاصی در راستای نهضت جهش تولید با خنثی سازی نقشه دشمن به شرح ذبل می باشد:
سال 99 از سوی مقام معظم رهبری عنوان جهش تولید به خود گرفت، اما آیا این دغدغه نیز در همین سال برای سازمان های حمایتی مانند بسیج سازندگی پر رنگ شده است؟ نگاهی اجمالی به کارنامه 20 ساله این سازمان نشان می دهد که پیش از این نیز حمایت از تولید داخلی با تقویت اشتغالزایی در محروم ترین نقاط ایران اسلامی به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف جهادگران این سازمان مطرح بوده و هست. تقویت سیستم دفاعی و امنیت بخش اقتصاد، شکل دهی به یک اقتصاد قوی، ایجاد خودباوری و تاثیر گذاری بر تمامی شاخص های یک اقتصاد سالم مانند اشتغال، رفاه، صادرات و همچنین تقویت افتخار ملی از مهم ترین دلایل اهمیت نهضت جهش تولید در بیانات مقام معظم رهبری بوده است. در راستای تحقق این اهداف بلند مدت بود که برنامه ریزی 3 ساله سازمان بسیج سازندگی با بهره گیری از نیروهای داوطلب بسیجی تدوین شد. اکنون به صحنه آوردن تمامی ظرفیت های موجود و منابع و امکانات رده های بسیج برای جریان سازی حمایت از این نهضت به یکی از مهم ترین اولویت های این نهاد حمایتی از محرومان تبدیل شده و تلاش شبانه روزی جهادگران مخلص بسیجی برای به تحقق رساندن آن از مرکز پایتخت تا نقاط صفر مرزی ایران پهناور اسلامی ادامه دارد.
جنگ اقتصادی تمام عیار با ابزار بی رحمانه ترین تحریم ها نقشه دشمن برای فروپاشی جمهوری اسلامی است. نقشه ای که رهبر انقلاب مقابله با آن را جز با تولید ملی و خود باوری و تکیه بر داشته های داخلی میسر نمی داند: «برای آن که نظام اسلامی بتواند نقشه های دشمن را هوشمندانه خنثی کند می بایست گره های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی کرده و با برنامه ریزی دقیق و جامع و با همدلی میان نهادهای دولتی و غیردولتی اقدام به برطرف کردن آنها و در نهایت ایجادجهش تولید در کشور کرد. راهکار باز کردن این گره ها نیز در تقویت و حمیت همه جانبه از تولید ملی نهفته است». مقام معظم رهبری آفت این نهضت را عدم خودباوری می داند و نسبت به آن هشدار می دهند:«متاسفانه عده ای در کشور به طور دائم می گویند نمی شود و ما نمی توانیم.در حالی که می توانیم.دلیل آن هم این است که وقتی ما می توانیم یک ماهواره بر را با سرعت 7 هزار و 500 متر بر ثانیه به فضا پرتاب کنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم، یا در صنایع دفاعی آن پیشرفت های بزرگ را داشته باشیم ،پس در تولید هم می توانیم به جهش دست یابیم.»
تنها کمی پس از نام گذاری سال 1399 به عنوان سال جهش تولید بود که متولیان سازمان جهاد سازندگی با اهدافی چند جانبه برنامه ای برای اجرایی شدن این هدف متعالی در سرتاسر استان های کشور تدوین کردند.اشتغال زایی و تولید همواره یکی از مهم ترین دغدغه های جهادگران گمنام در اردوهای جهادی بوده است .بیشتر آن ها غایت خدمت به مردم مستضعف را در ایجاد اشتغال و اصطلاحا یاد دادن مهارت ماهیگیری به جای ماهی دادن و کمک های مقطعی می دانند.بر این اساس بسیج سازندگی با اهدافی مانند کمک به ایجاد واحد های تولیدی و اقتصادی ،رفع موانع و بهره گیری از تمامی ظرفیت های تولیدی،کمک به سپری شدن آثارو تبعات منفی اقتصادی پس از شیوع کرونا،افزایش بهره وری اصلاح الگوی مصرف،ترویج فرهنگ کار و تلاش و افزایش تولید و همچنین مسئولیت پذیری و نقش آفرینی گروه های جهادی تخصصی بسیج در نهضت جهش تولید به این میدان آمد تا پیش از هر زمان دیگری در خدمت معیشت روستاییان و مردم مناطق کم برخوردار قرار بگیرد.
خودباوری در شرایط تحریم بیشتر دستگاه های اجرایی کشور را به سمت هم افزایی سوق داده است .در نهضت تولید نیز این بار تنها بر دوش یک نهاد نخواهد بود.بازو های اجرایی این طرح خیران،بخش تعاونی ،تشکل ها و اقشار مردمی ،بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ،دستگاه ها و نهاد ها و همچنین بخش خصوصی هستند .شعار استفاده از تمامی ظرفیت های ملی باعث شده تا سطوح هماهنگی و هم افزایی در این نهضت شکل جامع تری به خود بگیرد. تا به حال نهاد های تاثیر گذاری مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی، رده های مختلفی از سپاه و بسیج، بخش تعاونی و خصوصی، مجمع خیرین، دستگاه های دولتی، سازمان بهزیستی، ستاد ائمه جمعه و جماعات، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بانک ها و موسسات مالی و اعتباری پای کار آمده اند تا با حرکت در کنار هم ابتدا زمینه را برای اشتغالزایی در مناطق محروم آماده کنند و سپس از این رهگذار حیاتی نفشی در افزایش تولید ملی داشته باشند.
توسعه و رونق بخشی به اشتغال روستاییان و مردم مناطق محروم جای خود را در اردوهای جهادی باز کرده است. سردار زهرایی رییس بسیج سازندگی طرح های بسیج سازندگی در قرارگاه جهش تولید را یکی از اصلی ترین دغدغه های برگزاری اردو های حمایتی جهادی می داند و به اهداف این طرح اشاره می کند:«این طرح را با عنوان عملیات ویژه جهادی نام گذاری کردیم.در همین راستا توسعه اشتغال زایی با حضور گسترده گروه های جهادی تخصصی بسیج در عرصه های اقتصادی و تولیدی با رویکرد تسهیلگری به کارگاره های تولیدی در اولویت های اجرایی ما قرار گرفته است.نکته مهم در این طرح این است که تمامی این مراحل با مشارکت مردمی و خیران در روستا ها و مناطق کم برخوردار اجرایی خواهد شد چرا که استفاده از ظرفیت های بومی ستون این طرح است.»سرهنگ زهرایی با بیان این که پیامد های این طرح اشتغال و تولید در مسیر اقتصاد مقاومتی خواهد بود ادامه می دهد :«تا به حال دربسیاری از اردو های جهادی شاهد حمایت کوتاه مدتی از قشر مستضعف بودیم .یعنی گروه جهادی به نقطه صفر مرزی می رفت و خدماتی مانند توزیع ارزاق و بسته های معیشتی یا ویزیت رایگان پزشکی انجام می داد.گاهی در این مناطق اقدام به مسجد و مدرسه سازی می شد .تمامی این خدمات ارزنده و قابل تحسین بودند اما اکنون با توجه به منظومه فکری جهاد سازندگی در نگاه مقام معظم رهبری ما باید گامی فراتر برداریم.یه لطف خدا و حضور داوطلبانه و مخلصانه این بسیجیان ظرفیت های خوبی در این زمینه داریم که باید از آن ها در جهت خنثی سازی تحریم ها و دست یابی به تولید ملی استفاده کنیم.از این پس گروه های متخصص جهادی در قالب اردو هایی به این مناطق می روند تا در زمینه راه اندازی کارگاه های تولیدی ،اخذ وام های قرض الحسنه برای راه اندازی کسب و کار خانگی ،کمک به تولید محصول مرغوب تر توسط کشاورزان و مهارت آموزی به روستاییان تسهیلگری کنند».
راه اندازی مجدد کارخانه نای زرین خوانسار از نخستین حرکت ها در مسیر تحقق دستیابی به تولید ملی بود.حدود 10 سال از رکود خط تولید این کارخانه که محصول آن پارچه چادر مشکی بود می گذشت.خوشبختانه با تسهیلگری های انجام شده و حمایت مسئولان ،این کارخانه با ایجاد اشتغال برای 3 هزار نفر به طور مستقیم و 6 هزار نفر به طور غیر مستقیم دوباره آغاز به کار کرد.تولید ملی پارچه چادر مشکی از دغدغه های 40 سال گذشته مسئولان بوده است .حمایت از تولید این کارخانه با هدف تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه پارچه چادر مشکی به کشور ،بهینه سازی وضعیت بازار داخل با حذف واسطه های غیر ضرور در توزیع محصول و صادرات پارچه چادر مشکی به کشور های عربی _ اسلامی آغاز شد.نتیجه این تسهیلگری ها آغاز به کار مجدد کارخانه نای زرین در تاریخ 21 بهمن سال 1399 بود.در 3 ماه گذشته هدف گذاری بر روی تولید 2 و نیم میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی انجام شد و با تحقق این طرح اقدامات 6 ماهه جهت افزایش تولید محصول این کارخانه نیز پی ریزی شده است.اقدامات حمایتی از کارخانه های تعطیل شده ادامه خواهد یافت و با این گام بلند ظرفیت سازی برای نیل به اهداف بلند نهضت جهش تولید با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.