به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شما مدیر هستید و در هر مقام و جایگاهی که باشید دستخوش تغیر خواهید شد. در گذشته عوامل تغییر متعدد به شماره میآمدند، اما امروزه اصلیترین عامل در تغییرات سازمانی، محیطی و فردی، عامل ارتباطات یا همان روابط عمومی است، روابط عمومی است که زندگی را تغییر میدهد، چه باورتان بشود، چه نه.
اگر مدیر یک سازمان کوچک و یا بزرگ هستید یا دلتان میخواهد دست به تحول سازمانی، ایجاد تغییرات و تغییر در نگرشها بزنید، اگر میخواهید دست به کار آفرینی بزنید و سازمان خود را مطرح سازید، روابط عمومی در پر کردن خلاهای موجود بین شما و سازمان تان یا رقبای بزرگترتان و سرمایه دارتر، کمک شایانی میکند.
این یادداشت با هدف و معرفی روابط عمومی به زبان ساده و تبیین ارزشهای طلایی آن و در نهایت نکات کلیدی برای تبدیل شدن به روابط عمومی متخصص، موفق و برخوردار از اثربخشی با رویکرد مدیریت استراتژیک میپردازد.
* روابط عمومی چیست؟
روابط عمومی چیزی برتر و ورای تنظیم و ارسال یک آگهی مطبوعاتی، ارسال مقالات به سایت ها، رسانهها و روزنامههای کثیر الانتشار و. میباشد.
روابط عمومی حرفهای بی نظیراست که چتر ارزشمند خود را بر روی یک جامعه، اعضای آن، سازمانهای دولتی وغیر دولتی، انجمنهای مردم نهاد و... گسترانیده و این چتر وسیع چندین فعالیت مرتبط را در برمی گیرد که هدف همه آنها انقال پیامهای خاص به مخاطبان با اهداف از پیش تعیین شده یا مشخص است.
روبط عمومی برگرفته ازیک سری مهارتهای علمی و عملی و راهبردهایی است که به منظور افزایش حسن شهرت یک سازمان، کمک به تقویت روابط با مخاطبان و کسب توانایی در برخورد مقتدر انه با بحرانهای طراحی شده است.
یادتان باشد روابط عمومی ابزار کاری است که عمدتاً با بازار یا بی، آگهی دادن و در واقع دو فعالیت در عین حال کاملاً جدای از هم اشتباه تعبیر میشود، در بازار یابی عناصر محصول، قیمت، مکان و تبلیغات مشخص میشود، در حوزه تبلیغات نیز روابط عمومی با تبلیغات متمایز است، زیرا خصوصیات مختلف و متعدد و جذابی که امروزه در حوزهی اجتماعی به چشم میآید، روابط عمومی را از تبلیغات جدا و متمایز مینماید؛ ولی تفاوت بنیادی این دو در این است که برای دادن یا درج یک آگهی باید پول بپردازید، ولی روابط عمومی رایگان است، البته که روابط عمومی در یک نگاه کلی بی هزینه نیست، کارمندان روابط عمومی سازمانها در ازای خدماتی که ارائه میدهند پول دریافت میکنند و در مقایسه با هزینههای گران آگهیهای تبلیغاتی، میتوان گفت که روابط عمومی به معنای واقعی ارزان و به صرفه است.
* ارزش طلایی روابط عمومی
این که ما مشاهده میکنیم محصولات جدید، به روز، جذاب وجالب توجه با قابلیتهای متفاوت و خدمات پس از فروش، بخش عظیمی از صفحات اول روزنامه، مجلات، ژورنالهای خارجی، پربازدیدترین سایت ها، پر بینندهترین و پر شنوندهترین زمان پخش برنامههای تلویزیونی و رادیویی را به خود اختصاص میدهد، بسیار جالب و ارزشمند است، خب، این کاملاً واضح و مشخص است که روابط عمومی برای آن دسته از افرادی که ترویج را صرفاً به خاطر نفس آن میخواهند قطعاً نتایج شگفت آور و خارق العادهای را به همراه خواهد داشت.
این بخش سادهی روابط عمومی است، ارزش طلایی روابط عمومی در استفاده و در راستای حل مشکلات واقعی موجود برسر راه یک تصمیم، خلق ایده، ارزش آفرینی، کار آفرینی، تولید یک محصول، خدمات، سازمان ها، کالا و یا تصورات در جامعه و بازار است. روابط عمومی تسهیل کنندهی مشکلات است، همانطور که اعتقاد راسخ بر این است که روابط عمومیها در سازمان ها، در واقع پل ارتباطی میان کار کنان، ارباب رجوعان و مشتریان با مدیران میباشند.
روابط عمومی نام شما را در روزنامهها و یا مجلات یا رسانههای مجازی و ملی مطرح میکند، شما با استفاده از این حرفه و موقعیتی که برایتان رقم میخورد، خود و سازمان خود را مطرح میسازید و متعاقباً در انتظار مشتریهای احتمالی و شرکاء کاری، مراجعات بیشتر و انعقاد قرار دادهای کاری برتر و موثرتر خواهید بود.
مفروض بر این، ایجاد راه بردهای نوین به سوی تجارت جدید و روابط سازمانی نوظهور، یک قابلیت دیده شدنی است که شما از طریق روابط عمومی به دست میآورید، فواید دیگری هم در پی خواهد د اشت که در یک کلمه میتوان گفت: " تقویت آنچه هستید و آنچه انجام میدهید. "
*** نکات کلیدی برای تبدیل شدن به روابط عمومی متخصص، موفق و برخوردار از اثر بخشی با رویکرد استراتژیک
به کاوشگر رسانهها تبدیل شوید
اخبار را کاملاً و به دقت بررسی کنید. فکر نکنید باید همه چیز را بخوانید، حتی یک نگاه اجمالی به تیترها هم میتواند سرعت پیشروی را افزایش دهد. هر روز و حداقل یه روزنامه مهم و نشریات بازرگانی فنی و مهندسی مربوط به کار، سازمان و صنعت خود را بخوانید.
* در جریان گرایشها و هیجانات زود گذر باشید
از مدها و متدهای جدید مطلع و آگاه باشید. همیشه در جریان آخرین چیزهایی که به صورت رایج در تلویزیون، سینما، تاتر، موسیقی، مد و... وجود دارد باشید.
به نشریاتی مثل سرگرمیهای هفتگی نگاه بیندازید، شما میتوانید با بچهها و فرزندان خود صحبت کنید. آنها معمولاً در جریان مد و یا هر هیجان زود گذر جدیدی هستند، برخی اوقات به بازارها سر بزنید، خصوصاً فروشگاههایی که مراجعین بیشتری دارند، فروشگاههای زنجیرهای، اسباب بازیها، ابزار فروشیها و...
وب گردی به جا و مناسب داشته باشید، در اینترنت جستجو کنید، چنانچه مد به روز و هیجان آور جدیدی در حال ظهور باشد و یا شکل گرفته باشد غالباً، اول در سراسر دنیای وب و فضای مجازی پخش خواهد شد و نیز خیلی زودتر و سریعتر از مطبوعات و رادیو و تلویزیون انتشار پیدا میکند.
* بدانید چه کسی در چه مواردی، چه مطالبی مینویسد؟
شما باید بدانید چه کسی به چه مطلبی میپردازد، یا اینکه حداقل متوجه شوید چه کسی در رسانههای مهم شامل: تلویزیون ملی، روزنامههای محلی و کثیر الانتشار در سطح کشوری، رادیو، روزنامه نگاران اینترنتی و... در خصوص کار، سازمان ویا صنعت شما مطلب مینویسند.
* در خصوص کار، سازمان ویا صنعت خودتان اطلاعات کافی داشته باشید
در حوزه کار سازمانی یا صنعتی که میخواهید در آن به تبلیغ بپردازید، شناخت خوب و کافی را به دست بیاورید.
هرشغل دولتی، خصوصی و در بخش صنایع، معمولاً نشریات حاوی اطلاعات و آمار ویژه خودش را دارد. بهتراست عضو اتحادیههای مرتبط با آن صنف شوید؛ در کنفراسهای ملی، انجمنهای ملی و سالانه این اصناف شرکت موثر داشته باشید. مشکلات آنها را بشناسید و تلاش کنید تا بفهمید چگونه شرکت خود را معرفی کرده اند و برترین و بهترین برنامه بازار یابی آنها چه بوده است.
* گوش دادن
گوش دادن یکی از صفاتی است که احاطه بر آن بسیار سخت و دشوار است، ولی در عین حال یکی از با ارزشترین مهارتها در حوزه روابط عمومی و یا هرحرفه دیگری است، موفقیت بسیاری از فعالیتهای سازمانها، صنایع، بخشهای تجاری و... به میزان خوب گوش دادن شما بستگی دارد. مطالعات نشان میدهد که مردم حدود ۸۰ درصد از ساعات بیداری خود را صرف برقراری ارتباط با دیگران میکنند و حداقل ۴۵ درصد از آن زمان به گوش دادن اختصاص مییابد، ولی هرچند گوش دادن در زندگیهای روزانه ما حساسیت زیاد دارد، خیلی کمتر از سه مهارت ارتباطی دیگر یعنی خواندن، نوشتن و صحبت کردن، آموزش داده و روی آن مطالعه میشود. مهارتهای شنیداری ضعیف، دلیل بسیاری از مشکلاتی است که ما در برقراری ارتباط با دیگران با آنها مواجه هستیم.
* مدیر عامل شرکت را تحت تاثیر قرار دهید
این نکته، مخصوص خوانندگان است که برای شرکتهای روابط عمومی کار میکنند، چه در بخشهای روابط عمومی و چه به طور خصوصی، قبل از ملاقات مهم با مشتری و ارباب رجوع، مدیرعامل، یا مدیران دیگری که قرار است با آنها همکاری کنید، سعی کنید بفهمید او به چیزهایی علاقمند است (معمولا میتوانید از روی برگه سوابق یا زندگی نامه او، در وب سایت شرکت، از طریق جستجو در اینترنت، سوابق مدیریتی در محلهای کاری سابق وی و دیگر روشها این موضوع را بفهمید).
در کدام دانشگاه تحصیل کرده و با چه مدرکی فارغ التحصیل شده است، یا اطلاعات جالب دیگر که اگر بتوانید یکی دو جمله در مورد چیزی که شخصاً برای وی جالب باشد، بپردازید، به شما کمک میکند روی او تاثیر بگذارید.
* عضو یک باشگاه روابط عمومی شوید
این کار به شما کمک میکنند در راس وقایع جاری در حرفه صنعت روابط عمومی قرار بگیرید. این گونه گروهها همچنین ابزار شبکه خوبی هم هستند. همچنین به باشگاهها یا انجمنهای تبلیغاتی و بازار یابی هم سری بزنید. هرچند آنها به طور محض به روابط عمومی اختصاص ندارند، ولی غالباً گروه، بخش سازمانی، سمینار یا نشریاتی دارند که به طور مفصل وعمیق، به روابط عمومی میپردازند.
اگر تازه به حرفه روابط عمومی وارد شده اید، اینگونه گروهها میتوانند به منزله معدن طلا برای شما باشند. اجازه ندهید این واقعیت که اعضای بسیاری با تجربهتر از شما هستند، به هیج وجه شما را بترساند. مردم از نشان دادن دانش خود به دیگران و کمک به آنها به خصوص مبتدیان، لذت میبرند. انجام این کار باعث میشود احساس با هوش بودن کنند و اگر از آنها سوال بپرسند، ذوق زده میشوند.
* برای خودتان هم تبلیغ کنید
نه فقط برای مشتری سازمان یا کارتان بلکه برای خودتان هم تبلیغ کنید. برای اینکه به مشتریان و شرکای سازمانی بالقوه یا ناظران نشان دهید، میتوانید مطالبی در مورد شرکت تجاری آنها در مطبوعات به چاپ برسانید. چه راهی بهتر از به چاپ رساندن مطلبی در مورد خودتان در مطبوعات؟ وقتی مشتری بالقوه شما را از طریق دیدن یا خواندن مطلب در مورد شما در رسانهها بشناسد، امتیاز مهمی به دست آورده اید.
* درمورد خود و کسب و کارتان در جمع صحبت کنید
برای دستیابی سریع به شهرت، چه راهی بهتر از تبدیل شدن به سخنران وجود دارد؟ شروع کنید به صحبت تا مردم گوش بدهند و شما را بشناسند.
* نگرش مثبت داشته باشید
خودتان را باور کنید، در حرفهای روابط عمومی، با افراد بسیاری ملاقات خواهید کرد، (مشتریان، همکاران و ناظران) که آن کارهایی که نمیشود انجام داد، به شما میگویند. اگر اجازه بدهید شک وتردید نسبت به خودتان، سرراه غرایزتان قرار گیرد، طول عمر حرفهای کوتاه، یا حداقل، نه چندان رضایت بخش خواهید داشت، اجازه ندهید دیگران به جای شما در مورد این مسئله تصمیم بگیرند که آیا موفقید یا نه. وقتی آنچه میخواهید، دارید و صادقانه بدون صدمه زدن به دیگران، به آن دست مییابید، پس موفقید. موفقیت و شکست بیشتر شرایطی موقتی است تا دائمی. زمانی که به اولین موفقیت یا موفقیت بعدی مهم شگفت آور خود، در زمینه روابط عمومی دست یافتید، آرامش خود را حفظ کنید و از خودتان فرو تنی نشان دهید. باور داشته باشید که هنوز خیلی چیزها وجود دارد که باید یاد بگیرید و این همیشه به همین شیوه خواهد بود، یاد گیری بی پایان است و برای هیچ متخصصی نیز هیچ پایانی برای یادگیری وجود ندارد، روابط عمومی اثر بخش برای سازمان یک امر ضروری قلمداد میشود. حسن شهرت یک سازمان از مهمترین سرمایههای آن سازمان به شمار میرود. توجه و دقت داشته باشید که روابط عمومی چگونه برای یک سازمان ایجاد وجهه میکند، آن هم تصویر سازمانی و یک وجههی مطلوب و خوب، چگونه تصویر خوبی را از سازمان ارائه میدهد و باور داشته باشید که رویکرد استراتژیک، موفقیت را تضمین میکند.