به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در دستورالعمل جدیدی، در خصوص دستورالعمل اخیر این معاونت در خصوص زمان پاسخگویی به سوالات توضیحاتی ارائه کرد.
متن این دستورالعمل به شرح زیر است:
احتراماً پیرو دستورالعمل ابلاغی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت در خصوص یکنواخت سازی آزمونهای برخط، برای شفاف سازی به ویژه در خصوص بندهای ۲ و ۳ و ۹ دستورالعمل مذکور، مراتب زیر به استحضار میرسد:
۱- زمان قید شده در بند ۲ مبنی بر متوسط ۵۰ ثانیه به ازای هر سوال، مبنای کل زمان لازم برای یک آزمون است. به این ترتیب براساس تعداد کل سوالات چهار گزینه ای، زمان کل آزمون تعیین میشود. همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد یک سوال میتواند ۴۰ ثانیه و سوال دیگر ۶۰ ثانیه زمان داشته باشد، ولی متوسط زمان به ازای هر سوال، ۵۰ ثانیه خواهد بود. به عبارت دیگر، زمان لحاظ شده برای هر سوال به طور متوسط ۵۰ ثانیه میباشد که مبنای محاسبه کل زمان آزمون خواهد بود. (مثال: آزمون ۳۰ سوالی، دارای حداکثر ۱۵۰۰ ثانیه وقت خواهد بود).
۲- در خصوص زمان توقف در هر سوال که حداکثر ۵۰ ثانیه اعلام گردیده است (بند ۳ دستورالعمل) این زمان علاوه بر زمان تخصیص داده شده برای هر سوال تصریح شده در بند فوق است. به عنوان مثال در صورتی که برای یک سوال ۵۰ ثانیه وقت تعیین گردیده است. همانگونه که در دستورالعمل تصریح شده است. با نظر استاد مربوطه تا حداکثر ۵۰ ثانیه نیز زمان توقف بر روی آن سوال لحاظ میشود. به این ترتیب مثلا اگر زمان لحاظ شده برای یک سوال ۵۰ ثانیه و زمان توقف منظور شده برای آن مثلا ۳۰ ثانیه باشد.
کل زمان در اختیار دانشجو برای پاسخ به آن سوال ۸۰ ثانیه خواهد بود و آن سوال تا ۸۰ ثانیه در صفحه در رویت دانشجو برای پاسخدهی خواهد بود. ضمناً ممکن است نظر استاد، کافی بودن ۵۰ ثانیه برای یک سوال باشد (زمان توقف صفر ثانیه) که در این صورت حداکثر زمان در رویت بودن سوال، همان ۵۰ ثانیه خواهد بود.
باید توجه شود که در هر حال، کل زمان آزمون بیش از زمان حاصل از (تعداد سوال در ۵۰ ثانیه) نخواهد بود. حال اگر دانشجویی در کمتر از ۵۰ ثانیه به یک سوال پاسخ دهد، زمان ذخیره شده را میتواند در چارچوب کل زمان تخصیص داده شده برای آزمون، برای امکان بازگشت ۱۰ درصدی به سوالات یا پاسخگویی به ۱۰ درصد سوالات ارفاقی (موضوع بند ۴ دستورالعمل)، و یا برای پاسخدهی به سوالات بعدی استفاده کند.
۳- در خصوص سوالات یا آزمونهایی که به صورت تشریحی طراحی میشوند و نیز سوالات/آزمونهایی که به لحاظ ماهیت، تشریحی یا با تاکسونومی ۳ محسوب میشوند. نظیر caseهای بیماری آزمونهایی مانند درس فیزیوپاتولوژی که نیاز به بررسی case و تحلیل وضعیت بیمار دارند. یا برخی سوالات آزمون آمار، و برخی سوالات آزمونهای شیمی که نیاز به محاسبات یا فرآیندهای تحلیلی خاص دارند.
زمان تخصیص داده شده به هر سوال با نظر استاد مربوطه تعیین میشود. بدیهی است در خصوص این نوع سوالات/ آزمونها توصیه میشود که از ارائه سوال به صورت ۴ گزینهای خودداری شود و دانشجو امکان ثبت روش دست یابی به پاسخ و راه حل را داشته باشد.