به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در ابتدای این برنامه، ابوذر ندیمی نماینده سه دوره مجلس گفت: با انجام اصلاحاتی در مجلس هفتم در زمینه قانون بورس اوراق بهادار، این بازار گستردهتر شد. وعدههای اصلاح بورس از جانب نامزدهای انتخاباتی قابل احترام است و این نشان میدهد که مسئله اصلی کشور اقتصاد است، اما اینکه بخواهند زمانی برای اصلاح آن تعیین کنند، غیرممکن و زمانبر است.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه باید اعتمادبخش و امیدآفرین باشد، افزود: بازار سرمایه برای دولت نقش قلک را دارد و حتی زیاندهی شرکتهای دولتی را با آن جبران میکند؛ بنا نبود از جیب مردم بخشی از هزینههای حکومت را بپردازیم.
نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه سودآوری افسارگسیخته در بورس قابل تأمل است، بیان کرد: مبنای بازار سرمایه ریسکپذیری است و اداره بازار سرمایه باید در حد قانون باشد نه امیال فردی. سوددهی در میانمدت در بازار سرمایه طبیعی است، اما در لحظه خرید سهم، عقلانی نیست.
این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: بهعنوان فردی که در حدود ۴۰ سال با نهادهای دولتی کار کردهام، باور دارم که دخالتهایی در بازار سرمایه صورت گرفته است؛ برای مثال تولیدکننده یک جنس را با قیمت تمام شده ۶ تومان میفروشد، اما دولت میگوید باید ۵ تومان در بازار عرضه شود.
ندیمی با بیان اینکه اقتصاد ایران با یک پدیدهای به نام بودجه سنواتی درگیر است، گفت: بخش عمده آن بودجه عمومی است و مهمترین عامل تشکیل نقدینگی را نیز باید بودجههای جاری و سنواتی بدانیم.
وی افزود: دستگاههای نظارتی پیشگیرانه برخورد نمیکنند، برای مثال بازرسی کل کشور نیاز به دستور نهادی ندارد و میتواند به همه امور نظارت کند. رأی ندادن مردم مشکلی را حل نمیکند و مشکلات موجود با حضور پای صندوقهای رأی حل میشود.
برخی در واقعیت زندگی نمیکنند
نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه نامزدهای انتخاباتی باید شعارهای مبتنی بر برنامه عملیاتی بدهند، گفت: روسای جمهوری که قانون برنامه را نخواندهاند، در مسائل اقتصادی اشتباه تصمیمگیری میکنند. متأسفانه برخی در واقعیت زندگی نمیکنند و در خیال به سر میبرند.
ندیمی گفت: تا زمانی که دولت به حوزه کارفرمایی ورود کند، شرایط بدتر خواهد شد. یک ثروتی به نام عبرت عبور در کشور وجود دارد و در طول ۴ دهه گذشته، از همه تجربههای اقتصادی مکاتب سوسیالیستی و لیبرالیستی در کشور استفاده شده است. ناامید نیستیم، اما بهشرط و شروطی. باید خودمان را باور کنیم، اما نوعی رفتار پوپولیستی باعث شده برخیها حق را نگویند.
در ادامه برنامه نیز، حسین قربانزاده مشاور رئیس مجلس گفت: دولت اساساً یکرویه خلاف ماهیت بازار سرمایه را در پیش گرفته است. بهصرف اینکه دولت از طریق این بازار تأمین مالی کرده، نباید این بازار یا عمل دولت را مذموم بدانیم. ایرادی در عرضه شرکتهای دولتی در بازار سرمایه نیست.
وی با بیان اینکه رئیسجمهور دَر باغ سبزی را به مردم برای حضور در بازار سرمایه نشان داد، افزود: متأسفانه ساختار بازار سرمایه برای این استقبال آماده نبود و در بهمن سال ۹۸، در بانکها جا نبود بنشینید و مردم به دنبال کد سجام بودند.
مشاور رئیس مجلس گفت: ۱۰ سال رشد اقتصادی در کشور منفی و بازار سرمایه آینه تمام نمای این سالها است؛ کارِ با زحمت باید نسبت به کار نامولد و سفتهبازی در کشور اولویت پیدا کند. ارزش یک شرکتی که فقط سوله و سگ نگهبان داشت، در اوج بورس چند برابر شد.
قربانزاده با اشاره به اینکه امروز معاملات بازار رمزارز سه یا چهار برابر بازار سرمایه است، اظهار کرد: نظارت در بازار رمزارزها صفر است و هر لحظه امکان دارد پول سرمایهگذاران به سرقت برود. این کشور ۸ مشکل اصلی شامل ناترازی بانکی، کسری بودجه، نظام مالیاتی، تنظیم گری نادرست، بوروکراسی ناکارآمد، نظام آماری نامطلوب، حوزه یارانه غیرهدفمند و فقدان استراتژی توسعه صنعتی دارد و تا زمانی که این موارد اصلاح نشوند، اوضاع بازارها بهبود پیدا نمیکند.
وی با بیان اینکه درآمدها به دست با هزینههای کشور همخوانی ندارد و هر روز هزینههای جدیدی تحمیل میشود، گفت: ما با مردم تعارف داریم و نگفتیم این کشور باید با مالیات و کار پرزحمت اداره شود. نفرین منابع طبیعی باعث شده است که دولت رانت جو و متکی به نفت باشد. متأسفانه با کاهش سرمایه اجتماعی روبهرو هستیم.
مشاور رئیس مجلس افزود: هیچکدام از این ۷ نامزد انتخاباتی، سوپرمن یا منجی نهایی اقتصاد ایران نیستند و مشکلات موجود منظومهای است. وقتی رهگیری پول و کالا در کشور وجود ندارد و نمیدانید مجموعه درآمد اشخاص حقیقی به چه میزانی است، دولت نمیتواند هیچ اقدامی برای اخذ مالیات انجام بدهد. شناسایی قبل از عملیات، نخستین مرحله برای حل مشکلات است. برخی از افراد میلیاردر تحت پوشش کمیته امداد هستند، اما متأسفانه گروهی از مستضعفان حتی یارانه هم نمیگیرند.