توحید عاشوری معاون حقوقی جمعیت فرهنگیان جوان و فعال صنفی و حقوقی معلمان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: جمعیت فرهنگیان جوان در دوره جدید فعالیت خود مطالبه ، پیگیری ، آگاه سازی و جریان سازی حقوق تضییع شده معلمان را در دستو کار خود قرار داده است.
وی افزود: با تمام توان در جمعیت فرهنگیان جوان و تشکل های صنفی و خود جوش برای احقای حقوق معلمان تلاش می کنیم.
عاشوری گفت: متاسفانه در دهه اخیر بی توجهی ها باعث شد جایگاه معلم و آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین فراموش شده و از برنامه پنجم و ششم توسعه جا بماند.
معاون حقوقی جمعیت فرهنگیان جوان افزود: آثار بی توجهی به آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت و آسیب های آن زمانی بروز پیدا میکند که ما دیگر زنده نخواهیم بود ؛ ۳۰ ۴۰ سال دیگر زمانی که نسل های جدید ما وارد عرصه زندگی شدند آن وقت متوجه آثار بی توجهی به اموزش و پرورش می شویم.
وی اضافه کرد: طبق قانون مدیریت خدمات کشوری بند ۱۰ ماده ۶۸ مصوب مجلس شورای اسلامی تمام کارمند های وزارت خانه ها تا ۵۰ درصد حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر به عنوان فوق العاده ویژه دریافت میکنند.
معاون حقوقی جمعیت فرهنگیان جوان گفت: این قانون برای سایر کارمندان ارگان های دیگر به صورت کامل اجرا شده است اما متاسفانه در آموزش و پرورش ۲۱ درصد ان بنام رتبه بندی جیره بندی شده و ۱۷.۵ درصد ان بنام طرح معلم تمام وقت با کار بیشتر معلمان معامله شد ؛ در حالی که باید به طور کامل و بدون قید و شرط به همه ی معلمان عزیز تعلق میگرفت . اخیرا دیوان عدالت اداری بر این موضوع اذعان داشته و جامعه صنفی معلمان کشور پیگیر این مهم است و گشایش هایی نیز حاصل شده است.
وی اضافه کرد: طبق بند ۱ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلین مدرک لیسانس تا ۲۰ درصد و فوق لیسانس تا ۲۵ درصد حقوق ثابت است که در سال ۱۴۰۰ برای فرهنگیان عزیز بالغ بر ۱ میلیون تومان میشود اما وزارت تنها کمتر از ۱۰ درصد یعنی متوسط ۲۰۰ ۳۰۰ هزار تومن پرداخت میکند که این هم تخلف دیگری از اجرای این قانون است.
معاون حقوقی جمعیت فرهنگیان جوان گفت: موضوع فوق العاده جذب هیئت امنا معادل ۳۵ درصد حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر و بند فوق العاده خاص مطابق بند ۱۶ ماده ۵۴ آیین نامه استخدام غیر هیات علمی هم موضوع مهمی است که متاسفانه بر خلاف ارگان های دیگر فرهنگیان عزیز از این دو بند حقوقی محروم هستند.
عاشوری گفت: سایر بند های حقوقی چون حق مسکن ، حق پوشاک ، حق ایاب و ذهاب ، حق غذا و ... که بعضی از ارگان ها و وزارت خانه ها دریافت می کنند متاسفانه فرهنگیان عزیز از این حقوق قانونی خود محروم مانده اند.
وی افزود: فرهنگیان از سایر مزایایی چون هدیه های مختلف دولتی و وام قرض الحسنه ، شرکت های تعاونی و مسکن سازمانی محروم هستند در حالی اکثر کارمند های کشوری و لشگری از این مزایا بهره مند می شوند .
معاون جمعیت فرهنگیان جوان گفت: اجرای دقیق و صحیح نظام رتبه بندی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و باید از دو منظر بررسی شود.
عاشوری گفت: مطابق با سند تحول بنیادین نظام رتبه بندی قرار بود عامل سنجش و صلاحیت معلمان باشد و ایجاد انگیزه کند تا جایگاه علمی معلمان ارتقا داده و همچون عضو هیئت علمی از حقوق علمی و مدارک و مدارج و شان علمی برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: با اجرایی شدن نظام رتبه بندی قرار بود پرداختی های معلمان از ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده و معادل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی تصویب شود و در تصویب نظام رتبه بندی چند مورد وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون حقوقی جمعیت فرهنگیان جوان کشور گفت: از بدو خدمت باید تمام فرهنگیان شامل رتبه بندی شوند در غیر این صورت عقلانی نیست معلم مثلا ۲ سال از انگیزه محروم شوند و از طرفی طبق قانون مدیریت خدمات کشوری تمام شاغلین از بدو خدمت شامل رتبه مقدماتی میشوند.
عاشوری افزود: علاوه بر توجه به سابقه برای اخذ رتبه باید ملاک ها و معیار هایی چون مدرک تحصیلی ، سنوات خدمت در مناطق محروم ، تالیفات و تحقیقات پژوهشی و آموزش ضمن خدمت برای ارتقای رتبه مد نظر قرار گیرد.
وی یادآور شد: از انجایی که بررسی و صحت سایر معیار ها برای ارتقای رتبه سخت است و حتی ممکن است فساد زا باشد توصیه میکنیم اهمیت ویژه ای به مدرک تحصیلی داده شود به گونه ای که معلم بتواند با اخذ هر مدرک تحصیلی یک رتبه ارتقا یابد.
معاون جمعیت فرهنگیان جوان گفت: این امر موجب میشود نه تنها انگیزه تلاش و ارتقای سطح علمی در فرهنگیان بوجود اید بلکه باعث شده به سمت دکتر معلمی پیش رویم و همچون هیئت علمی معلمان ما نیز مدارک و مدارج علمی بالا داشته باشند.
عاشوری گفت: شمولیت نظام رتبه بندی است یعنی باید شامل تمام شاغلین در وزارت آموزش و پرورش اعم از معلمان ، کادر اجرایی مدرسه و کادر اداری شود چرا که در غیر این صورت مشکلات ساختاری در وزارت به وجود امده کما اینکه در رتبه بندی قبلی این نقص وجود داشت و تمایل معلمان به کادر اداری و اجرایی کاهش یافت.
وی تاکید کرد: در مقابل تهاجم فرهنگی دنیا که دین و تاریخ ما را هدف قرار داده است ایستادگی اموزش و پرورش قابل ستایش است و باید بپذیریم که معلمی یک شغل است و شخصی که این شغل مهم را انتخاب میکند باید نیاز های مادی زندگی او مانند سایر کارمندان ارگان های دیگر تامین و مرفه باشد یا اعلام کنیم معلمی شغل نیست و معلمان به دنبال شغل اول باشند اگر وقت کردند به معلمی هم بپردازند.
معاون حقوقی جمعیت فرهنگیان جوان گفت: یک معلم ۲۴ ساعت در هفته تدریس دارد اما ۲۴ ساعت دیگر نیز در منزل به طرح سوال ، تصحیح اوراق ، طرح درس نویسی، بررسی و ارزشیابی دانش آموزان و بروز رسانی خود وقت میگذارد پس بیشتر از یک کارمند کار میکند اما امروز یک سوم کارمند حقوق میگیرد به عنوان مثال معلم جوان ما سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳.۵ میلیون تومان حقوق دریافت میکند کمتر از همه و خوش بختانه امروز معلمان ما از حقوق خود اگاه شده اند و در برابر آن ایستادگی میکنند این گفتمان سازی باید با شتاب بیشتری ادامه یابد .
عاشوری افزود: در ادامه پس از بررسی ۲۰۰ نمونه از احکام شاغلین وزارت خانه و ارگان های مختلف به تشریح چند نمونه از تبعیض ها و حقوق تضییع شده معلمان می پردازیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: یک مصداق تخلف بارز دیگر که فارغ التحصیلان سال ۹۸ و ۹۹ را با خود درگیر کرده است و ظلم بزرگی در حق معلمان جوان شده است ؛ حذف تفاوت بند ی تبصره ۱۲ و تفاوت جز ۱ بند الف از احکام حقوقی آنها می باشد که منجر شد با حذف این دو بند و کسر معوقه آن در ۶ ماه ابتدایی تدریس فارغ التحصیلان سال ۹۸ حقوقی دریافت نکرده و در نهایت سختی و معیشت گذرا کنند.
معاون حقوقی جمعیت فرهنگیان جوان گفت: اما با پیگیری های دوساله یکایک معلمان جوان امروز رای دیوان عدالت اداری به نفع معلمان عزیز صادر گردیده است اما با مقاومت شدید وزارت مواجه شده است که پس از چندین ماه از صدور حکم هنوز وزارت برای نگارش احکام و بازگشت این دو بند و پرداخت معوقه آن امتناع شدید میکند و امید داریم با مساعدت دلسوزان آموزش و پرورش و مسئولین مربوط اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، قوه ی قضاییه و وزارت آموزش و پرورش این مهم حل و فصل شود.
عاشوری افزود: طبق تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه سازوکارهای مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایای بین مقامات ، رؤسا ، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از بیست درصد تجاوز نکند و در مسیر تصمیم گیری قانونی قرار دهد و متاسفانه این اختلاف در وزارت آموزش پرورش بالغ بر ۳۰۰ درصد یعنی اختلاف حقوق ۳ برابری نیز میرسد.
وی گفت: در حال حاضر نظام پرداختی تمام فرهنگیان عزیز ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری تعریف میشود بنا براین باید مانند سایر شاغلین ارگان های دیگر از حقوق خود چون فوقالعاده ویژه و فوق العاده خاص و ... برخوردار باشند که به تعبیری خلاصه همان خواسته همسان سازی است.
معاون حقوقی جمعیت فرهنگیان جوان گفت: تا زمانی که عزمی ملی برای برقراری نظام رتبه بندی مطابق سند تحول بنیادین یعنی پرداختی ۸۰ درصد هیئت علمی شود.
عاشوری تاکید کرد: تبعیض در پرداخت حقوق معلمان با سایر ارگان ها و وزارت خانه ها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست .محرومیت معلمان از بند های حقوقی که گفته شد سبب شده است حقوق یک معلم تا یک سوم یک کارمنده سایر ارگان ها کاهش یابد که در نتیجه آن معیشت معلمان مختل شده و اثار جبران ناپذیری در آینده در حوزه تعلیم و تربیت فرزندانمان به وجود می آورد.
وی افزود: از تشکل های مختلف و همکاران عزیز و تمام فعالین صنفی و حقوقی معلمان که به صورت خود جوش و مردمی در سراسر کشور در جهت استیفای حقوق معلمان تلاش و از خود گذشتی میکنند به عنوان یک معلم سپاس گزاری میکنم . حاصل آن زحمات این گفتمان حق طلبی امروز شده است و امیدواریم با گفتمان سازی و مطالبه پیگیری جامعه فرهنگی کشور حقوق تضییع شده معلمان بازگردد.