به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر محمد رضا رزاقی، مدیر کل مدارس شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد ثبت نام مدارس شاهدگفت: از اهداف اصلی شناسنامه دار کردن این مدارس، توجه به تقویت هویت دانش آموزان در مدرسه است.
وی افزود: در مدارس شاهد تلاشس میشود تربیت دانش آموزان در شش ساحت تربیتی تعریف شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد و رویکرد ارزشی، علمی و فرهنگی حاکم برمدارس شاهد سبب شده تا نگاه افراد جامعه در فرآیند تعلیم و تربیت به دانش آموزانی که دراین مدارس مشغول تحصیل هستند، نسبت به سایر مدارس کشور متفاوت باشد و مردم این مدارس را به عنوان مدارسی که دانش آموزان در این مدارس آرامش روحی و روانی و تربیتی دارند میدانند.
رزاقی خاطر نشان کرد: مدارس شاهد با مدارس عادی تفاوتی ندارند و فقط در ثبت نام از دانش آموزان ضوابط خاصی منظور میشود و مدارس شاهد جزء مدارسی هستند که به عنوان نماد و الگوی ارزشهای انقلابی مطرح هستند و خانوادهها از ثبت نام در این مدارس برای تربیت فرزند خود احساس امنیت دارند.
مدیر کل مدارس شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس شاهد مخصوص دانش آموزان شهدا و ایثارگران است و ۷۳ درصد جامعه مدارس شاهد از خانوادههای شاهد و ایثارگران و ما بقی از دانش آموزان نخبه علمی و برگزیدگان و خیرین مدرسه ساز است.
وی تصریح کرد: ثبت نام دانش آموزان در مدارس شاهد به صورت امتیازبندی است و جامعه هدف این مدارس در درجه اول فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان (بالای ۲۵ درصد) و فرزندان آزادگان هستند و در رده دوم اولویت ثبت نام با ایثارگران (فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد و نوه شهید، برادر شهید، خواهر شهید، نوه ایثارگر) است و در درجه بعدی دانش آموزان فرهنگیان، دانش آموزان با رتبههای علمی و مقامهای کشوری، دانش آموزانی که حافظ قرآن هستند.
رزاقی با بیان اینکه در سال ۹۵، حدود ۳۷۰ هزار دانش آموز در مدارس شاهد تحصیل میکردند و هر ساله ۵ درصد به ظرفیت مدارس شاهد کشور اضافه میشود افزود: در حال حاضر ۱۳۵۰ مدرسه شاهد در کل کشور فعال است که در سال تحصیلی جدید، حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل میکنند.
منبع: رادیو گفتگو