به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد رئوف قادری امروز در نشست خبری نمایشگاه بینالمللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک، طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته گفت: پوشاک علاوه بر بخش اقتصادی، معرف فرهنگ و نگاههای سیاسی اجتماعی مردم در هر کشوری است و در ایران نیز اصالت فرهنگی به اندازهای بزرگ است که هجوم اقوام مختلف نتوانسته این فرهنگ را از ما بگیرد.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای شهر آفتاب با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی هجده ماه رکود تحمیلی را تحمل کرده است، افزود: لذا تلاش میشود تا جان تازهای به صنعت نمایشگاهی داده شود و زمینه فعالیت اقتصادی نمایشگاهی در کشور فراهم شود بنابراین نمایشگاه صنعت پوشاک فرصتی برای تحقق این هدف خواهد بود.
وی بیان داشت: برخی از همسایگان ما به لحاظ فرهنگی بسیار به ما نزدیک هستند و حتی در برخی از کشورهای همسایه اطراف، لباس هم شکل با ایرانیها وجود دارد که این موضوع نشان دهنده امکان صادرات در این بخش است.
قادری افزود: در یک و نیم سال گذشته زیانهای مادی و معنوی بسیاری به تولید کنندگان، فعالان اقتصادی، بازاریان و حتی مصرف کنندگان به دنبال تعطیلی نمایشگاهها ایجاد شده است و لذا دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی تلاش میکنند تا با برنامه ریزیهای لازم بخشی از زیان گذشته را جبران کنند.
مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب افزود: طبق آمارهای موجود، سالانه حدود ۲ میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد میشود و از این جهت منافع مالیاتی، سود و عوارض گمرکی به دولت نمیرسد و باید تلاش کرد تا ضمن کنترل قاچاق به تقویت تولید کنندگان نیز پرداخت.
در ادامه این نشست کامبیز معتمد وزیری رئیس مرکز اصناف و بازرگانان اتاق اصناف نیز گفت: برگزاری نمایشگاهها در هر رسته شغلی نشاندهنده حیات، پویایی و نوآوری در آن رسته و فعالیت به شمار میرود.
رئیس مرکز اصناف و بازرگانان اتاق اصناف افزود: کمترین پیام نمایشگاه پیشرو علیرغم شرایط سخت و دشوار اقتصاد کشور که در داخل و خارج با آن روبروست پویایی، رشد و نوآوری است.
در ادامه ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه پوشاک اظهار داشت: در این نمایشگاه فعالان اقتصادی در زمینه طراحی، ایدهپردازی، استارتآپهای پوشاک، نساجی و تولیدکنندگان پوشاک حضور خواهند داشت و امیدواریم که این حضور فعال و پررنگ باشد.
وی گفت: در هنگام برگزاری نمایشگاه هیچ کالایی به فروش نمیرسد و جامعیت حضور فعالان پوشاک اعم از صنفی و صنعتی از جمله ویژگیهای نمایشگاه بینالمللی زنجیره ارزش پوشاک است.
وی افزود: همچنین رعایت مسائل مد و طراحی در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی و اسلامی، توجه به تولید در جهت صادرات و جذب فعالان صادراتی، عدم ایجاد زد و بند و رانت برای اشخاص در زمینه تولید و تجارت در کنار جذب تجار و بازرگانان و اخذ مجوز برای جذب سرمایههای خارجی از دیگر اهداف مورد نظر است که در نمایشگاه مذکور پیگیری خواهد شد.
گفتنی است اولین نمایشگاه بین المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته از ۲۰ الی ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰ در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار میشود.