به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر افزایش بهرهوری داراییها، تولید صادرات محور و عرضه محصولات جدید گفت: برای امسال هشت پروژه توسعهای جدید تصویب کرده ایم که آینده ایران خودرو را تضمین خواهد کرد.
به گزارش رصد روز، فرشاد مقیمی در مجمع عمومی عادی سالانه ایران خودرو، ضمن تشریح عملکرد سال مالی ۱۳۹۹، برنامههای تدوین شده امسال در حوزههای مختلف، توسعه محصول، تولید، فروش و سودآوری را تبیین کرد.
وی سال ۱۴۰۰ را سال اتفاقات خوب برای ایران خودرو توصیف کرد و با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم در زمینه خودرو، خاطرنشان کرد: اصلاح عادلانه قیمت و جبران زیاندهی تولید، حفظ جریان تامین، تولید و عرضه محصول صادرات محور، توسعه محصولات و قوای محرکه، به روزآوری تعهدات مالی و فروش، فعالسازی بازارهای صادراتی و حمایت از سهم در بازار سرمایه بخشی از برنامههای ایران خودرو برای امسال است.
وی ضمن اشاره به عملکرد سال گذشته ایران خودرو دیزل، شناورسازی قیمت محصولات این شرکت را عاملی برای سودآوری و خروج از زیان دهی دانست و گفت: ایران خودرو دیزل بعد از ۶۰ سال دوباره متولد شده است، خط اتوبوس این شرکت بعد از ۹ سال توقف احیا و تولید آن از سرگرفته شده است. محصولات این شرکت پیش از این به صورت مونتاژ تولید میشد، اما در حال حاضر درصد بالایی از آن ساخت داخل شده و توانسته با بهرهمندی از توان سازندگان کشور، سهم ۵۰ درصدی بازار خودروهای تجاری را از آن خود کند.
مقیمی تصریح کرد: ایران خودرو دیزل توانسته بعد از یک دهه زیاندهی به سود عملیاتی دست یابد که افزایش سرمایه این شرکت از طریق تجدید ارزیابی داراییهای آن که به زودی اجرایی خواهد شد نیز عاملی در بهبود شرایط و ادامه سوددهی خواهد بود.
وی با بیان اینکه میزان تولیدات ایران خودرو دیزل نسبت به سال گذشته سه برابر شده، گفت: در سال آینده مجموعه بدهکاریهای این شرکت از میان خواهد رفت و به زودی شاهد صادرات محصولات این شرکت خواهیم بود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به اصلاح قیمت گذاری محصولات ایران خودرو دیزل و شناورسازی آن طبق بهای تمام شده تولید، اجحاف به حقوق مصرف کنندگان را خط قرمز ایران خودرو خواند و خاطرنشان کرد: این اقدام در چارچوب ضوابط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام شده است.
مقیمی، با اشاره به عرضه محصول جدید تارا به بازار در روزهای آینده، از تولید تارا اتوماتیک در مهرماه امسال خبر داد و گفت: تارا از استانداردهای ۸۵ گانه، عبور میکند در صورتی که الزامات فعلی کمتر از این تعداد است، از جمله آن، استاندارد عابر پیاده است که در این محصول رعایت شده است.
وی از توقف تولید محصول آریسان به دلیل مسایل زیست محیطی، به عنوان یکی از اقدامات مسوولانه ایران خودرو نام برد و گفت: در حال حاضر پروژههای بهبود برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی اجرا میشود تا ظرف ماههای آینده این محصول با تغییرات و موتور XU۷ پلاس به تولید انبوه برسد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به کاهش تعهدات معوق به مشتریان در پایان سال ۹۹ به ۲۱ هزار دستگاه، از رسیدن این عدد به ۱۶ هزار دستگاه در حال حاضر خبر داد که در پایان هفته آینده و هم زمان با پایان تعطیلات تابستانی ایران خودرو نیز کاهش قابل توجهی خواهد یافت و افزود: برنامه ریزی فروش محصولات به گونهای است که تعهد معوقی ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه مراحل تولید محصول کراس اوور پروژه K۱۲۵ آغاز شده، بیان کرد: نمونه اولیه این خودرو در شهریور ماه رونمایی خواهد شد و مورد استقبال مصرف کنندگان داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت، زیرا رویکرد ایران خودرو تولید محصول رقابتی و با قابلیت عرضه در بازارهای جهانی است.
به گفته مقیمی، افزایش سهم بازار سواری از ۴۸ درصد به ۵۵ درصد در سال گذشته با وجود توقف تولید خودروهای مونتاژی، نتیجه اقدامات متنوعی است که در این سال انجام شده است.
وی با اشاره به افزایش سهم برند ایران خودرو در محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد: سهم برند ایران خودرو از ۲۵ درصد در سال ۹۸ به ۲۷ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۰ نیز در ترکیب تولیدات سهم ۴۰ درصدی برای برند ایران خودرو در نظر گرفتهایم.
مقیمی افزود: ایران خودرو تنها خودروساز کشور است که محصولی با پنج ستاره کیفیت تولید میکند، پنج خودرو چهار ستاره کیفی و ۱۴ خودرو دارای سه ستاره کیفی هستند. خودروی تارا نیز طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته تا پایان امسال پنج ستاره کیفی را کسب خواهد کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان اینکه در سال گذشته موفق شدیم تا ۱۳۲ میلیون دلار کاهش هزینه در راستای جهش تولید و ساخت داخل ایجاد کنیم، گفت: این دستاورد به کمک قطعه سازان و مجموعههای همکاران بیرونی محقق شده است. این عدد در سال ۱۴۰۰، ۱۳۳ میلیون یورو پیش بینی شده است که تاکنون نیز ۱۳ میلیون یورو از آن محقق شده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته اموال غیر مولد را واگذار کرده ایم و در سال جاری نیز با بهترین شرایط این اموال را واگذار خواهیم کرد، گفت: عمده این اموال را برای پروژههای توسعهای سرمایه گذاری کردهایم.
به گفته مقیمی، محصولاتی نظیر رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، پروژه ۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس اتوماتیک، در سال گذشته و در راستای رضایت مشتریان و رضایت صاحبان سهام ایران خودرو ارتقا یافته است.
وی با اشاره به طراحی خانواده موتور کم مصرف و سه سیلندر داخلی سازی شده ایران خودرو، عنوان کرد: مرحله صنعتی سازی این موتور آغاز شده و تا سال ۱۴۰۱ این خانواده موتور به مرحله تولید انبوه میرسد که سالانه ۱۸۲ دلار به ازای هر دستگاه، صرفه جویی یارانهای سوخت در بر خواهد داشت.
مقیمی با اشاره به طراحی، توسعه و تولید گیربکس شش سرعته دستی داخلی سازی شده ایران خودرو، گفت: در شهریور ماه تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) آغاز میشود و تا آذرماه نیز بر روی خودروهای رانای شش سرعته و سمند قرار گرفته و به بازار عرضه خواهد شد.
وی از تحول در حوزه صادرات محصولات در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت بهبود شرایط بین المللی، برنامههای متنوعی برای این بخش تدارک دیده ایم.
مقیمی با اشاره به عرضه محصولات جدید در سال جاری، عنوان کرد: امسال خودروی ۲۰۷ پانوراما با گیربکس شش سرعته عرضه خواهد شد و از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ دستگاه خودروی هایما S ۵ بهبود یافته با گیربکس AT۶ عرضه شده است.
به گفته وی خودروی برقی و هیبرید داخلی سازی شده ایران خودرو در صورت رفع موانع اقتصادی از سوی حاکمیت، توانایی تولید انبوه را داراست.