به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در پی تعطیلی سالنهای نمایش به دلیل تشدید روند شیوع ویروس کرونا از ۱۲ تیرماه، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ۲۶ تیرماه یعنی ۲ هفته پس از تعطیلی از تخصیص کمک هزینه حمایتی به منظور جبران بخشی از خسارتهای گروههای مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی که از دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی و اجرای خود را طی ۲ هفته اخیر تعطیل کردند، خبر داد.
بر این اساس قرار است مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال به گروههای نمایشی تهران و ۲۰ میلیون ریال به گروههای نمایشی دیگر استانها اختصاص یابد. حال پس از گفتگو با کهبد تاراج کارگردان نمایش «غلامرضا لبخندی» درباره کمک هزینه حمایتی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی با محمدرضا هلالزاده کارگردان نمایش «خاک سفید» که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است، به گفتگو نشستیم تا نظر او را درباره مبلغ این کمک هزینه حمایتی جویا شویم.
محمدرضا هلالزاده کارگردان نمایش «خاک سفید» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه پس از یک هفته اعلام تعطیلی تئاتر مبنی بر شیوع پیک پنجم کرونا به ما گفته شد سالنهای خصوصی میتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند، مطرح کرد: این خبر از سوی پردیس تئاتر شهرزاد که ما «خاک سفید» را در آنجا اجرا میکردیم و خصوصی است، اعلام شد از سوی دیگر قرارداد من با پردیس است که زیر نظر اداره کل هنرهای نمایشی است و هر زمان بگوید اجرا میرویم و هر زمان که بگوید کار را متوقف میکنیم.
وی ادامه داد: کمک هزینه حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی به ما تعلق نمیگیرد چراکه اجرای نمایش را از سر گرفتهایم، اما گله من این است که وقتی ۲ هفته یعنی ۱۴ روز تئاتر را تعطیل میکنند، ۲ تا پنج میلیون کمک هزینه حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی قرار است چه کمکی به گروههای نمایشی کند.
کارگردان «خاک سفید» تاکید کرد: از نظر من اگر این کمک تعلق نمیگرفت، بهتر بود چراکه آن را یک نوع بیاحترامی قلمداد میکنم. من به عنوان کارگردان نمایش «خاک سفید» باید این مطلب را بگویم که هر شب اجرای این تئاتر ۷ تا ۹ میلیون خرج دارد یعنی اگر من ۱۴ شب اجرا نمیکردم نزدیک به ۱۰۰ میلیون هزینه برایم درست میشد.
هلالزاده با بیان اینکه کمکهزینه جبران پنجاه درصد ظرفیت خالی سالنهای نمایشی مربوط به سال ۹۸ است و این قانونی نیست که از تازه وضع شده باشد، تصریح کرد: حتی زمانی که اجرای «خاک سفید» در پردیس تئاتر شهرزاد به پایان برسد، چون که من با ظرفیت نصف روی صحنه رفتهام باید پنجاه درصد بقیه را از مرکز هنرهای نمایشی بگیرم.
وی ادامه داد: این مبلغی که اداره کل هنرهای نمایشی برای گروههایی که در این ۱۴ روز اجرا نمیروند، در نظر گرفته است شاید کفاف هزینه رفت و آمد اعضای گروه را هم ندهد و غیرطبیعی است. نمیدانم به کجا میرویم، چرا کسی به حرفهای ما گوش نمیدهد و دیده نمیشویم. وضعیت سوزناک است.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: زمانی که ما در این شرایط سخت با هر بهانهای که شده مشغول زنده نگه داشتن تئاتر هستیم و تلاش میکنیم مخاطب را به سالنهای نمایش بکشانیم، متوجه یکسری بحثها و گفتگوها نمیشوم. باید به گروههایی که در سالنهای خصوصی اجرا دارند، حق بدهیم چراکه این گروهها به سالنها یک کف قیمتی را پرداخت میکنند و باید آن را دربیاورند.
هلالزاده با اشاره به اینکه ۱۲ سال است در تئاتر مشغول بوده و برای کار جنگیده است، گفت: در حال حاضر باوجود اینکه ما بچههای تئاتر تنها به عشق تئاتر کار میکنیم، هیچ پشتیبانی نداریم در حالی که این انتظار میرود مسئولان از ما حمایت کنند چراکه تئاتر، فرهنگ یک مملکت است و ما باید فرهنگ کشور را بالا ببریم.
وی در ادامه درباره نمایش «خاک سفید» مطرح کرد: ایده این نمایش تقریبا چندسالی است که در ذهن من وجود دارد و دوست داشتم کارگردانان عزیز فیلمنامه و نمایشنامه آن را برایم بفرستند تا بتوانم در آن بازی کنم، اما این اتفاق نیفتاد و تصمیم گرفتم ایده «خاک سفید» را خود روی کاغذ بیاورم زمانی که این کار را انجام دادم با محمود احدینیا نویسنده کار صحبت کردم و ایشان قبول کرد که نگارش «خاک سفید» را آغاز کنیم.
کارگردان «خاک سفید» مطرح کرد: برای نگارش «خاک سفید» تحقیقات میدانی زیادی را انجام دادیم. از سوی دیگر کاراکترهایی که در نمایش حضور دارند در حقیقت نقش برای آنها نوشته شده است و نسبت به شخصیتهایشان، کاراکترها را نوشتهام.
هلالزاده با بیان که این نمایش اولین و آخرین کارگردانی اوست، اظهار کرد: در این مدت که «خاک سفید» روی صحنه رفته است، پیشنهاداتی مبنی بر کارگردانی متنهای مختلف را داشتهام، اما در حال حاضر تصمیمم این است که تمرکز خود را تنها روی بازیگری بگذارم.
وی با اشاره به اینکه «خاک سفید» بخشی از جغرافیای کشور را به نمایش میگذارد، عنوان کرد: «خاک سفید» مانند همه کشورهای دنیا خوب و بد دارد، اما تنها چیزی که آن منطقه را جدا میکند، این است که در برههای از زمان آن منطقه که شرق تهران است، به مرکز توزیع مواد مخدر معروف شده بود و در حقیقت سختیهای زندگی و نحوه بزرگ شدن افراد در آن منطقه راه آنها را تغییر میدهد.
کارگردان «خاک سفید» افزود: ما در این نمایش سال ۷۹ را برای مخاطب به تصویر میکشیم یعنی زمانی که قرار است «خاک سفید» تخریب شود همچنین داستانکی از تخیلات نویسنده در این نمایش به تصویر کشیده است که دارای اتفاقهای واقعی نیز هست.
هلالزاده با بیان اینکه «خاک سفید» از دی ماه سال ۹۹ تمرینات خود را آغاز کرد و از سوم تیر روی صحنه رفت، درباره استقبال مخاطبان از این نمایش تا به این لحظه گفت: این نمایش تا به الان ۱۰ شب روی صحنه رفته است و خداراشاکرم که تاکنون بالایی هزار نفر به تماشای «خاک سفید» نشستهاند.
وی در پایان تصریح کرد: ما مردمان بسیار خوبی داریم چراکه میان همه سختیها به تماشای تئاتر و یا فیلمهای سینمایی روی پرده مینشینند این موضوع حکایت از آن دارد که مردم به مسایل فرهنگی توجه میکنند، آن را دوست دارند و از اتفاقات خوب فرهنگی استقبال میکنند و به آن بها میدهند.
نمایش «خاک سفید» نوشته محمود احدینیا، کارگردانی محمدرضا هلالزاده و تهیهکنندگی حمید علما از پنجشنبه ۳ تیرماه در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است. صادق برقعى، فرید رحمتى، میلاد معیرى، مهدی یگانه، نسا یوسفى، حسین کریمى، محسن رضوىنیا، على اسحاقى، سحر بهرامى، على پویا قاسمى، المیرا صارمى و سهیل ناجى به ترتیب بازیگران حاضر در این نمایشاند.