به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نتایج رتبه بندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی (رعد) با مشارکت فعال سه معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۰ به انجام رسید.
دبیرخانه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مدیریت و هماهنگی فرایند رتبهبندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی (رعد ۱۴۰۰) را برعهده گرفت.
متعاقبا دبیرخانه رعد ۱۴۰۰ در شورای گسترش با حضور اعضایی از معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری، فرهنگی دانشجویی، مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمستان ۱۳۹۹ آغاز به فعالیت کرد.
مراحل مختلف فرایند رتبهبندی با راهبری و هدایت شورای سیاستگذاری رتبه بندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی به انجام رسیده است.
این رتبهبندی عمدتا مستخرج از فعالیتهای دانشگاهها / دانشکدههای علوم پزشکی در سالهای ۹۸ و ۹۹ است. رتبهبندی صورت گرفته در ۶ وجه مختلف بوده و رتبه هر دانشگاه در هریک از حیطهها لزوما بیانگر جایگاه کلی آن دانشگاه نیست. دانشگاهها در حیطههای مختلف عملکرد یکسانی ندارند.
شیوه جمع آوری دادهها برای رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی
جمع آوری دادهها و شاخصهای معاونت آموزشی: دادههای این حوزه عمدتاً از طریق سامانههای موجود در هر یک از مدیریتهای این حوزه، احصا شدند؛ به منظور شفاف سازی و آگاهی دانشگاهها از اینکه چه عنوان شاخصهایی از کدام سامانههای ستاد آموزشی وزارت احصا میشود مجموعه شاخصهای حوزه معاونت آموزشی در ۶ محور بر روی سایت نصر در دسترس قرار گرفت.
جمع آوری دادهها و شاخصهای معاونت تحقیقات و فناوری: مقرر شده بود تا تمامی شاخصهای این حوزه در بازه زمانی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ مورد بررسی قرار گیرد. این شاخصها صرفاً از طریق مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات و مرکز توسعه اطلاعات و انتشارات علمی این معاونت قابل احصا بوده و نیازی به بارگذاری اطلاعات از سوی دانشگاهها نداشت.
جمع آوری دادهها و شاخصهای معاونت دانشجویی – فرهنگی: این حوزه از وزارت بهداشت برای اولین بار براساس مأموریت تعریف شده خود به تدوین شاخصهای رتبه بندی اقدام کرد. دادههای مربوط به دانشگاهها و دانشکدهها در خصوص شاخصهای مورد نظر در سامانههای این معاونت وجود داشت، اما جهت اطمینان و صحت سنجی دادهها مجدد بررسی شد.
نتایج رتبه بندی علمی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰
نتایج رتبه بندی علمی دانشگاهها و دانشکدههای علومپزشکی کشور در سال ۱۴۰۰ در شش وجه تعالی آکادمیک، رتبه ترکیبی در نظامهای رتبه بندی بین المللی و هیأت امنا به تفکیک پنج گروه در ردههای مأموریتی مختلف در قالب جداول زیر آورده شده است. به دلیل طولانی بودن تنها سه رتبه اول در هر جدول در این گزارش ذکر شده است.
ویژگیهای بارز نظام رتبه بندی علمی دانشگاه/ دانشکدههای علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰
۱. توجه یکپارچه به اسناد فرادستی و بروندادهای حوزههای آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت
۲. توجه به نظر دانشگاه ها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی در تدوین و یکپارچه سازی شاخصها
۳. رتبه بندی در حیطههای مختلف و توجه به رتبه بندیهای تخصصی و زیر حیطههای هر معاونت
۴. تأکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای سه حوزه آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی
۵. حداکثر استفاده از دادهها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۶. اجتناب از تحریک رقابتهای ناگوار و تشویق فعالیتها و همکاریهای درون منطقهای
۷. مشارکت دانشگاه ها، مدیران آموزشی ستاد در تدوین شاخصها و جمع آوری دادهها
۸. اجرای بخشی از رتبه بندی بر بستر وب با طراحی سامانه رعد با توجه به شرایط خاص همه گیری کووید ۱۹
جدول توزیع وزنی هر یک از معاونتها به تفکیک امتیازات شش وجه تعالی دانشگاهی به تفکیک گروههای دانشگاهی
این رتبه بندی محدودیتهایی نیز داشته است که از آن جمله میتوان به وسعت سه حوزه مشارکت کننده وزارت بهداشت و تعدد حیطهها و شاخص ها، پیچیدگی تصمیم بر ورود برخی شاخصها به طرح رتبه بندی و دشواری جمع آوری به هنگام دادهها از مراکز برون سازمانی به دلیل تعطیلیهای متناوب ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور و وقفههای متعدد در تشکیل جلسات وزارت بهداشت اشاره کرد.
مدیران مسئول تدوین این رتبه بندی پیشنهاد کرده اند که برای اجرای طرح در سالهای آتی فاصله زمانی مشخص تعیین شود و مدیران ارشد دانشگاهها توجه جدی داشته و به تیمهای درون کلان منطقهای به این منظور تشکیل شود.