گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- محمدجواد بختیاران؛ هدف اصلی مدیریت زنجیره تامین پایدار، کاهش تاثیر منفی تمام فرآیندهای موجود در چرخه عمر محصول یا خدمات بر محیط زیست برای نسلهای فعلی و آینده است. مدیریت زنجیره تامین پایدار از شناخت اهمیت استراتژیک تامین و رویدادهای زنجیره تامین، هم در دستیابی به عملکرد پایدار سازمان و هم در پرداختن به مسائل پایداری در داخل صلاحیتهای صنعت نشات گرفته است.
گرین، مورتون و نیو(1996) مدیریت زنجیره تامین پایدار را رویکردی تعریف کردهاند که در آن میتوان نوآوری در مدیریت زنجیره تامین و خرید مهندسی را از منظر محیط سنجید. هال نیز در سال 2000 تفسیر کرده است که پویایی مدیریت زنجیره تامین پایدار، پدیدهای است که در آن نوآوریهای زیست محیطی از یک سازمان مصرفکننده به یک سازمان فروشنده منتقل میشود، با نوآوری در محیط زیست، یک فرآیند، محصول، تکنیک یا فناوری ایجاد شده برای اثرات متوسط زیست محیطی تعریف میشود.
در این خصوص با کارهای کارشناسی بسیار صورت گرفته تاکید بسیاری بر زنجیرهای بودن تامین مالی سرمایه در گردش و اهمیت آن میگردد. و در این خصوص با استناد با کارهای کارشناسی صورت گرفته صرفهجوییهای حاصل از این موضوع را حداقل 40 درصد عنوان نمودهاند. همچنین از دیگر نتایج زنجیرهای بودن تامین مالی کاهش منافذ فساد در فرآیندهای تامین مالی بوده است که امروزه از نیازهای اساسی جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی میباشد.
همچنین دیگر نتیجهی مهمی که زنجیرهای بودن تامین مالی باعث آن میشود تقویت و توسعه صنایع داخلی میباشد. چرا که پول مستقیما وارد چرخهای میشود که به محصول نهایی منتج میشود و درنهایت پول حاصل از فروش محصول نیز از سوی دیگر وارد چرخه اقتصادی شده به رشد تولید ناخالص داخلی منتج خواهد شد. در واقع چرخش صحیح پول در نظام بانکی این این فواید را در بر خواهد داشت.
در خصوص موضوع مسکن که در کشورمان طی سالیان گذشته به یک مشکل انباشته شده بدل گشته است و از طرفی خود از نیازهای اساسی میباشد. طی دو دولت گذشته طرحهای مختلفی از جمله طرح مسکن مهر دولتهای نهم و دهم و طرح ملی مسکن دولتهای یازدهم و دوازدهم از جمله طرحهایی بودند که دولتها در جهت رفع نیاز مسکن کشور کلید زدند اما علیرغم کارهای خوب و مهمی که در این خصوص انجام شد نتایجی که عامه مردم را منتفع نماید حاصل نشد. که توجه به موضوع زنجیرهها در این حوزه نیز در کنار سایر عوامل مهم در این حوزه، نتایج شگرفی را به همراه خواهد داشت.
در مورد صنعت خودروسازی نیز بحث تامین مالی فشل باعث زیان انباشته گسترده در این صنعت گشته است و همچنین ناکارآمدی تولید و بدهیهای بسیار زیاد خودروسازها به شبکه بانکی گریبانگیر آنها شده است. حال آنکه اگر پول در یک زنجیره صحیح میتوانست به گردش درآید در صنعت خودروسازی نتایج بسیار ملموستری دیده میشد. و امروزه صنعت خودروسازی خود به یکی از معضلات کلان تبدیل نمیشد.
حال نکته حائز اهمیت در حوزه تامین مالی زنجیرهای داشتن توجه ویژه به لزوم وجود تکنولوژی در کنار این حوزه میباشد. امروزه در سطح دنیا تکنولوژی بلاکچین به کمک زنجیره تامین مالی آمده است و این سبک از تامین مالی که کارآمدترین نوع تامین مالی در سطح جهان میباشد را قانونمندتر و در دسترستر نموده است. که البته در کشور ما هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.
نتیجهگیری
در نهایت بایستی توجه کرد که در صورت قانونگذاریهای صحیح مجلس شورای اسلامی در این حوزه و اجرای صحیح دولت محترم میتوان به اجرای موضوع تامین مالی زنجیرهای در یک بستر تکنولوژیکی امیدوار بود و از مزایای بسیار آن در حوزههای مختلف کلان کشوری و همچنین در رشد و توسعه صنایع مادر و پایین دستی بهره برد. که البته قطعا این موضوع یک کار عظیم برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی پایدار بسیار حائز اهمیت خواهد بود.