به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی در مدت سه ماه تابستان ۱۴۰۰ اقداماتی از جمله بررسی تقاضای تاسیس رشته محل و ارزیابی رشتههای فعال، اعتباربخشی دورههای آموزشی، بازنگری برنامههای آموزشی، بررسی برنامههای آموزشی، تعهدات و دانش آموختگان را انجام داد.
در بخش بررسی تقاضای تاسیس رشته محل و ارزیابی رشتههای فعال، تعداد ۲۰ بازدید ادواری از رشته - محلهای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی دایر در دانشگاههای علوم پزشکی توسط هیاتهای ممتحنه و ارزشیابی تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی علیرغم وجود محدودیتهای ناشی از بحران کووید - ۱۹ انجام شد.
در نتیجه این بازدیدها، موضوع تاسیس ۹ رشته- محل علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی دایر در دانشگاههای علوم پزشکی ارزیابی شد و شورای گسترش دانشگاهها با این موضوع موافقت کرد.
ارزیابی و اعلام موافقت با راهاندازی تعداد ۳۱ رشته - مقطع رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی و برگزاری ۳ جلسه ارزشیابی و برنامهریزی رشته محلهای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی انجام شد.
تعداد ۲۰ برنامه بازدید به منظور راهاندازی رشته- محلهای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دبیرخانه صورت گرفت.
در بخش اعتبار بخشی دورههای آموزشی نیز با همکاری مرکز انفورماتیک معاونت آموزشی وزارت بهداشت فرمهای ارزیابی درونی online پیاده سازی شد و فرآیندهای برنامه اعتباربخشی دورههای آموزشی علوم پایه پزشکی الکترونیک شد.
به روزرسانی اطلاعات در سامانه جامع ارزیابی و اعتبار بخشی برنامههای آموزشی علوم پزشکی از دیگر فعالیتهای دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی بوده است.
در بخش بازنگری برنامههای آموزشی ۱۱ برنامه بازنگری شده به دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی ارسال شد.
برنامههای «اخلاق پزشکی» مقطع کارشناسی ارشد، «اصلاحیه بهداشت باروری» مقطع دکتری، «مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی» مقطع کارشناسی ارشد، «مددکاری اجتماعی» مقطع دکتری، «علوم تشریحی» مقطع کارشناسی ارشد، «علوم تشریحی» مقطع دکتری، «گفتاردرمانی» مقطع دکتری، «ایمنولوژی پزشکی» مقطع کارشناسی ارشد، «ایمنی شناسی پزشکی» مقطع دکتری، «اقتصاد سلامت» مقطع دکتری و برنامه آموزشی دوره و گرایشهای ۶ گانه دوره عالی بهداشت (MPH) از جمله برنامههای بازنگری شده بودند.
در بخش آزمونها تعیین ظرفیتهای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد با ۹۱۳ رشته محل و ظرفیت پذیرش دانشجو به تعداد ۳ هزار و ۹۶۲ نفر و مقطع دکتری تخصصی با ۴۰۱ رشته محل و ظرفیت پذیرش ۱ هزار و ۱۸۰ نفر بر اساس نظر هیات ممتحنه و برآورد نیروی انسانی در هر رشته با همکاری شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی انجام شد.
دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی همچنین ۱۲ برنامه آموزشی را ترجمه کرده است. تهیه و تدوین استانداردهای کالبدی دانشکدههای پرستاری و گروهای آموزشی مربوطه جهت ارایه به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی، همکاری با شورای گسترش در ارزیابی طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در رشتههای علوم پایه تا سال ۱۴۰۴ از دیگر فعالیتهای دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی است.
همکاری با مرکز خدمات آموزشی در ارزیابی علمی دانشجویان انتقالی از دانشگاههای خارج از کشور، ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان در دانشگاههای خارج از کشور و همکاری با مرکز آموزش مهارتهای حرفهای در ارزیابی دورههای آموزش مهارتی پیشنهادی و شرکت در شورای عالی آموزش مهارتهای حرفهای و جلسات تخصصی از دیگر فعالیتهای این حوزه در ۳ ماه اخیر است.